Eller inget alls???

Håller på renovera en tvättstuga på villans suterrängplan.
Den fula orange-röda färgen från 70-talet har delvis släppt vid borttagandet av våtrumstapet som fanns som stänkskydd på den ena externa vägg. Huset är ordentligt dränerat med platonmatta på utsida och det fanns inte det minsta som talade för fuktgenomslag på denna vägg.
Vi putsade ändå och väggen skall kaklas som stänkskydd på höjd mellan 90-150cm bakom tvätthon, resten av väggarna skall målas vita.

Fråga 1.
Behöver man prima en nyputsad vägg innan man måla med vanlig väggfärg (matt 7)?
Eller målar man med grundfärg först? Eller inget alls?
Kommer färgen att fastna?

Fråga 2.
Behöver man prima en orangefärgad vägg innan man måla med vanlig väggfärg (matt 7)?
Eller målar man med grundfärg först? Eller inget alls?
Kommer orangefärgen att synas eller ännu värre släppa under den nya vita?

Tack på förhand!
Dimi

• Renoveringsarbete i tvättstuga med delvis borttagen våtrumstapet och orange-röda väggar, putsad yta redo för kakling och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tvättstuga med en orange-röd vägg och delar där färgen har släppt, och mörkgrå klinkergolv.
    Skapa konto
  • Tvättstuga under renovering med halvt borttagen orange-röd färg och nyputsad vägg.
    Skapa konto
Åsa Lund
Tycker inte du ska ha vanlig väggfärg. Du ska ha en diffusionsöppen färg som släpper igenom fukt.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tycker inte du ska ha vanlig väggfärg. Du ska ha en diffusionsöppen färg som släpper igenom fukt.
+1 på ovan. Sök på betongfärg och ja, sannolikt behöver du prima innan. Står så i betongfärgens instruktion åtminstone.

Måla med en vanlig väggfärg finns väl ingen särskild primer för målade väggar annars kan du måla med en silikonfärg om du är rädd för fuktgenomslag men det finns ingen anledning tycker jag

Bo arnold Bo arnold skrev:
Måla med en vanlig väggfärg finns väl ingen särskild primer för målade väggar annars kan du måla med en silikonfärg om du är rädd för fuktgenomslag men det finns ingen anledning tycker jag
Tror det heter silikatfärg.

Silikatfärg sitter bara på ren puts eller kalk kan inte målas på plastfärg

Keim silikatfärg sök på det

Redigerat:
Silikonfärg o silikatfärg är inte samma sak silikonfärg kan målas på de mesta putsytor både tidigare målade o nya silikat däremot kan bara målas på ny puts o tidigare kalkade ytor fäster inte på organiska material

Som sagt fuktproblem har jag inte hittills haft och externvägg är bara denna som står under fönstret i glastegel.
Jag tänkte måla putsen som skall inte synas den som ligger bakom skåp och diskbänken. Högre upp skall kallas ändå.

Jag sammanfattar:

-Ingen silikatfärg på gammal plastfärge som jag annar orangefärgen är.
-Ingen primer för att kunna andas väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.