Någon som vet om Eksjöhus höjer sina priser från 1 februari? Vi är på G att köpa ett Lyckan vinkel, men säljaren vill att vi skriver på senast imorgon, annars åker vi på prishöjning.Vi känner att vi måste visa banken kalkylen först - alltså vill vi inte skriva på redan imorgon. Han menar att vi då förlorar 51 000 kronor. Någon som vet om det är prishöjningar på G eller ett försäljarknep enbart?

Antagligen har er säljare rätt, vore jäkligt dumt av honom att bluffa. Men likväl är det ett argument till påskrift som iaf jag ser som j*vligt irriterande, de får gärna informera om detta faktum, men stanna där och sluta driva på...

Min säljare på eksjöhus sa för ett tag sedan att dom kommer ha en prishöjning i februari. Försökte dock inte att få mig att skriva på men för dig så är det ju lite bråttom nu om du ska slippa den.

Om du vet att det är det huset ni vill ha så är det bara att lägga in en klausul i kontraktet att ni river kontraktet om inte vissa saker blir som ni hade tänkt er, t ex om ni vill ha en viss summa för huset ni bor i nu för att kunna bygga eller om räntan tokstiger dom närmaste tre månaderna. Man kan skriva in de mest konstiga klausulerna i en huskontrakt som gör att ni kan riva det vid ett senare tillfälle.

Det viktiga för tillverkaren är ju ändå att ni låser er till just den tillverkaren, sen kan det finnas hundra klausuler i själva kontraktet men dom vet att du inte skriver på för någon annan. Så tror jag att det är i alla fall.

En del vi har haft kontakt med har velat skriv kontrakt en vecka in i diskussionerna. Då vet dom ju att vi bygger med just dom. Men då tappar man sitt övertag när det gäller prutning av priset m.m.

Sen om ni bestämmer er för att skriva med dom en vecka in i februari så har jag svårt att se att han inte bjuder på den höjningen om det är ert krav för att skriva på.

Lycka till

Redigerat:
Jag är helt övertygad att ni kan pruta priset mer än vad prishöjningen blir bara genom att jobba igenom affären helt innan ni skriver kontrakt. Alla de där svaren, "det där tar vi senare" från säljaren är ett tydligt exempel på saker som ni kan pressa priset på om ni är kalla verkligen ser till att reda ut dem innan ni har en helt uppdaterad huslösning med ett riktigt pris. Innan ni skriver kontrakt.

Jag skrev på ett "köpekontrakt" men det var igentligen en option som gällr i 12 månader Lyckan med vinkel har en mycket bra planlösning tycker vi

Vi skrev aldrig på i helgen. Men gillar Lyckan vinkel väldigt mycket. Kände bara att vi inte vill stressa fram ett beslut. Det är ju så mycket pengar det handlar om. De där 50 000 är inte så mycket om man ser till totalsumman!

Nika70 skrev:
Vi skrev aldrig på i helgen. Men gillar Lyckan vinkel väldigt mycket. Kände bara att vi inte vill stressa fram ett beslut. Det är ju så mycket pengar det handlar om. De där 50 000 är inte så mycket om man ser till totalsumman!
Och definitivt inget som skall fälla ett avgörande, har du väl skrivit på sitter du där...

Nika70 skrev:
Jag lägger häldre 50k på något annat än att tänka det är en OPTION och inget bindande avtal grattis om du väljer att bygga Lyckan kostar det dig 50k för att lite bläck saknades sista januari.
.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.