3 227 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Pris för byte av fönster
Hej,
Har fått en offert för montering av två fönster som inköpta av mig själv. Fönstren är på 120x170 samt 120x150. Det fönster som är på 120x150 skall ersätta ett fönster på 140x150, så det krävs en anpassning av hålet. Bägge fönstren är på andra våningen i en villa.
Offerten är på ca 25000, dvs 12500 efter ROT-avdrag. Tycker det låter mycket, ska det verkligen kosta 25000 att byta två fönster ( + en hålanpassning)???
// Mvh Torbjörn
Har fått en offert för montering av två fönster som inköpta av mig själv. Fönstren är på 120x170 samt 120x150. Det fönster som är på 120x150 skall ersätta ett fönster på 140x150, så det krävs en anpassning av hålet. Bägge fönstren är på andra våningen i en villa.
Offerten är på ca 25000, dvs 12500 efter ROT-avdrag. Tycker det låter mycket, ska det verkligen kosta 25000 att byta två fönster ( + en hålanpassning)???
// Mvh Torbjörn
Vi vet ju inte vilken typ av hus det handlar om. Att stå på stege och bygga en ny fasad, regla upp, isolera, täta, nya smygar, målning, listning gör ju att priset tickar iväg lite... Men trots detta låter 25k mycket.
Mao jag tror att 95% av arbetskostnaden ligger på fönstret som är för litet.
Mao jag tror att 95% av arbetskostnaden ligger på fönstret som är för litet.
Ja men som skrivet så är arbetskostnaden 25 000:- alltså 12500:- efter avdraget så det är cirka 62 timmar om man räknar på 320+moms i timmen. Att byta ut två fönster, anpassa håll för dessa och ordna med fasaden och innerväggarna kan ALDRIG ta 62 timmar
Helt åt skogen! De försöker lura dig...3000 per fönster inkl lister är mer normalt samt lite extra för anpassningen av hålet på det ena fönstret. Sen är det rot på det.
Så säg en 8000 minus rot är mer normalt.
Mer om det är putsat hus förstås.
Så säg en 8000 minus rot är mer normalt.
Mer om det är putsat hus förstås.
Tack för feedback!
Det är ett hus med träfasad.
Jag hade själv räknat med att kanske 10-12k skulle vara max innan rot, och enligt er verkar det rimligt.
Jag har begärt in fler offerter, men detta var den första som trillade in.
// Torbjörn
Det är ett hus med träfasad.
Jag hade själv räknat med att kanske 10-12k skulle vara max innan rot, och enligt er verkar det rimligt.
Jag har begärt in fler offerter, men detta var den första som trillade in.
// Torbjörn
Tycker du ska ta ett sådant litet jobb löpande räkning, då kan du nog landa på 1000 per fönster plus kostnaden för att bygga om väggen.
Fundera även på om målning och omtapetsering av fasad och rum ska ingå i jobbet.
Fundera även på om målning och omtapetsering av fasad och rum ska ingå i jobbet.
Lite nyfiken bara.vem vänder man sig till för montering av fönster,snickare eller? Just köpt hus,säljaren har bytt alla fönster utom i källare o de två vindsgavelfönsterna,de följde dock med i köpet men står i garaget...vindsgavelfönsterna är ju en bit upp minst sagt,ca 10m
Klicka här för att svara