Jag är sugen på att köpa mig en grävmaskin då jag har en hel del som behöver göras på tomten. Tanken är att sälja den när jobbet är gjort, vilket är till hösten eller mer realistiskt till våren. Tyvärr har jag inget företag tillgängligt som kan köpa den åt mig, och behöver därför behöva köpa den privat.

Då uppkommer ju frågan, hur dyr maskin kan man köpa om man sedan ska kunna sälja vidare? Om jag köper en grävare för 300k, finns det någon som är lika galen och kan betala motsvarande när jag säljer? Eller går gränsen vid 220k? 150k?

Finns det några forumister här med erfarenhet av att privat äga maskiner, eller kanske snarare, erfarenhet av marknaden för privata maskiner? Vore skönt att höra lite konkreta historier om vad som köpts och sålts.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Så dyr att du kan tänka dej att sälja den 20 % under marknadsvärde

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Ja, att maskinen blir ”utmomsad” tror jag också är det stora problemet. Många som kan tänka sig köpa en sån sak har nog en firma de kan lyfta momsen i och då tappar som sagt just din maskin 20 % i värde mot alla andra.

Eller så letar du själv efter en som redan är utmomsad. För om du inte är ensam om att vilja ha en grävare ett år eller så utan en firma att sätta den på borde du kunna hitta en som det står ”ingen moms” eller liknande på i annonsen.

• Gilla
Albireo och 3 till
  • Laddar…
Jo, helt med på momssmittan och det problem de medför. De begränsar ju helt enkelt maskinerna till den grupp som ändå skulle behövt betala moms. Jag har sett ett antal "privat, ingen moms"-annonser, så det är inte så problematiskt, den marknaden finns.

Det svåra är att avgöra hur höga priser den marknaden klarar av, vilket var syftet med tråden. Vore kul att höra om någon här har erfarenhet av att köpa och sälja den typen av maskiner privat, och till vilka priser isf.

T
I alla fall i finland är marknaden stor på privatägda maskiner. Min köpte jag för 7000 euro å skulle ha den till ett projekt ca 1 år. Nu 5år senare har jag den kvar å bara nya projekt dyker upp när man har en maskin. Så vetetusan hur jag ska lyckas sälja den:crysmile:

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Sålde en minigrävare privat förut men den kostade "bara" 100tkr... Hade den i två år gjorde mitt sedan sålde jag... Inga problem att sälja då iallafall... Det här var tio år sedan...

Största problemet var att när man väl haft en då inser man att de är bra att ha.

Som sagts tidigare. Ett företag köper inte gärna av en privatperson just pga att när maskiner eller fordon väl varit i privat ägo så är de "momssmittade" för alltid...
Men är priset rätt så köper även företag...

Privatmarknaden är nog större än man tror. Jag har haft lastbilar mm och det har inte varit problem att sälja privat ...

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
I alla fall i finland är marknaden stor på privatägda maskiner. Min köpte jag för 7000 euro å skulle ha den till ett projekt ca 1 år. Nu 5år senare har jag den kvar å bara nya projekt dyker upp när man har en maskin. Så vetetusan hur jag ska lyckas sälja den:crysmile:
Låter som att det är en mindre maskin, alt att den var i risigt skick? Har inte så stor tomt själv och det är just färdigställandet av den som är användningsområdet för maskinen. Har svårt att se mig behålla den... Min fru har nog ännu svårare

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Vilken vikt kollar du på, band eller hjul?

T
jonmo jonmo skrev:
Låter som att det är en mindre maskin, alt att den var i risigt skick? Har inte så stor tomt själv och det är just färdigställandet av den som är användningsområdet för maskinen. Har svårt att se mig behålla den... Min fru har nog ännu svårare
20 tonnare

• Gilla
guggen
  • Laddar…
T
T Tamak skrev:
20 tonnare
Enda som var dåligt på maskinen var tapparna i bomen men gjorde egna expandertappar och bytte. Men det kräver ju att man har en svarv som alla kanske inte har

Större maskiner är förmodligen lite mer svårsålda på privatamarknaden.
För jordbruksfastigheter mm så vill de nog ha momsade maskiner...

Jag själv skulle gärna ha en åkerman H14 (det var första grävmaskinen jag körde) jag och grannen lånade denna för att bryta upp stubbar och planerade om hela tomterna samt grävde ner vatten och avlopp vid våra dåvarande sommarstugor. Vi betalade maskintransport och bränsle men det var det värt, mycket nöje...

Vi gjorde om 2400m2 på tre veckor (aldrig kört grävmaskin tidigare) men då hade jag även tillgång till hjullastare (volvo bm1240) samt en tippbil (volvo N86) och en harpa... det här var runt 2003...

Nu har jag inte riktigt plats för en sådan stor maskin men kul skulle det vara....

Fördel med äldre maskiner ingen elektronik... Relativt enkla att hålla igång... Olja bränsle och ström... Men nyare maskiner är skönare att köra...

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
T Tamak skrev:
20 tonnare
Wow! Älskart!

H
Stor maskin vill du ha?
Vad stor tomt och stort jobb ska du göra med den?
Jag har bara en 1,7 ton och den har vart helt enorm och gjort ett bra jobb.
Visst önskar man ju att den va större.
Men jag kan flytta på kärra själv.
Sen tror jag kanske marknaden är lite bättre på mini grävare än större när det gäller till privat folk.

vi köpte en Volvo ecr 2,5 med kärra på jobbet den kosta i underkant av 300000 om jag inte minns helt fel.

sen kan du se lite i Norge på priset på grävare för man kan hitta billigare här.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag siktar på 2-3,5 ton, helst i den övre delen av intervallet. Tycker det verkar vara en väldigt kompetent storlek på maskin som även andra med mer pengar än vett skulle kunna vara intresserade av. Känns som att det är att köra på detta va, lite yolo måste vi väl ändå jobba med?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja svarv, svets, stora verktyg och mekaniskt / hydrauliskt kunnande är inte fel att ha.
Annars blir det fort mycket dyrt att ha egna maskiner...

Det är även farligt att skruva med tunga maskiner. Stora vikter, det gäller att ställa maskinen i rätt läge när man börja skruva...
Släppa på fel slang i fel läge kan få katastrofala följder...

Lika väl ska man ha ett öra och känsla för hur det ska låta och kännas annars kan det fort bli dyrt om man inte avbryter i tid....

Kompisen slog av en chockventil på sin lastbilskran när han var ovaksam den fadäsen gick på 20tkr....

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.