9 439 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Prisvärd hylsnyckelsats?
Varför behöver man 3/8"? Nu skruvar jag inte bil professionellt men inom industrin bland annat och jag har aldrig stött på en situation där jag behöver ha en 3/8 för att kunna utföra jobbet, och då har jag endå skruvat i snart 20år
Mindre smidigare verktyg.L Lutte skrev:
1/4 upp till 10 mm skalle. 1/2 från 17 mm, mellan det använder jag 3/8.
Mekar mycket bil och en massa annat.
När man vant sig med 3/8 så känns 1/2 väldigt klumpigt. Om man skruvar med mellanstora saker är det väldigt smidigt och betydligt lättare att komma åt med när det är trångt.L Lutte skrev:
Men visst klarar man sig utan 3/8 om man vill. Man klarar sig också utan 1/2 tum om man inte skruvar stora saker.
Som flera har varit inne på så måste du bestämma dig hur du tänkt dig att använda den.
Själv är jag så gamal att jag inte vill ha en massa skruvbits i den hylssnyckelsats. Bits är för mig en förbrukningsvara som man köper löst.
Gillar de rena hyllsnyckel lådor som man sedan har plats att peta i lite extra saker i när behovet kommer.
Har hellre 2 mindre lådor så de inte blir så stora och otymliga att man plockar ur det man tror man behöver till jobbet och de sedan inte hittar tbx. Bättre då med mindre låda som följer med på jobbet.
Är ju stor skillnad om man tänker sig lådan liggande på en bänk öppnad alltid eller om man gör mindre jobb på flera ställen.
Själv är jag så gamal att jag inte vill ha en massa skruvbits i den hylssnyckelsats. Bits är för mig en förbrukningsvara som man köper löst.
Gillar de rena hyllsnyckel lådor som man sedan har plats att peta i lite extra saker i när behovet kommer.
Har hellre 2 mindre lådor så de inte blir så stora och otymliga att man plockar ur det man tror man behöver till jobbet och de sedan inte hittar tbx. Bättre då med mindre låda som följer med på jobbet.
Är ju stor skillnad om man tänker sig lådan liggande på en bänk öppnad alltid eller om man gör mindre jobb på flera ställen.
En preferens helt enkelt, jag är helt enkelt van med att inte köra 3/8 för det är ytterligare en grej man ska dra fram och tillbaka och när man ska klättra upp in i en maskin så vill man inte dra med sig så mycket grejer.N Niq skrev:
faktiskt rätt förvånande vad lite saker man faktiskt behöver för att få jobbet gjort, min "lösa 90%" av jobbet väska innehåller inte många grejer. Men helt klart beroende på vad man jobbar med eller skruvar i hemma i garaget.
Kör 1/4 till 13mm och sen går jag direkt till 1/2 fram tills att det är så stort att man behöver slagnyckel eller stora momentnyckeln och då är det 3/4 som gäller.Isakare skrev:
Skruvar inte lika mycket bil nu som förr men jag har aldrig känt att jag behöver det där mellansteget när jag skruvat i bilar skotrar och sånt. Så jag finner det onödigt, men jag får kanske komplettera med en 3/8 från wera, gillar deras satser med spärrskaft helt i metall, lite dyra kanske men hellre det än o skatta bort pengarna
Om man inte springer på nån fantastisk deal så skulle jag förslå KS-Tools på Amazon. Inte skräp men naturligtvis inte Facom eller Stahlwille heller… Man hittar satser med 1/4”, 3/8” och 1/2” från ca 1100kr upp till runt 2000kr beroende på innehåll. Betydligt mer än man får med tex en Bacho-sats på rea. Jag använder själv Bacho och det fungerar men jag håller min 20-25år gamla Bond-tools högre faktiskt.
Annars så såg jag på Facebook att man kunde få loss en hel vagn fylld med kvalitetsverktyg för 39 USD, det måste vara billigast hittills. Kombinerar man det med en hel lastpall med ”överblivna” Milwakee verktyg för 99,99 USD så är man väl klar med verktygsinköpen för de närmaste 5 åren.
Annars så såg jag på Facebook att man kunde få loss en hel vagn fylld med kvalitetsverktyg för 39 USD, det måste vara billigast hittills. Kombinerar man det med en hel lastpall med ”överblivna” Milwakee verktyg för 99,99 USD så är man väl klar med verktygsinköpen för de närmaste 5 åren.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Privat använder jag två olika hylsnyckelsatser. Dels en Biltemas stora hylsnyckelsats med 10 års garanti som jag köpte på 90 talet, dels en Bahco S106 som jag köpte vid ett Black Friday erbjudande på Jula.
Då jag i perioder arbetat med olika verktyg yrkesmässigt så har det snarare varit 5S tänket när det gäller verktyg. Jag vill bara ha verktyg som jag verkligen använder lättillgängligt och verktyg som jag inte använder ska helst inte finnas alls. Så jag kan förstå tanken att flera mindre satser i stället för en stor eller att man flyttar verktyg från en hylsnyckelsats till en separat verktygslåda som man tar med sig.
Då jag i perioder arbetat med olika verktyg yrkesmässigt så har det snarare varit 5S tänket när det gäller verktyg. Jag vill bara ha verktyg som jag verkligen använder lättillgängligt och verktyg som jag inte använder ska helst inte finnas alls. Så jag kan förstå tanken att flera mindre satser i stället för en stor eller att man flyttar verktyg från en hylsnyckelsats till en separat verktygslåda som man tar med sig.
Nä, jag förstår vad du menar, de är nästan alltid på kampanj någonstans. Gäller även en del andra Bahco-grejor, så det är nog en marknadsföringsgrej från Snap-off. Likväl är det väldigt bra priser.B Beeb skrev:
Har beställt den här i imperial i veckan... BGS gör bra verktyg.
Den finns även som metrisk.
https://amzn.to/3GZNHi7
Den finns även som metrisk.
https://amzn.to/3GZNHi7
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Jag kompletterade den stora lådan med en liten 3/8 sats, täcker 8-22mm om jag kommer ihåg rätt vilket räcker för de flesta småjobben som dyker upp här hemma! Tråkigt lagomL Lutte skrev:
...sen har jag väldigt mycket mer än den 😅 håller med om att 1/4 + 1/2 täcker det mesta och är en bättre start (enklare att se skillnad på med)
I min värld är det så. Du får mer kvalitet om du satsar på BGS. Har vart oerhört nöjd med verktygen jag har från BGS tidigare. Det är inte proffesionella verktyg utan snarare avancerad hobbyist. Men till det priset... Om jag skulle köpa samma set av professionella verktyg så kostar dom fyra gånger mer och jag får inte fyra gånger mer värde i min verkstad.F fsn skrev:
kanske man får titta på BGS då. Har du använt KS-Tools nåt så du vet vad du jämför med? KS har en komplett, utskuren lådinsats jag är lite sugen på men är BGS garanterat bättre så passar jag på den.Cheesen skrev:
I min värld är det så. Du får mer kvalitet om du satsar på BGS. Har vart oerhört nöjd med verktygen jag har från BGS tidigare. Det är inte proffesionella verktyg utan snarare avancerad hobbyist. Men till det priset... Om jag skulle köpa samma set av professionella verktyg så kostar dom fyra gånger mer och jag får inte fyra gånger mer värde i min verkstad.

