19 024 läst ·
7 svar
19k läst
7 svar
Pris för sätta upp vägg?
Vad kan det kosta att att sätta upp en gipsvägg som är cirka 3 meter lång och en skjutdörr (plan, enkel, kanske blågrå eller annan trevlig färg, bredare än vanlig dörr), hängandes utan på en skena?
Kan man ljudisolera väggen på något sätt, så att någon av oss kan sova lite mer ostört på morgonen?
Funderar på att flytta ner sovrummet, då vi bor på öppen planlösning på ovanvåningen just nu (egentligen ett vardagsrum) och barnen har de befintliga sovrummen på ovanvåningen.
Kan man ljudisolera väggen på något sätt, så att någon av oss kan sova lite mer ostört på morgonen?
Funderar på att flytta ner sovrummet, då vi bor på öppen planlösning på ovanvåningen just nu (egentligen ett vardagsrum) och barnen har de befintliga sovrummen på ovanvåningen.
Materielkostnad ca 3000:- med isolering (för ljudisolering)
Skjutdörr ca 4000:-
Arbetstid ca 16h exkl målning och eventuell el
Vet faktiskt inte vad en snickare tar per timme, men 500:- kanske är rimligt.
Skjutdörr ca 4000:-
Arbetstid ca 16h exkl målning och eventuell el
Vet faktiskt inte vad en snickare tar per timme, men 500:- kanske är rimligt.
Tack för svaret! Då har vi en riktlinje att gå på iallafall!
Det fick jag gjort just före årskiftet (högre roten): 3,5 m vägg, inbyggd enkel skjutdörr och inbyggd, ej öppningsbart, triangulärt fönster som följer taket upp till nock. Inklusive väv på gipsväggarna och målning. Drygt 20' inkl rotavdrag. Lokal byggfirma.
Ingen el och ingen extraisolering.
Ingen el och ingen extraisolering.
Tar den upp något ljud eller är det verkligen helt bortkastat?ZipLock skrev:
Vårt dilemma är att hela bostadsrätten har öppen planlösning (förutom dörrarna till barnens rum på ovanvåningen).Vi sover i öppet rum precis vid trappan på ovanvåningen.
Detta resulterar i att ingen av oss kan få sovmorgon när den andra går upp och tar hand om barnen på 1,5 & 3,5år kl.6 på morgonen. Barnen är livliga och gillar att antingen skratta och skrika av glädje eller att bråka med varandra. Så allt för att någon ska få sova någon gång
Mitt hus är ytterligt oisolerat då det byggts för mig och min hund
. Men 5 barnbarn har kommit till världen efter att huset blev klart och småttingarna bor här mycket ofta. Att lägga in isolering i väggen är, precis som ZioLock skriver, onödigt. Visst blir det viss ljuddämpning. Men du kan ju tänka på typen av skjutdörr. Mina dörrar sluter inte helt mot golvet - det är någon knappt cm öppet vilket är en fördel om man inte vill ha någon tröskel.
Annars finns det två alternativ för småbarnsförälder som vill ha sovmorgon: lägga kuddar på huvudet eller investera i bra hörlurar med ljuv musik.
Annars finns det två alternativ för småbarnsförälder som vill ha sovmorgon: lägga kuddar på huvudet eller investera i bra hörlurar med ljuv musik.
En vägg med skjutdörr kommer att ta upp lite ljud. Lekande småbarn i närheten är dock ett av de svårare ljuden att dämpa.Gina Cinnamoni skrev:
Jag tycker helt klart att ni ska stoppa in vanlig isolering i väggen för att undvika att den blir "burkig". Däremot tror jag att det är bortkastat med andra försök till ljudisolering så länge det finns en skjutdörr.
Varför inte sätta in en vanlig dörr med gummilist? Då får ni en märkbar ljuddämpning.
Klicka här för att svara