7 765 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Prisvärd liten familjebil?
Har kollat lite på blocket. Kan audi a6/100 från slutet av 90-talet vara något? De ser ju rejäla ut o kostar nästan ingenting. Jag tänker att man köper en rätt billig o går den sönder så gör den.
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Jag resonerade så som du gjorde för något år sedan och letade gamla bilar i den prisklassen. Det brukar allt som oftast sluta med problem. Det är bara att spara ihop semesterkassan inför varje besiktning då det alltid ska bytas bromsar, avgassystem med mera med mera. Dom startar inte när det är skitkallt ute och det blir ofta strul på ett eller annat sätt. Vi köpte därför en 2 år gammal småbil som pendlarbil istället. Betalade runt 80k för den och då är det enkelt att förutse kostnaderna. Visst kostar det extra om man ska amortera bort billånet om man behöver, men totalkostnaden blev ändå lägre jämfört med gamla skrotbilar för 20k som behöver underhållas hela tiden.
Jag kör åxå bara med billiga bilar 20k klassen, dels för att jag kör ca 6-8k mil/år, å vill inte ha den värde minskningen på en ny bil. och för att ja kan meka själv, då blir det billigare, då delarna till lite äldre bilar kostar billigt. och en verkstad har ca 3ggr mer i timdebitering mot vad ja får ut i lön per timme. EDIT: å som du säger går den sönder ordentligt, så är ju itne de hela världen.
ja kör endast med VAG bilar då dom för mig funkat kanon, sen är de ju så att dom flesta bilar går hur länge som helst så länge man sköter service intervallerna å tar hand om dom. min audi a4 TDi Q -97 slår om till 40k mil vilken dag som helst å går som den va ny, dock med lite skönhets fel å rostfläckar.
Danne 12345: så du menar att du kommer slippa byta bromsar i liknande slitdelar på eran nya bil. bra köp isåfall, va är de för modell ? hehe
ja kör endast med VAG bilar då dom för mig funkat kanon, sen är de ju så att dom flesta bilar går hur länge som helst så länge man sköter service intervallerna å tar hand om dom. min audi a4 TDi Q -97 slår om till 40k mil vilken dag som helst å går som den va ny, dock med lite skönhets fel å rostfläckar.
Danne 12345: så du menar att du kommer slippa byta bromsar i liknande slitdelar på eran nya bil. bra köp isåfall, va är de för modell ? hehe
Redigerat:
Nej, givetvis inte men jag försöker att byta bil innan det behövs göra större ingrepp såsom att byta kärvande bromsok och laga rostiga avgasystem. Det hinner trots allt hända ganska mycket på 10-15 år som det skiljer mellan bilarna. För du måste väl ändå hålla med om att man sällan byter stötdämpare, koppling och andra dyra slitdelar på bilar som är 2-4 år gamla samma utsträckning som 10-15 år gamla bilar.Malten skrev:
Danne12345 skrev:Nej, givetvis inte men jag försöker att byta bil innan det behövs göra större ingrepp såsom att byta kärvande bromsok och laga rostiga avgasystem. Det hinner trots allt hända ganska mycket på 10-15 år som det skiljer mellan bilarna. För du måste väl ändå hålla med om att man sällan byter stötdämpare, koppling och andra dyra slitdelar på bilar som är 2-4 år gamla samma utsträckning som 10-15 år gamla bilar.
de mesta beror på vad å vem man gemför med, tex.
om byta ett bromsok för dig är ett större ingrepp, så är de 30min jobb för mig. som du sa fick ja byta förra veckan just för att den inte gick igenom besiktningen.
hur mycket mil man åker per år
bor man i stan med fin asfalt överallt, eller på landet å måste åka grusvägar till å från hemmet, så spelar ju de åxå en stor roll om du behöver byta stötdämpare, leder, stag, bussningar mm. oavsett hur ny eller gammal bil du har.
å kopplingen är till 90% förarens felanvändning som får den att gå sönder.
men ja håller med visst byts de mer delar på äldre bilar, men allt går ju att påverka mer eller mindre, med hur man tar hand om bilen.
Tanken är bra i teorin, det gäller bara att vara konsekvent och sätta någon form av målbild typ.... Max 6 år gammal eller Max 15k på mätaren. Annars är risken att man tänker.... À va f..n den får rulla en sommar till och då sitter man plötsligt där med några sura reparationer som man aldrig får igen ekonomiskt, iaf om man låter verkstan utföra dom.Danne12345 skrev:
Jo, visst är det så. Fast arbetet är defacto detsamma oavsett vem som gör det. Sedan är arbetsinsatsen kanske mindre för dig. Nu är det inte alla som har tid, kunskap eller ork att göra det själv. Jag har skruvat bil i mina yngre dagar, men saknar tyvärr utrustning och vettig plats att göra det på idag. Dessutom tycker jag det är så förbannat tråkigt och spenderar hellre tiden på annat sätt än under bilen. Därför lämnar jag bort alla sådana jobb. Om jag då köper en 2-år gammal bil kan jag vara relativt säker på att den kommer att rulla in och ut ur besiktningen utan anmärkning de närmsta åren.Malten skrev:de mesta beror på vad å vem man gemför med, tex.
om byta ett bromsok för dig är ett större ingrepp, så är de 30min jobb för mig. som du sa fick ja byta förra veckan just för att den inte gick igenom besiktningen.
hur mycket mil man åker per år
bor man i stan med fin asfalt överallt, eller på landet å måste åka grusvägar till å från hemmet, så spelar ju de åxå en stor roll om du behöver byta stötdämpare, leder, stag, bussningar mm. oavsett hur ny eller gammal bil du har.
å kopplingen är till 90% förarens felanvändning som får den att gå sönder.
men ja håller med visst byts de mer delar på äldre bilar, men allt går ju att påverka mer eller mindre, med hur man tar hand om bilen.
Sedan vad gäller kopplingen är det svårt att påverka hur den har gått de 5 tidigare ägarna och de tidigare 25.000 milen bilen gått innan du köper den. Du kanske kan se på bilen om den varit illa misshandlad och inte skött, men faktum kvarstår: tiden gör sitt på bilar och du kommer att få byta mycket mer delar och göra större ingrepp på äldre bilar än nya. För mig är det värt mycket att kunna förutse kostnaderna (inplanerad service) och ha en mer driftsäker bil. För dig med andra förutsättningar och prioriteringar kanske en äldre bil är väldigt bra.
Ja, det stämmer som du säger. Åren går fort och helt plötsligt har man en "gammal" bil som börjar strula. Det är trots allt en rätt stor och kostsam investering med bil. Oavsett prisklass är det jäkligt dyrt. Men så länge jag har råd så kommer jag iaf att sträva efter att ha en relativt ny bil. Sen får vi se hur det blir i praktiken.Nimajneb skrev:Tanken är bra i teorin, det gäller bara att vara konsekvent och sätta någon form av målbild typ.... Max 6 år gammal eller Max 15k på mätaren. Annars är risken att man tänker.... À va f..n den får rulla en sommar till och då sitter man plötsligt där med några sura reparationer som man aldrig får igen ekonomiskt, iaf om man låter verkstan utföra dom.
Ursäkta men kärvande ok och ruttna avgassystem är inte "större ingrepp", det är småsaker, och till de flesta bilar är det inte speciellt dyrt heller om man handlar på rätt ställe.Danne12345 skrev:
Stora ingrepp är omfattande karossjobb, motorrenovering osv.

Det finns ju en anledning till att Biltema har gått från att sälja reservdelar till bilar till att sälja grillar o kakel.... Bildelar till Svenssons hemmaskruvande idag har ingen marknad...
Det var 25år sedan jag senast bytte ett avgassystem och efter den gången lovade jag mig själv..... Aldrig mer!
Det var 25år sedan jag senast bytte ett avgassystem och efter den gången lovade jag mig själv..... Aldrig mer!
Tanken med att köpa bil för 10-20´ är då att om den går sönder/ händer något större med motorn så får man se den som förbrukad om rep. blir alltför kostsam. En bil för 12.000 kr som rullar ett år ger ju då en kostnad på 1000 kr mån. Svårt att få det billigare...
Jag upprepar en tidigare skribent.9-5 skrev:
Opel Astra.
Välj en lågmilare, betala hellre lite mer eller välj lite äldre (det skiljer ju ändå inget, i princip) och hitta en välskött, välservad lågmilare.
Enormt mycket bli för pengarna. Inte för att det är så väldigt mycket bil, men så oerhört lite pengar för en fin bil.
Välj 1,4, 1,6 eller 1,8 liters motor, för bästa driftsekonomi. Även 1,8 går att köra landsväg på en bit under 0,7, och snål även i stan.
Ja alla har vi olika tänk när det gäller vad som är stora jobb.Fotografen skrev:
En motorrenovering är i mitt tycke ett ganska snabbt jobb.
Köp en vw golf 3 eller 4 dom har driftsäkra motorer och är bränslesnåla.
Är även utrustade med airbag och abs system och finns även som kombi.
Rost finns det på många av dom men det finns fina exemplar också.
/Micro
Är även utrustade med airbag och abs system och finns även som kombi.
Rost finns det på många av dom men det finns fina exemplar också.
/Micro