Hej!

Vi har fått en obehaglig överraskning i vårt bygge som innebär att vi måste påla. Därmed måste plattan förstärkas. Jag undrar om någon har information om hur mycket dyrare en sådan platta blir. Svara gärna i % av kostnaden för "normal" platta.

Hej AnneP!
Känner igen problemet, vi fick samma besked på vårt hus.
Merkostnaden kan delas in i konsultkostnader, själva pålningen, mer fyllning, mer armering, mer betong och slutligen fler arbetstimmar.
Konsult behövs oftast för att dels ta reda på markens beskaffenhet (geokonsult). I värsta fall kostar detta c:a 20000 kr men man kan komma undan billigare om inte en fullständig undersökning behövs.

Sen behövs en konstruktör som ritar på mängden armering, placering av pålar etc, kanske ytterligare 15-20000 kr.

Pålningen är helt beroende av antalet pålar och längd ner till berg, räkna med c:a 800 kr per meter färdig påle (på en platta om 135 kvm krävs c:a 22 pålar).

Det är inte säkert att det behövs mer fyllning men om man behöver lägga på mer är kostnaden beroende på er offert.

Armeringskostnaden blir avsevärt högre. Eftersom plattan per definition inte längre är "platta på mark" utan "platta hängande på pålar" krävs i storleksordningen 7 ggr mer armering (återigen för ett hus på 135 kvm c:a 50000 kr i stället för 7000 kr).

Mängden betong måste oftast ökas på till 15 cm jämfört med det normala 10 cm till en merkostnad på c:a 10000 kr.

Arbetskostnaden kan självklart variera men räkna med 50000 mer i erbetskostnad.

Summa summarum för ett hus på 135 kvm (enplans) blir merkostnaden c:a 200000 kr men kan variera både uppåt och nedåt.

• Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Tack för Utförligt svar! Mycket värdefullt när man som vi har huvudet fullt med myror i diskussionen med entreprenören. Man är ju rätt utsatt i den här situationen.

Glad om jag kan vara till hjälp. En aspekt som man ska vara vaksam på är vilken typ av pålning som är lämpligast. Självklart beror det också på om ni ska påla ned till berg eller om pålarna ska sluta " i leran". Många pålningsfirmor använder räls, andra använder rör som förses med en "bergfot" och ytterligare andra borrar ner foderrör (samma som vid brunnsborrningar) som sedan fylls med betong. Priset kan variera avsevärt! Var i Sverige funderar ni på att bygga?

Hej igen!

Vi är redan i full gång. Plattan ska gjutas efter trettonhelgen och huset kommer att stå i Bohuslän, nära Bovallstrand. Anledningen till att jag ställde frågan är för att kunna bedöma rimligheten i den faktura vi så småningom får.

Att vi skulle hamna i den här situationen trodde varken vi eller vår byggare. Han har byggt närmare 300 hus i Bohuslän och detta är bara det andra han behöver påla. Därför var vi lite naiva och diskuterade inte kostnader för pålning på förhand.

Vår byggare säger att omprojekteringen av plattan kostar 10.000 så det verkar i alla fall rimligt enligt det du beskriver. 800/m påle verkar väldigt mycket tycker jag. Någon annan som har färska priser?

Underbart med forum där man kan få lite tips! Tack igen!

AnneP skrev:
Vår byggare säger att omprojekteringen av plattan kostar 10.000 så det verkar i alla fall rimligt enligt det du beskriver. 800/m påle verkar väldigt mycket tycker jag. Någon annan som har färska priser?
Jag uppskattar att priset brukar ligga mellan 350-400 kr/meter (inkl. material) om marken är normalt
pålningsbar och pålningslängden är mellan 5-20 meter.
Jag har för mig att en RR 75 påle (rörpåle 75 mm) kostar mellan 160-180 kr/meter.
Alla priser är exkl. moms.

AnneP skrev:
Hej igen!

Vi är redan i full gång. Plattan ska gjutas efter trettonhelgen och huset kommer att stå i Bohuslän, nära Bovallstrand. Anledningen till att jag ställde frågan är för att kunna bedöma rimligheten i den faktura vi så småningom får.
Jag skulle nog föreslå att ni kollar upp vad det kommer att kosta redan nu... offerter/avtal osv.

Jag tycker man ofta ser trådar på juridiksidan... "det blev dubbelt så dyrt som vi trodde"
"vi kommer inte att betala" "vi ses i tingsrätten"

/ATW

Vår pålning, observera enbart pålning kostade ca 300:- / meter. Dessvärre hade vi närmare 30m ner till berg...

Anders S! Ingick etableringskostnaden i dina 300 kr/m?

Förresten, är det någon som vet vad som är normalt när det gäller antalet pålar. Vår platta är 95 kvm. Två byggnadsdelar med bärande vägg i mitten.

Ja, det var totalt med etableringskostnad och pålning. Det rörde sig om nästan 1000 meter pålning totalt. Detta var då utan markarbetet i övrigt som sagt.

http://www.byggahus.se/attachments/...032257-saett-att-undvika-palning-dsc_0094.jpg
För vår del blev det 38 pålar 100m2 krypgrund (18st) + 45m2 platta (16st) och 15m2 gästhus (4st).
Borde ju bli någonstans mellan 30-40st för er del gissar jag.

Redigerat:
Hej

vi ska gjuta en platta på 15 kvm och undrar hur ni gjorde med ert gästhus ? Var det platta som grund ?

HusByggarTomten HusByggarTomten skrev:
Ja, det var totalt med etableringskostnad och pålning. Det rörde sig om nästan 1000 meter pålning totalt. Detta var då utan markarbetet i övrigt som sagt.

[länk]
För vår del blev det 38 pålar 100m2 krypgrund (18st) + 45m2 platta (16st) och 15m2 gästhus (4st).
Borde ju bli någonstans mellan 30-40st för er del gissar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.