8 839 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Prisvärt VILLALARM?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Funderar på att införskaffa villalarm. Någon med erfarenhet av prisvärda alternativ? Någon med erfarenheter av larm kopplat till den egena telefonen/grannens vs till väktartjänst/SOS?
Söker ett prisvärt alternativ som är godkänt...
Söker ett prisvärt alternativ som är godkänt...
När jag valde larm kollade jag på vad väktaren som kommer gör. Vissa går inte in, till andra bolag lämnar man en nyckel så att de går in ifall det finns tecken på inbrott och vissa bolag har ett system med nyckel ifälld på utsidan av huset. Sedan är det förstås olika hur man känner för att lämna ut nycklar. Om man inte har det kopplat till larmcentral måste man fundera på villket ansvar man kan lägga på andra. Kan man ringa grannen från Kanarieöarna mitt i natten och be honom gå in och leta efter en påtänd inbrottstjuv?
Nu vet jag inte vad som avses här.., kan inte mycket om larm ö.h.t, då jag bor så till att vi inte ens låser dörrarna..
Men.., om ni med larmcentral avser larm till Polisen, så åker dom inte på automatlarm från villor, sommarstugor å liknande.., vad jag vet.
Det behövs speciella avtal för det, å vanliga villalarm har oftast inget sån´t med Polisen.
magentis.
Men.., om ni med larmcentral avser larm till Polisen, så åker dom inte på automatlarm från villor, sommarstugor å liknande.., vad jag vet.
Det behövs speciella avtal för det, å vanliga villalarm har oftast inget sån´t med Polisen.
magentis.
Det man bör tänka på när man funderar på larm och uppkoppling mot larmcentral med väktarutryckning är vad väktarutryckningen har för syfte.
Många tänker sig nog en vakt som kommer farandes direkt och jagar iväg/griper en inbrottstjuv.
Nu är det inte så i verkligheten, väktaren rycker ut för att kontrollera fastigheten, se till så att dörrar och fönster kan stängas igen m.m.
D.v.s. förebygger följdskador som kan bli med en fastighet som står vidöppen.
Själva så har vi vår larmanläggning kopplad mot larmcentral, men endast väktarutryckning om de inte inom ett visst antal timmar får tag i någon av de 5 kontaktpersoner som står på listan.
Jag har valt en billig uppkoppling (under 100-lappen i månaden), men får där emot betala (ca 1500
om det mot förmodan skulle bli aktuellt med en väktarutryckning.
Du skriver inte något om hur ni bor, är det i tätort eller ensligt? Har ni vänner och bekanta i närheten som kan ställa upp oavsett tid på dygnet?
Sådana aspeker måste man också väga in. Inget som säger att det som känns rätt för oss är rätt för er.
Hoppas fler kan ge sina synpunkter och lycka till.
Edit:
Vad gäller själva larmanläggningen så tycker jag att ni ska välja ett larmsystem som är SBSC-intygat och installeras av ett certifierat bolag.
På http://www.sakerhetsleverantorer.se/ kan man söka på certifierade firmor.
Många tänker sig nog en vakt som kommer farandes direkt och jagar iväg/griper en inbrottstjuv.
Nu är det inte så i verkligheten, väktaren rycker ut för att kontrollera fastigheten, se till så att dörrar och fönster kan stängas igen m.m.
D.v.s. förebygger följdskador som kan bli med en fastighet som står vidöppen.
Själva så har vi vår larmanläggning kopplad mot larmcentral, men endast väktarutryckning om de inte inom ett visst antal timmar får tag i någon av de 5 kontaktpersoner som står på listan.
Jag har valt en billig uppkoppling (under 100-lappen i månaden), men får där emot betala (ca 1500
Du skriver inte något om hur ni bor, är det i tätort eller ensligt? Har ni vänner och bekanta i närheten som kan ställa upp oavsett tid på dygnet?
Sådana aspeker måste man också väga in. Inget som säger att det som känns rätt för oss är rätt för er.
Hoppas fler kan ge sina synpunkter och lycka till.
Edit:
Vad gäller själva larmanläggningen så tycker jag att ni ska välja ett larmsystem som är SBSC-intygat och installeras av ett certifierat bolag.
På http://www.sakerhetsleverantorer.se/ kan man söka på certifierade firmor.
Redigerat:
Vi bor i hus med hörntomt intill skogsparti. Vårt hus ligger "bäst till" på hela gatan för inbrott eftersom det finns källaringång och fönster intill skogsparti där inbrottstjuvar kan jobba ostört. Vi har inga grannar som vi är förtrogna med att lämna nyckel till eller kan be om hjälp om larmet går. Dock har vi nära anhöriga ca 1,5 -2 mil härifrån.
Jag valde att installera ett trådbundet DSC-larm själv, som bara tjuter och ringer upp min mobiltelefon. Det finns inga rationella ekonomiska skäl att ha larm med väktarutryckning, man betalar dyra pengar för en slags luddig känsla av trygghet som egentligen är ganska falsk.
Om man ska döma av stöldvågen av organiserade ligor i sydvästskåne under vintern spelar larm ingen större roll. I flera fall har de gått in i tre-fyra villor längs samma gata som alla varit larmade.
Det viktigaste är att inte förvara smycken och oersättliga värdesaker lätt tillgängliga. Självrisken för övriga saker kostar inte mer än avgiften till en larmfirma under någa månader. Det är rimligt att räkna med att man drabbas av högst något enstaka inbrott under sin livstid så det är en rejäl förlustaffär att betala flera hundralappar i månaden till ett larmbolag, förutsatt att man vågar tänka bort den högst skenbara trygghet det ger.
Om man ska döma av stöldvågen av organiserade ligor i sydvästskåne under vintern spelar larm ingen större roll. I flera fall har de gått in i tre-fyra villor längs samma gata som alla varit larmade.
Det viktigaste är att inte förvara smycken och oersättliga värdesaker lätt tillgängliga. Självrisken för övriga saker kostar inte mer än avgiften till en larmfirma under någa månader. Det är rimligt att räkna med att man drabbas av högst något enstaka inbrott under sin livstid så det är en rejäl förlustaffär att betala flera hundralappar i månaden till ett larmbolag, förutsatt att man vågar tänka bort den högst skenbara trygghet det ger.
Vi har ett GSM larm från securitas som är trådlöst, inbrott, brand osv, kameror som slår igång om nått larm går, på detta sättet kan dom se direkt vad som pågår, exempelvis brand, få bilder på inbrottstjuvar osv (dessa bilder bifogas från securitas vid ev larm till larmcentralen), detta kostar 300kr/månad med fria utryckningar, installationskostnaden var 8000kr tror jag.
Fungerar mycket bra, jag lagade mat häromveckan, barnen och jag satt och åt framför tv:n då börja det larma som F*n (tog eld på spisen), 30 sec senare ringde securitas och frågade om allt va under kontroll... så det larmet rekommenderar jag starkt.
Fungerar mycket bra, jag lagade mat häromveckan, barnen och jag satt och åt framför tv:n då börja det larma som F*n (tog eld på spisen), 30 sec senare ringde securitas och frågade om allt va under kontroll... så det larmet rekommenderar jag starkt.
man kan ju tycka vad man vill, men 300 pix i månaden + 8 papp i installation tycker jag är hutlöst dyrt, visst man kan ju alltid argumentera med "ja men tänk om det börjar brinna" och då är ju naturligtvis inget pris för högt.
risken för en brand när jag inte är hemma ser jag som mikroskopiskt liten, under dom tretton år jag bott i den villa jag nu äger så har det inte varit en enda villabrand överhuvudtaget i hela det område vi bor i (med flera hundra hus)
Nä ett larm med en djävulsk signal och uppringning till min telefon är vad som gäller för mig. man har ju några kronor att köpa för, 13 år x 3600kr + 8000kr........femtio papp i runda slängar......
risken för en brand när jag inte är hemma ser jag som mikroskopiskt liten, under dom tretton år jag bott i den villa jag nu äger så har det inte varit en enda villabrand överhuvudtaget i hela det område vi bor i (med flera hundra hus)
Nä ett larm med en djävulsk signal och uppringning till min telefon är vad som gäller för mig. man har ju några kronor att köpa för, 13 år x 3600kr + 8000kr........femtio papp i runda slängar......
Hej!
Har nog skrivit det förr...men frågan är varför man behöver ett larm?
Är det för att ge en skenbar trygget? Ok, då förstår jag.
För att ha ett larmbolag som rycker ut vid brand eller inbrott?
Nu börjar vi snacka riktigt luddiga saker...för det första: Hur många inbrott förhindras av ett larm? En undersökning som gjorts av vad tjuvar tar hänsyn till vid inbrott visar att ett inbrottslarm ligger en bra bit ned på listan.
Hur många inbrott/bränder förhindrar ett larmbolag? Det skulle jag vilja se siffror på... Tänk på att ett villainbrott är "klart" på bara några minuter i vanliga fall. Hur långt har larmbolaget till ditt hus? 10 minuter? 30 minuter? Och det är om de - mot förmodan... - kör på en gång de får ett larm. Om det börjar brinna? Hur går larmkedjan vid ett brandlarm? Ska larmbolaget först rycka ut och bekräfta att det brinner och om så är fallet, sedan i sin tur larma Räddningstjänsten? Då kommer de att få inrikta sitt arbete på att förhindra spridning till andra byggnader om man säger som så...
Nej, skaffa en hund! Å andra sidan blir det knappast billigare än ett larm men f-n så mkt mysigare!
Har nog skrivit det förr...men frågan är varför man behöver ett larm?
Är det för att ge en skenbar trygget? Ok, då förstår jag.
För att ha ett larmbolag som rycker ut vid brand eller inbrott?
Nu börjar vi snacka riktigt luddiga saker...för det första: Hur många inbrott förhindras av ett larm? En undersökning som gjorts av vad tjuvar tar hänsyn till vid inbrott visar att ett inbrottslarm ligger en bra bit ned på listan.
Hur många inbrott/bränder förhindrar ett larmbolag? Det skulle jag vilja se siffror på... Tänk på att ett villainbrott är "klart" på bara några minuter i vanliga fall. Hur långt har larmbolaget till ditt hus? 10 minuter? 30 minuter? Och det är om de - mot förmodan... - kör på en gång de får ett larm. Om det börjar brinna? Hur går larmkedjan vid ett brandlarm? Ska larmbolaget först rycka ut och bekräfta att det brinner och om så är fallet, sedan i sin tur larma Räddningstjänsten? Då kommer de att få inrikta sitt arbete på att förhindra spridning till andra byggnader om man säger som så...
Nej, skaffa en hund! Å andra sidan blir det knappast billigare än ett larm men f-n så mkt mysigare!
Eftersom jag själv jobbar som utryckningsväktare och du spenderat ett bra stycke tid åt att raljera över min arbetsinsats (vilken du uppenbarligen inte är vare sig särskilt insatt i eller har mycket till övers för) måste jag bara få fråga vad din hund gör om det börjar brinna i ditt hus?
Hej och välkommen till forumet!Heimdall skrev:
Det var ju inte mening att du skulle känna dig personligt påhoppad.
Men istället för att spekulera i vad min hund skulle göra om det börjar brinna...vilket tyvärr inte är mycket...
Börjar det brinna det i ett rum tar det mellan 5 och 10 minuter innan det är helt övertänt. I värsta fall tar det bara 3 - 5 minuter...och sedan sprider det sig "ganska" snabbt. Det tar 10 - 20 minuter för en larmföretag att ta sig till ett larmande hus...sedan skall Räddningstjänsten tillkallas och rycka ut. Har jag "tur" så har jag ett larm som är direktkopplat till Räddningstjänsten. Men vad ett sådant larm kostar per år och vilken nytta har jag då vaktbolaget? (Ja, jag vet att jag "raljerar" lite nu men men...
Frågorna kvarstår: Hur många tjuvar tar larmbolagen fast vid villainbrott? Hur många inbrott i bostäder stoppas av ett inbrottslarm? Kan larmbolagen visa positiva siffror på dessa frågor? Det skulle vara intressant med fakta istället för skrämselpropaganda från larmbolagen...
Edit: Prisvärdhet:
För precis som ett larmföretag har förhindrat bränder (?) har även hundar förhindrat bränder och att människor blir innebrända.
Vad det gäller att förhindra inbrott så är en hund mer avskräckande än ett inbrottslarm. En bra bit ned på listan på saker som förhindrar inbrott kommer skyltar och kameraövervakning. Tyvärr...för vi människor tenderar att lita mer på teknik än människor...och överst på listan för att förhindra inbrott står mänsklig närvaro! Visst kan ett larmbolag även erbjuda mänsklig närvaro genom patrullering och rondering men tråden gällde prisvärda villalarm. Jag vill hävda att en hund är mycket mer prisvärd än ett villalarm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Crille68:
Jag kan tyvärr av förklarliga skäl inte gå in i detalj på hur vår utryckningstjänst bedrivs, det vore inte bara illojalt mot min arbetsgivare utan även mot våra kunder.
Dock kan man rent generellt säga att om du köper ett inbrottslarm med rökdetektor är ju inte bara det en trygghet när du är borta, den är likväl som en brandvarnare i drift dygnet runt.
Du får då inte bara en varning om att ett larm har utlöst utan även fördelen av att larmcentralen kan tillkalla räddningstjänst under tiden som du själv påbörjar släckning eller evakuerar.
Självklar spelar jag inte hjälte om jag kommer till platsen och huset är "övertänt" som du själv beskriver situationen, jag använder mitt förnuft och vidtar de åtgärder jag kan utan att för den skull riskera mitt eget liv.
Du använder dig av väldigt luddig statistik både beträffande brandförlopp (som jag vet väldigt lite om) och utryckningstider (som jag vet mera om).
Jag har själv läst siffror som säger att larmdekaler med en välkänd logotyp avskräcker i 99% av fallen, min yrkeserfarenhet säger mig att det mycket väl kan stämma.
Utryckningstider är ingen mening att gå in på, säkert går det att hitta någon ort där dina siffror stämmer jättebra men i alla fall inte hos oss (jag tänker inte uppge var jag jobbar så fråga inte).
Men ett brandförlopp måste väl till stora delar bero på vilken typ av brand det är och vart den startar? De flesta rökdetektorer är av optiskt typ vilket ger tidigast möjliga brandvarning, kanske inte lika känsliga som en hundnos men ändå.
Värt att tänka på är att larma en villa med ett automatlarm (direktkopplat mot räddningstjänst) är inte särskilt aktuellt, det är i princip bara större företag och offentliga lokaler som har det.
Kopplar man in rökdetektorer på ett inbrottslarm får man något som kallas för brandvarning.
Brandvarningen måste sedan verifieras innan räddningstjänsten kan kopplas in.
Dock är det fullt möjligt att i nuläget göra den verifieringen via fjärr då allt fler larm börjar installeras med kameradetektorer.
Vi tar inte fast särskilt många tjuvar vid villainbrott, det har du alldeles rätt i.
Men på de 10+ år i yrket jag har kan jag dra mig till minnes kanske 3 inbrott på någon av våra villakunder.
Troligtvis har dessa kommit sig av att tjuven varit för påtänd för att se larmdekalerna eller trott sig kunna gå in i ett olarmat utrymme, en sirén är dock svår att missa oavsett graden av påverkan så därav är de som regel borta när vi kommer oavsett hur snabbt vi är på plats.
Beträffande prisvärdhet ser tyvärr samhället ut så idag att gemene man måste ta ett stort eget ansvar för sin trygghet, hur var och en värdesätter den är upp till dem.
Anser du att din trygghet inte är värd månadskostnaden för ett centralanslutet larm så är det upp till dig, jag kan knappast argumentera emot din personliga uppfattning.
Men vore det inte trevligt om du kunde ta med din kompis (hunden alltså) när du åker hemifrån istället för att den ständigt måste lämnas kvar för din trygghets skull?
Jag antar att du inte lämnar hunden hemma på semestern heller?
Jag kan tyvärr av förklarliga skäl inte gå in i detalj på hur vår utryckningstjänst bedrivs, det vore inte bara illojalt mot min arbetsgivare utan även mot våra kunder.
Dock kan man rent generellt säga att om du köper ett inbrottslarm med rökdetektor är ju inte bara det en trygghet när du är borta, den är likväl som en brandvarnare i drift dygnet runt.
Du får då inte bara en varning om att ett larm har utlöst utan även fördelen av att larmcentralen kan tillkalla räddningstjänst under tiden som du själv påbörjar släckning eller evakuerar.
Självklar spelar jag inte hjälte om jag kommer till platsen och huset är "övertänt" som du själv beskriver situationen, jag använder mitt förnuft och vidtar de åtgärder jag kan utan att för den skull riskera mitt eget liv.
Du använder dig av väldigt luddig statistik både beträffande brandförlopp (som jag vet väldigt lite om) och utryckningstider (som jag vet mera om).
Jag har själv läst siffror som säger att larmdekaler med en välkänd logotyp avskräcker i 99% av fallen, min yrkeserfarenhet säger mig att det mycket väl kan stämma.
Utryckningstider är ingen mening att gå in på, säkert går det att hitta någon ort där dina siffror stämmer jättebra men i alla fall inte hos oss (jag tänker inte uppge var jag jobbar så fråga inte).
Men ett brandförlopp måste väl till stora delar bero på vilken typ av brand det är och vart den startar? De flesta rökdetektorer är av optiskt typ vilket ger tidigast möjliga brandvarning, kanske inte lika känsliga som en hundnos men ändå.
Värt att tänka på är att larma en villa med ett automatlarm (direktkopplat mot räddningstjänst) är inte särskilt aktuellt, det är i princip bara större företag och offentliga lokaler som har det.
Kopplar man in rökdetektorer på ett inbrottslarm får man något som kallas för brandvarning.
Brandvarningen måste sedan verifieras innan räddningstjänsten kan kopplas in.
Dock är det fullt möjligt att i nuläget göra den verifieringen via fjärr då allt fler larm börjar installeras med kameradetektorer.
Vi tar inte fast särskilt många tjuvar vid villainbrott, det har du alldeles rätt i.
Men på de 10+ år i yrket jag har kan jag dra mig till minnes kanske 3 inbrott på någon av våra villakunder.
Troligtvis har dessa kommit sig av att tjuven varit för påtänd för att se larmdekalerna eller trott sig kunna gå in i ett olarmat utrymme, en sirén är dock svår att missa oavsett graden av påverkan så därav är de som regel borta när vi kommer oavsett hur snabbt vi är på plats.
Beträffande prisvärdhet ser tyvärr samhället ut så idag att gemene man måste ta ett stort eget ansvar för sin trygghet, hur var och en värdesätter den är upp till dem.
Anser du att din trygghet inte är värd månadskostnaden för ett centralanslutet larm så är det upp till dig, jag kan knappast argumentera emot din personliga uppfattning.
Men vore det inte trevligt om du kunde ta med din kompis (hunden alltså) när du åker hemifrån istället för att den ständigt måste lämnas kvar för din trygghets skull?
Jag antar att du inte lämnar hunden hemma på semestern heller?
Redigerat:
Crille68 skrev:
Och du låter din hund sitta inlåst 2-3veckor medans du semesterar? För oss kommer det inte finnas ngt alternattiv till larm mest på grund av att jag vill ha ett larm som jag slipper nysa av och som kräver att jag går ut och rastar det