Hej
Har nyligen fått ett vattenfilter installerat, skillnaden är enorm på vattenkvaliteten.
Ca var fjärde natt spolas filtret med en saltlösning från salttabletter.

Märkte att biltema har för 109:-
Bauhaus har för 129:-
Granngården 195:- (verkar som om man behöver köpa pallvis dessutom)

Har någon erfarenhet om det är någon skillnad på kvaliteten?
Eller finns miljöaspekter?

Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej
Har nyligen fått ett vattenfilter installerat, skillnaden är enorm på vattenkvaliteten.
Ca var fjärde natt spolas filtret med en saltlösning från salttabletter.

Märkte att biltema har för 109:-
Bauhaus har för 129:-
Granngården 195:- (verkar som om man behöver köpa pallvis dessutom)

Har någon erfarenhet om det är någon skillnad på kvaliteten?
Eller finns miljöaspekter?

Mvh
Fredrik
Nyblivna husägare här, med eget vatten och avlopp. Vi köpte salt för första gången igår, efter att vår maskin till synes tömts helt. Vid tillträdet noterade vi att det fanns salt i botten på behållaren. Nu, utan salt, ser vi sand, insekter och lite vatten i botten.

Vi har därför inte hällt i saltet ännu – vi försöker hitta instruktioner för hur vi rengör behållaren på ett bra sätt, och hur vi startar upp den / processen igen efter att den råkat tömmas helt.

Vi googlade och åkte till Granngården och köpte Axal Pro. 229 kr för 25 kg = 9,16 kr/kg (250927). Vi valde det mest för att vi ändå skulle dit. Så här i efterhand var det kanske onödigt dyrt – Biltema verkar ta runt halva priset. Vi vet inte heller om det är någon faktiskt skillnad i kvalitet. Båda anger väl 99,9 % NaCl? Man undrar ju lite vad resten är. Förpackningen kallar sig “Originalet”.

Så, vi är också nyfikna:
Spelar det någon roll vad man väljer?

Jag provade Biltemas salttabletter efter att ha kört med Axal i många år och då fick jag en illaluktande beläggning i saltbehållaren. Så jag fick göra rent saltbehållaren och har gått tillbaks till Axal.

Intressant med era erfarenheter.
Jag har nästan uteslutande kört med biltema och inte märkt några problem såsom lukt mm.
Biltema hade i början nylontygsäckar med snörning som på kol/brickettsäckar. Det har de slutat med nu och har istället rejäla plastsäckar vilket jag tycker är en förbättring.

PS mitt filter är ett mangan-filter.

NaCl är väl NaCl oavsett vad man sätter för varumärke på det?!

• Gilla
Peking2015
  • Laddar…
C Christian Norder skrev:
NaCl är väl NaCl oavsett vad man sätter för varumärke på det?!
Självklart. Men det är inte kemiskt rent salt i tabletterna, utan det finns rester från tillverkningen.

M MWHN skrev:
Självklart. Men det är inte kemiskt rent salt i tabletterna, utan det finns rester från tillverkningen.
Jag kunde inte låta bli att ta lite hjälp i frågan:

🔹 Typer av salttabletter

Det finns huvudsakligen två typer:

1. Vakuumsalt (raffinerat salt) – tillverkas genom att förånga rent saltvatten under kontrollerade former, vilket ger nästan 100 % NaCl.

2. Bergsalt / Kristallsalt – bryts ur naturliga saltavlagringar och mals, ibland pressas till tabletter.

🔹 Påståendet att "kristallsalt" är bättre

Marknadsföringen brukar påstå att kristallsalt:

löser sig långsammare och jämnare, ger mindre slagg och avlagringar, är mer "naturligt" eller "rent".

Men i praktiken är det viktigaste att saltet har hög renhet (≥99,8 % NaCl) och att tabletterna är hårt pressade så de inte smular sönder.
👉 Det spelar alltså mycket större roll hur rent och mekaniskt stabilt saltet är än om det är vakuum- eller kristallsalt.

🔹 Möjliga skillnader

Om kristallsaltet har orenheter (t.ex. kalcium eller gips) kan det till och med försämra regenereringen och skapa avlagringar.

Bra vakuumsalt från etablerade leverantörer är ofta det renaste alternativet och fungerar stabilt i alla system.

Vissa kristallsaltprodukter är också mycket rena, men då handlar det om kvalitet i produktionen – inte om "kristall" i sig.

🔹 Slutsats

Det finns ingen teknisk fördel med kristallsalt i sig.
Det viktiga är renheten (>99,8 % NaCl) och att tabletterna är kompakta och inte smular.
Om ditt filter fungerar bra med vanliga vakuumsalttabletter finns ingen anledning att byta till "kristallsalt" – du betalar sannolikt bara extra för marknadsföringen.

• Gilla
bergback och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.