Hej!

Jag och sambon ska bygga hus inom ett år (om kommun vill och böxera håller...). Vi sonderar just nu terrängen kring tillverkare. Det blir troligtvis ett 1,5-våniningshus på ca 170 m2 på egen tomt i Ale kommun strax norr om Göteborg, och vi har ett tak på ca 2,5 MKR, men vill helst komma lite billigare undan.

Ett av problemen är att våra tankar och krav inte alltid rimmar med verkligheten, läs plånboken. ;) Därför överväger vi att göra en del själva, och min fråga rör delar av detta. Lösvirkeshus. Det finns många trådar som handlar om lösvirke men vad jag undrar är vad man kan räkna med att spara vid "genomsnittliga förutsättningar" på att bygga i stomrest och lösvirke kontra nyckelfärdigt. Jag förstår att det diffar kraftigt beroende på en mängd saker, men ändå. Ett snitt.

Det handlar om ett hus i medel till övre medelklass - vi har exempelvis kikat en del på Bra Hus modell Sunnanhaga/New England som utgångspunkt, med lite tillval och ändrad ritning. Låt oss anta samma standard i båda fall och ett genomsnittligt pris på hantverkare. "Det är mer jobb med lösvirkeshus och fler val, men man sparar pengar" brukar det ju heta.

Vi kan låta processen ta lite längre tid om det behövs (vi bor i hus nu) och bor nära det nya så en del kan vi göra själva, framför allt markberedning och viss grävning, men inga tyngre bitar invändigt som sätta upp väggar, el, vvs eller annan inredning. En möjlighet kan däremot vara att kontraktera min granne som jag har god kontakt med, för diverse jobb.

Jag är mest ute efter om man kan säga "som ett genomsnitt bör du spara 250 000", 500 000 eller liknande.

Detta blev svamligt men jag är tacksam för svar och tips oavsett! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.