Hej
@axll ! Har du löst ditt bekymmer? Vad betalade du i så fall för konstruktörens möda och vem har du varit i kontakt med?
Jag ska nämligen riva en bärande vägg mellan köket och vardagsrummet och inför bygganmälan till kommunen måste jag ta hjälp av en konstruktör som ska beräkna avväxlingen för den vägg som jag planerar att ta bort.
En erfaren konstruktör som jag varit i kontakt med och som håller på med enbart stora projekt skulle ett sånt här litet projekt kosta 2 000-4 000 kr för att beräkna avväxling och ta fram K-ritning som jag kan lämna in till kommunen.
Problemet är att jag stött på ett flertal olika priser, allt från 7 000 kr till över 30 000 kr

Men med tanke på att jag läst vad andra betalat för liknande projekt som mitt bör det landa mellan 2 000 och 4 000 kr i konstruktörens ficka.
Gällande ditt projekt kan jag tipsa dig om att du ska ta kontakt med kommunen och ta fram fullständiga och kompletta K-ritningar resp. A-ritningar. Dessa ska de tillhandahålla dig kostnadsfritt och kommunen bör ha alla dessa ursprungliga handlingar.
Avseende priset, det kan jag dessvärre inte hjälpa dig med och svara på om det är rimligt eller inte. Men jag skulle tro att de priserna du fått för ditt projekt låter betydligt rimligare i mina öron än de priserna jag fått för mitt projekt