11 327 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Priser!!
Sida 1 av 2
Jag gissar och hoppas att det är sådär på grund av att det är semestertider och att de är överhopade av mail när de kommer tillbaka ifrån semestern... Jag fick tre svar igår från säljare som varit på semester... Men man tycker ju att man borde kunna få ett pris ifrån någon i alla fall. Alla kan väl inte vara på semester samtidigt?
Jag håller med om att det är riktigt störande!
Jag håller med om att det är riktigt störande!
Håller med! Valde bort ett antal hustillverkare som omedelbart inte ville "avslöja" några priser. Har haft kontakt med en säljare som visat runt oss på flera hus för att långt långt senare räkna fram en kalkyl på ett hus till oss. Efter att jag visat honom en annan, mycket bättre kalkyl på motsvarande hus tog han tillbaka kalkylen han gjort.
Allt det här är bara trista säljtrick, som verkar fungera på en hel del.. :
Allt det här är bara trista säljtrick, som verkar fungera på en hel del.. :
Vi var på ett förutsättningslöst möte på Götenehus och vi hade INGA som helst problem att få ut priser på ett gäng olika husmodeller. De gjorde dessutom flera olika kostnadskalkyler för oss inklusive tomt, VA, grund, mer eller mindre tillval etc...
Väldigt bra bemötande!
Däremot fick vi knappt "mellan tummen och pekfingret"-priser hos Trivselhus...
Väldigt bra bemötande!
Däremot fick vi knappt "mellan tummen och pekfingret"-priser hos Trivselhus...
Från en som gått igenom prisjaktsfasen i husbyggarprocessen, vill jag bara bidra med detta:
"Säg vad du vill betala per månad, så hittar vi en kalkyl som passar din budget."
Vad jag vill ha sagt är att det är lite ointressant att veta vad en hussats kostar eftersom priset för huset bara är en parameter i det hela. Materialval, kostruktion m.m. är minst lika viktigt. Sen är det ofta så att man får vad man betalar för. Och ännu värre, man blir lurad ändå!
Mitt tips är: Hitta en husskiss/tillverkare som har "rätta känslan" för er familj, hitta en säljare som ni får förtroende för och sitt ner och ta reda på i detalj hur ett hus kan utformas för att passa era behov. Jag tror ni kommer snart inse att ni inte får en villa på 200 kvm för 1 miljon utan kommer få göra ändlösa prioriteringar på materialval och pris.
Om "bygga billigt" är det viktigaste, så ska ni bygga lösvirke med stor egen arbetsinsats.
"Säg vad du vill betala per månad, så hittar vi en kalkyl som passar din budget."
Vad jag vill ha sagt är att det är lite ointressant att veta vad en hussats kostar eftersom priset för huset bara är en parameter i det hela. Materialval, kostruktion m.m. är minst lika viktigt. Sen är det ofta så att man får vad man betalar för. Och ännu värre, man blir lurad ändå!
Mitt tips är: Hitta en husskiss/tillverkare som har "rätta känslan" för er familj, hitta en säljare som ni får förtroende för och sitt ner och ta reda på i detalj hur ett hus kan utformas för att passa era behov. Jag tror ni kommer snart inse att ni inte får en villa på 200 kvm för 1 miljon utan kommer få göra ändlösa prioriteringar på materialval och pris.
Om "bygga billigt" är det viktigaste, så ska ni bygga lösvirke med stor egen arbetsinsats.
Vi var hos Hjältevadshus och tittade på ett Björken. Säljaren var helt införstod med att vi inte tänkte bygga hus än på ca två år. Vi fick ändå en exakt kalkyl exkl tillval samt hela tillvalsprislistan och leveransbeskrivningen. Så nu sitter vi och drömmer om alla möjliga tillval...
//Anna
//Anna
När man är alldeles grön i nybyggartagen, är ju något av det första man vill ha reda på vart prisnivåerna ligger så att man kan räkna efter om hela projektet är realistiskt inom dom ramerna man har. För oss var det alldeles helt oaktuellt bygga i lösvirke, nyckelferdigt utan någon egeninsats är det som gäller. Det er ju lite underligt om vissa husföretag/säljare ogärna lämnar ut priser utan man möter personligen. Flera på detta forum (bla i en annan aktiv tråd under hustillverkare) kommenterer ju att det att säljaren responderar snabbt (tolkas som tecken på interess!) uppskattas och dom som inte vill kommunicera på köparens premisser (dvs lämna ut information pr e-post) sollar man bort.
Sedan håller jag med Rypos i att vad hussatsen kostar är bara en parameter i det hela (dock en inte obetydelig en).
mvh hanneli
Sedan håller jag med Rypos i att vad hussatsen kostar är bara en parameter i det hela (dock en inte obetydelig en).
mvh hanneli
Hej !
Vi har utan några somhelst problem fått ut priser via mail från LB-hus, Vårgårdahus och Modulenthus representanter i Göteborg. Svaren var förvånande snabba, redan dagen efter hade vi de uppgifter vi efterfrågat. Efter att ha läst tidigare inlägg om hur svårt man kan ha att få priser vi mail, så blev jag mycket positivt överraskad. Hoppas fler får samma tur
/ Christer
Vi har utan några somhelst problem fått ut priser via mail från LB-hus, Vårgårdahus och Modulenthus representanter i Göteborg. Svaren var förvånande snabba, redan dagen efter hade vi de uppgifter vi efterfrågat. Efter att ha läst tidigare inlägg om hur svårt man kan ha att få priser vi mail, så blev jag mycket positivt överraskad. Hoppas fler får samma tur
/ Christer
Har faktiskt viss förståelse för det. Att jämföra olika hus är som att jämföra äpplen, päron och meloner. De skiljer sig åt. I standard, i materialval, i konstruktion m.m. Så ett hus som kan låta dyrt om man bara ser prislappen utan att egentligen veta vad som ingår, kan i slutändan visa sig vara riktigt prisvärt. Så jag förstår om säljaren vill få en chans att "försvara priset".hanneli skrev: