Vad kostar Telias Fiberlantjänst där den finns tillgänglig? Jag har hört siffror kring 800 sek per månad? :eek:

800 per månad är för 100Mbit.

10/100Mbit kostar 320kr för vår del.

janbo skrev:
800 per månad är för 100Mbit.

10/100Mbit kostar 320kr för vår del.
Herrejösses vilka priser. Telia är för jäkliga. Detta visar tydligt på behovet av öppna och operatörsneutrala nät. Detta är ju ungefär dubbelt så dyrt som i ett konkurrensutsatt nät.

Det skulle vara intressant att hitta ett stadsnät där Telia bara leverera tjänst och då se vad man tar betalt. Antagligen håller man sig dock borta från detta ett tag till.

Menar du att det finns leverantörer av fiber som tar 100 kr i månaden för 10Mbit?

I vårt fall var det inga andra än Telia som var intresserade av att leverera fiberanslutningen. Om det nu är en så bra affär borde väl leverantörerna stå på kö för att få leverera till nya bostadsområden?

Skycom tar runt 100:- för 100mbit... när jag gjorde upphandling för vår förening på det hela.

sandhall skrev:
Menar du att det finns leverantörer av fiber som tar 100 kr i månaden för 10Mbit?

I vårt fall var det inga andra än Telia som var intresserade av att leverera fiberanslutningen. Om det nu är en så bra affär borde väl leverantörerna stå på kö för att få leverera till nya bostadsområden?
Nej, jag glömde procentminiräknaren hemma så bortse från det. Jag tänkte mest på 100mbit tjänsten som hos Telia är dubbelt så dyr som hos andra tjänsteleverantörer. 10mbit verkar vara cirka 30% dyrare hos telia.

sandhall skrev:
Du måste skilja på tjänsteleverans och infrastruktur. Och i ett nytt område där förläggningskostnaden blir väldigt låg har jag svårt att se att du har svårt att hitta intressenter. Jag driver ett fiberprojekt där jag bor och intresset från kommunikationsoperatörer och tjänsteleverantörer är stort.

Det här är helt OT, men många klagar på Telias Fiberlan tjänst som dyr. Du får vad du betalar för, så enkelt är det.

Operatörsneutrala nät är väl en fin tanke, lokalt sett fungerar de väl också. Men idag är Internet inte något litet lokalt nät, det är ett globalt nät.

Betalar du 100kr för 100Mbit så kommer du få en rent värdelös peering av mindre carriers(tdc song/ip-only) som saknar större nät.

Det här begränsar både din internationella bandbredd såväl som ping i spelen. Vad är poängen att ha 100Mbit om du bara får du 8-9Mbit ur internationellt perspektiv.

MathiasS skrev:
Du måste skilja på tjänsteleverans och infrastruktur. Och i ett nytt område där förläggningskostnaden blir väldigt låg har jag svårt att se att du har svårt att hitta intressenter. Jag driver ett fiberprojekt där jag bor och intresset från kommunikationsoperatörer och tjänsteleverantörer är stort.
Beror kanske på hur många hushåll det är frågan om, och var området ligger. Idealet vore ju en oberoende leverantör av infrastrukturen som sedan tjänsteleverantörerna får hyra in sig på. Men bor man på landet, relativt långt från de digitala motorvägarna, är det inte alltid den ideala lösningen är tillgänglig till en rimlig kostnad. Telia drog in fiber till kostnaden för en vanlig flytt av abonemang (600 kr eller vad det nu var). Har full förståelse för att de vill få igen den investeringen.

Jag betalar gärna 320kr till Telia varje månad som jag gör nu om de fortsätter hålla hög driftsäkerhet, bra ping och bit rates som ligger ganska nära det de lovar.

ollebanan skrev:
Det här är helt OT, men många klagar på Telias Fiberlan tjänst som dyr. Du får vad du betalar för, så enkelt är det.

Operatörsneutrala nät är väl en fin tanke, lokalt sett fungerar de väl också. Men idag är Internet inte något litet lokalt nät, det är ett globalt nät.

Betalar du 100kr för 100Mbit så kommer du få en rent värdelös peering av mindre carriers(tdc song/ip-only) som saknar större nät.

Det här begränsar både din internationella bandbredd såväl som ping i spelen. Vad är poängen att ha 100Mbit om du bara får du 8-9Mbit ur internationellt perspektiv.
Favorit i repris!

Näe Olle, även om du jobbar på telia så är det inte så enkelt som att man får vad man betalar för. Comhem, Telia och några till bygger nät åt fastighetsägare där dom samtidigt låser slutkunden vid ett väldigt smalt och icke konkurrensutsatt tjänsteutbud. Självklart passar man på att ta ut några icke motiverade extra kronor när man skaffat sig möjligheten till det - marknadskrafterna styr. Finns det bara en leverantör i nätet så blir kostnaden självklart högre.

...och det går inte att motivera det högre priset med en finansiering av infrastrukturen, den ekvationen går inte ihop.
..och det handlar inte om kvalitet. Telia har bra kvalitet men att påstå att det är just det som driver kostnaden påstår jag är fel. Man utnyttjar helt enkelt sin marknadsposition i dessa icke konkurrensutsatta nät. Precis som man gjort i telenäten sedan tidernas begynnelse....

MathiasS skrev:
Favorit i repris!

Näe Olle, även om du jobbar på telia så är det inte så enkelt som att man får vad man betalar för. Comhem, Telia och några till bygger nät åt fastighetsägare där dom samtidigt låser slutkunden vid ett väldigt smalt och icke konkurrensutsatt tjänsteutbud. Självklart passar man på att ta ut några icke motiverade extra kronor när man skaffat sig möjligheten till det - marknadskrafterna styr. Finns det bara en leverantör i nätet så blir kostnaden självklart högre.

...och det går inte att motivera det högre priset med en finansiering av infrastrukturen, den ekvationen går inte ihop.
..och det handlar inte om kvalitet. Telia har bra kvalitet men att påstå att det är just det som driver kostnaden påstår jag är fel. Man utnyttjar helt enkelt sin marknadsposition i dessa icke konkurrensutsatta nät. Precis som man gjort i telenäten sedan tidernas begynnelse....
Vad som är några extra kr är en väldigt subjektiv tolkning, det kan varken du eller jag avgöra. Men självklart ska marginalen för vinst vara god, gärna runt 40-50%. I och med att vinsten driver på framtida investeringar, exempel är ju TSIC. Vet inte hur många miljarder som är nerplöjda där. Och det har givit Telias kunder den klart överlägset bästa anslutningen internationellt. Så det går att säga att vinsten bekostar bättre infrastruktur och kvalité.

Sen visst, går inte att förneka att bra affärer har gjorts, men det är spelets natur ;-)

Och visst, jobbar sporadiskt kvar, men studerar vid dsv nu, så jag är opartisk i målet :)

"Det skulle vara intressant att hitta ett stadsnät där Telia bara leverera tjänst och då se vad man tar betalt. Antagligen håller man sig dock borta från detta ett tag till."

Vi har Telia som tjänsteleverantör i vårt Stadsnät (Västerås). 175:-/mån för 10 MB inkl virusskydd och lagring. Med 30:- rabatt för att jag ringer med dem...

Så här paketeras deras tjänst:
http://www.malarnetcity.se/services/service.php?id=372

/Magnus

Opartisk?! Sover Dolly Parton på mage? Näe.

Allvarligt talat, erfarenheten från bredbandsnät som öppnas för fri konkurrens är att priserna sjunker med 30-40 procent.

Magnus prisexempel ovan visar att detta stämmer rätt bra faktiskt. Västerås är dessutom ett riktigt föredömme när det gäller öppna nät.

Nu har jag lagt dessa inlägg i en egen tråd efter önskemål. Håll nu denna på en saklig nivå

/Mats
Moderator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.