Hej allihopa,

Jag är ny här på detta mycket intressanta forum. :)

Jag har ritat upp ett kök i Ikeas ritprogram och
kommit upp i ca 25.000:- exklusive vitvaror.
Jag kommer dock inte att köpa från Ikea!
Istället ska jag träffa säljare inom kort på Marbodal, Ballingslöv, Myresjökök, Vedum och HTH.
Vad kan man förvänta sig för prispåslag för motsvarande lucka jämfört med Ikea? Jag hoppas på att det inte blir mer än dubbelt så mycket, i alla fall när vi pratar om Myresjökök och HTH.
Några synpunkter?

Tack för svaret. :)

Det gäller 6 st horisontella vägskåp,
1st högskåp för inbyggnadsugn och mikro, 5st bänkskåp, 1 hörnskåp och 1 skåp för helintegrerad diskmaskin.
Det är exklusive bänkskiva.

Det finns väl bara ett sätt att få ett bra svar, och det är att ta in offerter! Men jag kan väl redovisa min erfarenhet, så får du ett hum. Vårt tänkta kök kostar ca 25' exklusive vitvaror från Ikea. Ett liknande kök från Sentens (Electrolux Home) kostar ca 40' exklusive vitvaror. Köket från Sentens kommer som hopskruvade skåp. Det gör ju inte Ikeas.

Ok

Tack för svaren. :)

Har fått in en offert från Myresjökök.
Den ligger på 40500:-. :)
I och för sig är det avdraget 20% för deras kampanj som bara gäller till den sista oktober.
Det är lite stressande..... :o

Dom rabatterna brukar man nog kunna få oavsett kampanj eller inte. Dessutom avlöser kampanjerna varandra. Allt för att stressa konsumenten! Ta det lungt! Det kommer att finnas företag som vill sälja till dig senare också.

Låter bra, då kan jag ta det lugnt :)

Vi fick en ofert från Marbodal på 70 000, och när jag ritade upp samma kök i IKEAs ritprogram skulle det kosta 15 000 för samma grejer...

Har du fått in offerter från någon annan än?

Japp har fått ett par offerter till...

HTH ca 55000:-
Marbodal ca 70000:-

8-) 8-) 8-)

Tips:

Titta på www.cullimar.se. I mitt tycke kvalitet likvärdig med HTH Ballingslöv etc (har visserligen inte kommit frsam till att montera vårt ännu). Lite mindre urval på luckvarianter, mindre service på att rita upp köket åt dig, mycket mindre flashiga försäljningslokaler, men ca 30% lägre pris. Och förvånansvärt flexibla även på att ta fram helt udda skåpsstorlekar med litet påslag för specialare.

Henriettae skrev:
Vi fick en ofert från Marbodal på 70 000, och när jag ritade upp samma kök i IKEAs ritprogram skulle det kosta 15 000 för samma grejer...
Och efter att ha haft ett Marbodalkök som numera är bytt till ett IKEA, så skulle jag aldrig i livet komma på idén att betala mer för ett Marbodal..

GoForIt skrev:
[quote author=Henriettae link=1129634996/0#8 date=1129928032]Vi fick en ofert från Marbodal på 70 000, och när jag ritade upp samma kök i IKEAs ritprogram skulle det kosta 15 000 för samma grejer...
Och efter att ha haft ett Marbodalkök som numera är bytt till ett IKEA, så skulle jag aldrig i livet komma på idén att betala mer för ett Marbodal..[/quote]

Låter skönt att höra! Började fundera på om det var något jag missade i kvalitet eftersom prisskillnaden var så himla stor - men jag kan inte hitta något direkt...

Vi har bestämt oss för Myresjökök.
Känns väldigt bra..... :) :) :)

GoForIt skrev:
[quote author=Henriettae link=1129634996/0#8 date=1129928032]Vi fick en ofert från Marbodal på 70 000, och när jag ritade upp samma kök i IKEAs ritprogram skulle det kosta 15 000 för samma grejer...
Och efter att ha haft ett Marbodalkök som numera är bytt till ett IKEA, så skulle jag aldrig i livet komma på idén att betala mer för ett Marbodal..[/quote]jag tycker också marbodalköken är kraftigt övervärderade. de ser ut och känns precis som ikea.

För att återkoppla till originalfrågan så kan jag nämna att vi via hustillverkaren fått 35% rabatt på BALLINGSLÖV Birka men jämfört med IKEA (Ramlucka i Ek) så är priset ändå 100% upp mot IKEA. (Inga skivor, bara skåp och luckor). 41.000:- mot 83.000:- (112.000:- ord. pris).

IKEA mot Elektrolux Home (Massiv eklucka Sentence platta paket ) är 41.000:- mot 79.000:- (Inga skivor, bara skåp och luckor 4000:- i rabatt på Elektrolux Home).

Den största nackdelen med IKEA är att stommarna inte finns i samma urval av bredder som andra tillverkare och att utbudet av luckor är något tunt.

Nu köpte vi IKEA ändå på grund av att vi inte tyckte att det högre priset på BALLINGSLÖV kunde motiveras av en snyggare lucka och bättre anpassade mått på stommarna.

Hade vi inte behövt fundera på priset hade vi köpt BALLINGSLÖVköket för den luckan vi tittat ut (BIRKA) är såå snygg! :)

EDIT: Vi kontaktade ett snickeri också och deras offert hamnade på drygt 90.000:- (Bygdeå snickeri).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.