robban44 skrev:
Älvsbyhus har ju inga "egna" säljare utan agenter som är egna företagare, visst dom säljer ju säkert på provision och får si och så per sålt hus så långt är ju allt helt ok.

Att sen dessa säljare sluter avtal med olika leverantörer gällande extra gullgull förutom standardtilläggen typ braskamin, kaklade badrum och hallgolv osv är ju helt ok. Men att ha ägarintressen eller liknande i markentreprenadföretag och sen tvinga köparen att skriva på ett kontrakt med detta entreprenadföretag till rena fantasisummorna av vad det egentligen skulle kosta kan jag aldrig tänka mig att Älvsbyhus uppmuntrar.

Det är ju ett faktum att man läst att ett flertal Älvsbyhusbyggare här har fått ett ultimatum att skriv på även detta kontrakt annars kan du glömma det hela, man får alltså INTE själv sköta uppköpet av markentreprenaden utan tvingats ta säljaren på Älvsbyhus kontrakt och då även betala 100.000:- tals kronor för mycket för just denna bit, detta kan ju i förlängningen inte gynna Älvsbyhus, dom drygt 200.000:- för mycket vi pratar om här gör ju att det finns andra husbyggare som genast blir mer konkurrenskraftiga med sin prisbild och detta endast på grund av att en girig agent som försöker roffa åt sig så mycket som möjligt.

Om man läser tidigare inlägg på detta forum där denna fråga diskuterats så kan man läsa att i många delar av Sverige så kan kunden själv sköta upphandlingen av markntreprenaden eller fått ett rimligt avtal med Älvsbyhus på ibland under 100.000:- för detta jobb, när man ser detta låter ju drygt 350.000:- för samma jobb helt sjukt.
Som jag skrev tror jag att Älvsbyhus har kommit överens med säljarna om att de har rätt att ta på sig markarbetena om kunden så önskar, och att det är så de tjänar sina pengar. På så sätt kan Älsvbyhus hålla låga priser samtidigt som säljaren får en bra lön. Markarbeten är också det svåraste att i förhand veta vad det kostar. Det är därför svårt för kunden att märka om det rör sig om överpriser eller inte. Samtidigt kan säljaren säga att de måste ha marginaler när de arbetar på fast pris.

Däremot är det knappast troligt att Älvsbyhus accepterar att säljaren tvingar kunden till att välja säljarens markarbeten. Men det är säkert flera säljare som gör detta ändå när de ser att " lönen" rinner mellan fingrarna på dem.
 
Spix skrev:
Som jag skrev tror jag att Älvsbyhus har kommit överens med säljarna om att de har rätt att ta på sig markarbetena om kunden så önskar, och att det är så de tjänar sina pengar. På så sätt kan Älsvbyhus hålla låga priser samtidigt som säljaren får en bra lön. Markarbeten är också det svåraste att i förhand veta vad det kostar. Det är därför svårt för kunden att märka om det rör sig om överpriser eller inte. Samtidigt kan säljaren säga att de måste ha marginaler när de arbetar på fast pris.

Däremot är det knappast troligt att Älvsbyhus accepterar att säljaren tvingar kunden till att välja säljarens markarbeten. Men det är säkert flera säljare som gör detta ändå när de ser att " lönen" rinner mellan fingrarna på dem.
Ja som du ser i tidigare inlägg så var kunden tvungen att själv ringa Älvsbyhus för att få igenom att han själv ville handla upp markarbetet till sitt nybygge och då gick det bra, man kan ju undra hur snacket gått mellan säljare och Älvsbyhus.

Men hur många kunder är så medvetna tror du? Jag skulle nog vilja säga att majoriteten sväljer det dom får offererat av agenten och därigenom blir grundlurade, du tror väl inte agenten inte har koll på tomten och vad som krävs för att bygga där?
Hur många av dom 42 tomter med hus som såldes utanför Malmö tror du kunden själv krävde att få ta hand om upphandlingen av markentreprenaden? Inte många om jag tror rätt, säljarna sa enligt tidigare inlägg att du kan glömma allt om du inte köper vår markentreprenad d.v.s får vi inte tjäna 150-200.000:- på dig bara på markentreprenaden så stick.

Det blir en bra slant att "leva på" om majoriteten av nybyggarna svalde detta.
 
Vi ska få vårat höner efter nyår, har fått en offert av Ä-hus säljaren på markarbetena, pris 290000:-. Hus samt Garage F15 ev spräng osv ingår ej.med min ögon en bra tomt att bygga på!
Ska nu efter denna läsning om markarbeten kolla med lokala firmor ang pris.
Det är ju smidigt att ta Ä-hus säljarens offert man slipper ju en hel del, men det får ju inte skilja för mycket pengar.

Vad ingår i Ä-hus grundmontering? "har läst avtalet men det är ju luddigt"
Någon som har tips på vad man ska tänka på när man inte använder Ä-hus säljarnas "förmånliga" offerter !!
 
robban44 skrev:
Ja som du ser i tidigare inlägg så var kunden tvungen att själv ringa Älvsbyhus för att få igenom att han själv ville handla upp markarbetet till sitt nybygge och då gick det bra, man kan ju undra hur snacket gått mellan säljare och Älvsbyhus.

Men hur många kunder är så medvetna tror du? Jag skulle nog vilja säga att majoriteten sväljer det dom får offererat av agenten och därigenom blir grundlurade, du tror väl inte agenten inte har koll på tomten och vad som krävs för att bygga där?
Hur många av dom 42 tomter med hus som såldes utanför Malmö tror du kunden själv krävde att få ta hand om upphandlingen av markentreprenaden? Inte många om jag tror rätt, säljarna sa enligt tidigare inlägg att du kan glömma allt om du inte köper vår markentreprenad d.v.s får vi inte tjäna 150-200.000:- på dig bara på markentreprenaden så stick.

Det blir en bra slant att "leva på" om majoriteten av nybyggarna svalde detta.
Jo, de vill väl tjäna ordentligt så de slipper kränga hus till 65 års ålder ;-)
Troligen är lönen (om de inte tar på sig markarbetena) småsmulor.
Att sälja markarbeten till överpris är en kanonidé för de flesta.
* Älvsbyhus kan fortfarande kalla sig billigast
* Säljarna kan få minst lika bra löner som på dyrare husföretag
* Kunniga kunder betalar enbart för huset och nästan ingenting som går till säljarens lön.
* Okunniga kunder vet inte om att de betalar för mycket men känner sig trygga när de tror att Älvsbyhus sköter allt. Så länge det inte blir problem är det inget som spräcker deras bubbla. ;-)
 
bajan skrev:
Vi ska få vårat höner efter nyår, har fått en offert av Ä-hus säljaren på markarbetena, pris 290000:-. Hus samt Garage F15 ev spräng osv ingår ej.med min ögon en bra tomt att bygga på!
Ska nu efter denna läsning om markarbeten kolla med lokala firmor ang pris.
Det är ju smidigt att ta Ä-hus säljarens offert man slipper ju en hel del, men det får ju inte skilja för mycket pengar.

Vad ingår i Ä-hus grundmontering? "har läst avtalet men det är ju luddigt"
Någon som har tips på vad man ska tänka på när man inte använder Ä-hus säljarnas "förmånliga" offerter !!

För det första. Älvsbyhus lämnar ingen offert på markarbetena. De arbetar inte med sådant. Det är säljaren som privat eller genom sin egna firma lämnar en offert. Älvsbyhus har inget med deta tt göra och kommer inte hjälpa dig om något strular.

För det andra. Smidigheten ligger i att du slipper lägga 10 minuter extra på att kopiera upp häftet om vilka markarbeten som ska genomföras och skicka till första bästa firma (som alla är billigare än Älvsbyhus) för en offert. Och den smidigheten är du berädd att betala hur många hundratusen för? Om du ger mig 10 000 kr så sköter jag det åt dig, så sparar du kanske en 100 000 eller mer. Jag har inget emot en timmlön på 60 000 kr :-)
 
Spix skrev:
För det första. Älvsbyhus lämnar ingen offert på markarbetena. De arbetar inte med sådant. Det är säljaren som privat eller genom sin egna firma lämnar en offert. Älvsbyhus har inget med deta tt göra och kommer inte hjälpa dig om något strular.

För det andra. Smidigheten ligger i att du slipper lägga 10 minuter extra på att kopiera upp häftet om vilka markarbeten som ska genomföras och skicka till första bästa firma (som alla är billigare än Älvsbyhus) för en offert. Och den smidigheten är du berädd att betala hur många hundratusen för? Om du ger mig 10 000 kr så sköter jag det åt dig, så sparar du kanske en 100 000 eller mer. Jag har inget emot en timmlön på 60 000 kr :-)

;D ;D ;D
 
Spix skrev:
För det första. Älvsbyhus lämnar ingen offert på markarbetena. De arbetar inte med sådant. Det är säljaren som privat eller genom sin egna firma lämnar en offert. Älvsbyhus har inget med deta tt göra och kommer inte hjälpa dig om något strular.

För det andra. Smidigheten ligger i att du slipper lägga 10 minuter extra på att kopiera upp häftet om vilka markarbeten som ska genomföras och skicka till första bästa firma (som alla är billigare än Älvsbyhus) för en offert. Och den smidigheten är du berädd att betala hur många hundratusen för? Om du ger mig 10 000 kr så sköter jag det åt dig, så sparar du kanske en 100 000 eller mer. Jag har inget emot en timmlön på 60 000 kr :-)
;D ;D

Strålande affärsidè, den som inte nappar på detta måste vara nedlusad med pengar ;D

Men faktum kvarstår att vissa kontor och agenter för Älvsbyhus påtvingar omedvetna kunder dessa markentreprenadavtal med hotet att om ni inte tar detta så kan ni glömma det hela och detta är för dj......ligt rent ut sagt.

När vi fick offerten från Älvsbyhus så upplystes det definitivt inget om att avtalet var separat och att Älvsbyhus inte hade med detta att göra men likväl ges ju intrycket att så är fallet.
 
robban44 skrev:
;D ;D

Strålande affärsidè, den som inte nappar på detta måste vara nedlusad med pengar ;D

Men faktum kvarstår att vissa kontor och agenter för Älvsbyhus påtvingar omedvetna kunder dessa markentreprenadavtal med hotet att om ni inte tar detta så kan ni glömma det hela och detta är för dj......ligt rent ut sagt.

När vi fick offerten från Älvsbyhus så upplystes det definitivt inget om att avtalet var separat och att Älvsbyhus inte hade med detta att göra men likväl ges ju intrycket att så är fallet.
Man får hoppas att de som är i husköpartagen söker lite på nätet eller ringer Älvsbyhus kontor så de får reda på att säljaren inte får tvinga.

Att det inte är solklart att Älvsbyhus inte står bakom markentreprenaden är väl inte så konstigt. Vem skulle välja en entreprenör som är dubbelt så dyr om det varken blir smidigare, säkrare eller bättre?

Jag ska lägga in en brasklapp för att jag inte vet om Älsbyhus i specialfall kör områdesprojekt. D.v.s. att de köper en massa mark och bygger ett område av bara Älvsbyhus. I så fall kan det hända att Älvsbyhus sköter markarbetena och inte säljaren. Men det har jag inte hört något om hittills.
 
H
eeh har du verkligen kollat med en säljare? rn mille låter billigt.. visst grunden ingår men med markarbete och installation får du lägga till 229000.. plus inkoppling av kommunen... 50000 ....

lagfarter och pantbrev och avgifter ingår väl inte....
 
Hansochhennes skrev:
eeh har du verkligen kollat med en säljare? rn mille låter billigt.. visst grunden ingår men med markarbete och installation får du lägga till 229000.. plus inkoppling av kommunen... 50000 ....

lagfarter och pantbrev och avgifter ingår väl inte....
Jag antar att han bara pratar om själva huset. Annars är det ju väldigt många fler kostnader: ev. garage, tomt, markutfyllnad, nybyggnadskarta, ev pålning/sprängning, elanslutning, finplanering, bygglov, byggel, vägavgift, teleanslutning, VA-anslutning, ev. stenkista m.m.

Sedan finns det ju en del saker man måste ha men som nästan aldrig ingår som tele och TV-kablar i väggarna, TV-antenn/parabol, bredbandsanslutning och nätverk inomhus etc.
 
Hej.

Givetvis så gäller jämnförelsen bara hust. Garage, tomt med avgifter mm tillkommer ju till alla hur.

Som sagt. Älvsbyhus 1 000 000 kr nyckelfärdigt, Vilka kan matcha det?
 
Hej!
Vi ska bygga Sleipner i Falun. Kostnad för hus inkl. uppförande är ca 1 000 000 kr. I det ingår allt utom grävning, fyllning och framdragning av ledningar fr gata. Montering av grund och hus ingår i priset (1 000 000 kr). Vår budget inkl. tomt och allt är ca 1 550 000 kr. Tydligen finns det i andra delar av landet mindre seriösa försäljare som lägger på ockerpriser för markarbetena. Vi får köpa dessa från vilken entreprenör som vi vill.
 
Tydligen sker detta bara i södra halva av landet. Där kan man göra det på grund av de i övrigt höga huspriserna. Det blir ju ändå "billigt" att bygga med dom.

Men jag sparade som sagt 300,000:- på att fixa det själv. En årslön skattefritt, på ett par timmars jobb
 
Strixx skrev:
Tydligen sker detta bara i södra halva av landet. Där kan man göra det på grund av de i övrigt höga huspriserna. Det blir ju ändå "billigt" att bygga med dom.

Men jag sparade som sagt 300,000:- på att fixa det själv. En årslön skattefritt, på ett par timmars jobb
det gäller tyvärr inte bara Älvsbyhus. själv har jag också erfarenhet av oärliga säljare hos t.ex Trivselhus i Malmö. det känns som alla är ute efter att tjäna en hacka på oss som bygger hus för första gången och inte vet bättre..
 
Husförsäljare är ett jävla släkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.