Är på jakt efter en hyfsad (helst lågpris < 1000 kr) omrörare för betong mm. Vet att ämnet behandlats men produkter i det här segmentet försvinner och nya kommer till.

Harr kollat runt lite på nätet och ser att Hornbach har en som heter Atika RL 1000 för 595 kr.

Harald Nyborg har en som heter Scheppach PM 1200 för 729 kr.

Någon som har erfarenhet av dessa eller någon annan omrörare och som kan lämna omdöme om de är hyfsade eller skräp?

Jag hade en Atika, minns ej exakt model. Skräp, den brann upp snabbt.
Har nu en Flex, sån jäkla kvalitet.

Alltgår Alltgår skrev:
Jag hade en Atika, minns ej exakt model. Skräp, den brann upp snabbt.
Har nu en Flex, sån jäkla kvalitet.
Tack! Såg att du skrev det när frågan var uppe för några år sedan och min gard är därför uppe när det gäller Atika. Blandar dock mycket sporadiskt och normalt inga mängder så jag pallar inte pröjsa mer än kring 1000 kr. Får se om någon annan har testat Harald-Nyborg-varianten eller har tips på en hygglig lågpris-variant som visat sig funktionsduglig.

Ingen mer som har erfarenheter av lågpris-omrörare?

Har en Biltema som funkat bra. Det är nog ungefär samma som allihop av noname.
Jag köpte en tombola (Atika från hornbach) som fått gå istället då det blev större mängder att blanda vid ett tillfälle. Skonsammare för ryggen (lite iaf) ;)

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Har en Meec från Jula. Har funkat bra hittills, används typ tre-fyra gånger per år. Haft den i typ fem-sex år och inga tecken på att ge upp ännu...

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Har en Meec från Jula som jag blandat flera hundra säckat betong, fix och spackel med. Funkar hur bra som helst.

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Har också en Meec sedan några år som funkat bra för att blanda mindre mängder bruk och betong, typ 1-2 säckar. Större mängder blandar jag dock med tombola.

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Har också kört en Mecc från Jula som fungerat tillräckligt bra för ändamålet! Tror den ligger på 799:-

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Har Atikan du nämner. Fungerat fint för 6 säckar grovbetong, en halv säck åt gången i hink. Men är ingen storanvändare.

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Köpte Atikan för 595 kr trots varningen. Var på Hornbach och köpte grovbetong och orkade inte åka runt. Tänkte att det är så sällan jag blandar att den ändå borde hålla för ändamålet. Blandade 10 säckar i går. Hel-säck åtgången varje blandning. Tuggade på fint. Dock negativt att medföljande omrörare var kort så man fick stå böjd som en gammal gubbe när man blandade.

• Gilla
pero
  • Laddar…
Glömde varna för det med längden, sorry. Men de flesta är byggda på detta vis, obegripligt. Till min Flex kunde jag köpa till en förlängare, stor skillnad i ergonomin.
Ställ hinken/baljan på några trädgårdsplattor så den kommer upp lite, så gjorde jag innan det tog fyr i min Atika :D(y)

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Haha. Glömde varna för exakt samma sak. Jäkligt irriterande, men ja, höja upp hinken funkar.

• Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
B
Hej, gammal tråd men @Jesper Ronn funkar Atikan RL 1000 fortfarande? Ska blanda till ca tio 25kg säckar grovbetong imorgon.

Den kostar fortfarande 595:- på Hornbach. Bra pris!

Blande en säck grovbetong med min borrmaskin och visp och den pajade min borrmaskin. Det började brinna i den. Vill inte att det ska hända igen.. :)

Tjenare,

Jag har inte haft några problem med blandaren utöver att omröraren är kort. Körde 10-15 säckar i anslutning till att jag köpte den, och har efter det kanske blandat ytterligare 5-10 säckar i olika sammanhang.

B ByggareNic skrev:
Hej, gammal tråd men @Jesper Ronn funkar Atikan RL 1000 fortfarande? Ska blanda till ca tio 25kg säckar grovbetong imorgon.

Den kostar fortfarande 595:- på Hornbach. Bra pris!

Blande en säck grovbetong med min borrmaskin och visp och den pajade min borrmaskin. Det började brinna i den. Vill inte att det ska hända igen.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.