Byggahus.se

Prisklasser på hustillverkarna

1. P
    Medlem Nivå 4
    och ja, jag har redan sökt, men inte funnit tillfredställande resultat...

Om man tittar på typ 1,5 planare (alt. med förhöjt väggliv eller inte), inkl. inredd övervåning, inkl grund och "tot.entreprenad (eller köpta alla entreprenader)... vilka är billigast till dyraste då?

Är det:
    Älvsbyhus?
    Smålandsvillan?
    SEn då?
    (inkl. eksjöhus, anebyhus, a-hus, värsåsvillan, göteehus, myresjöhus, trivselhus, lb-hus, fiskarhedenvillan mfl mfl mfl?)

Om ni inte är intresserade att hjälpa till så klicka bort meddelandet utan att klaga på min fråga tack :)

2. matbr107
    Medlem Nivå 7

Re: Prisklasser på hustillverkarna

Är det inte Fiskarhedenvillan som gäller du längre eller?? ;)

Hur går det med tomtletandet förresten?? Prisskillnaden mellan de olika husleverantörerena är så liten om du vet vad du vill ha att den är försumbar. Satsa på att hitta en säljare som du kan lita på och som använder entreprenörer som har bra referenser. På det sättet lovar jag att du kommer att bli nöjd istället för att bara ha det absolut billigaste!!

Lycka till med tomten! Ser fram imot en hemsida när du hittat en!

3. P
    Medlem Nivå 4

vet inte om de blev så billiga till slut... 1,6 - 1,7 miljoner utan alla tillägg som tillkommer... En stor skillnad mot ä-hus... Våra vänner som bygger eget just nu, tipsade om Värsåsvillan, men har inga prisuppfattningar på dom.

Det skiljer väldigt mkt mellan olika hustillverkare OM man tänkt sig ett ä-hus, men de övriga ligger väl och slåss kring 1,5 miljoner...

Tomten kan dra iväg och vi kan inte köpa tomt utan att vi vet vad vi max kan lägga på ett hus, efs vi har ett maxpris totalt. Här går tomterna i UT-pris utan budgiving från 1,5 miljon upp till flera miljoner... Kan man lägga kanske 2.7 miljoner totalt är det avgörande..

4. P
    Medlem Nivå 4

hade vi bott "på landet" ::) där huspriserna låg på ett par hundra tusen hade man kunnat valt vilket slott som helst :) Nu är det tomten som avgör huset.

5. lier
    Medlem Nivå 8

Sjukt dyra priser för en tomt :surprised: Sen tillkommer väll va och allt annat åxo?? :-[

Vart vill du bygga?? Antar att det är i storstäderna genom att priserna är så höga.

Här i Umeå kostar en tomt mellan 200 000 -800 000kr och det tycket jag är dyrt +va och andra avg.

Går man en bit utanför Umeå så kan man få en tomt från 25 000kr - 150 000kr inkl va

Och det tycker jag är vara rimligt. :)

6. P
    Medlem Nivå 4

det är bara pris för själva tomten... EXKL allt annat.... el, lagfarter, VA, röjning... ja, du vet hela rubbet...
    Hade det inte varit DÄRFÖR (det är där skon klämmer) så skulle vi lätt kunna välja vilket "hus vi ville" och det behövde inte betyda så mkt med 200 000 hit eller dit, men nu är vi glada om vi ENS kan bygga eget, eller får nöja oss med ett bostadsrättsradhus nånstans..

7. lier
    Medlem Nivå 8

Ja det är inte kul när man ska börja att betala den summan innan man ens får börja.

Stackare :-[ Då fattar jag att det inte är lätt svårt att komma under 3mille hur man än gör.
    Lycka till i alla fall ;)

8. F
    Medlem Nivå 5

Hej!
    Ibland kan man ju se att hustillverkarna har egna tomter som de säljer om man bygger deras hus. En del verkar också sälja sina tomter till mycket rimliga priser pga att man mest av allt vill sälja sina hus. De jag ffa lagt märke till är myresjöhus, men även älvsbyhus och smålandsvillan säljer tomter. Det kanske varierar med hussäljaren hur prisvärt det är?
    mvh fiddeli, som bor inte bor i storstan ....

PS Jag har uppfattat den bakvända prislistan som
    1 Älvsbyhus
    2 Smålandsvillan
    3 Hjältevadshus
    4 div lågprisserier fr alla andra - t ex fr eksjöhus ... och det är nu man kan få platta på mark och golvvärme ...

om någon har andra förslag är även jag nyfiken!!

9. M
    Medlem Nivå 1

¨Hejsan.

Sitter i samma båt som ni, fast ni vill bygga i Stockholm , eller har jag fel ? Vi letar tomt i Göteborg och priseran är sanslösa, 2,5 millar där vi bor idag och lite utanför landar du lätt på 1,5 för bara tomten, sen kommer ju allt annat till. Då kan man inte välja vad som helst ( även om man skulle vilja ). Vi själva vill ha ett hus på 200 kvm ungefär så vi räknar med att husskrället går lös på 2 - 2,4 miljoner.

Har ni kollat på Smartstart ? Vet inte om de är bra eller inte, men om man kan göra endel själv ( eller muta byggkunniga kompisar ) så låter det ju som ett alternativ för er.

Sen tycker jag det är knepigt att det skall vara så svårt att få prisuppgifter från hustilleverkarna. Vi har ev. en tomt på G, och jag har skickat iväg förfrågningar till ca 10 hustillverkare som vi kan tänka oss och får svar från..... hela två stycken. SUCK.

Lycka till med husbyggarplaner och tomtletande ;)