42 013 läst ·
60 svar
42k läst
60 svar
Pressostat larm på CTC värmepump
Inte jag heller,men troligtvis är det som vanligt att öka är att vrida som klockan, prova med att öka farten på den, om du sätter en mejsel mellan öra och pump ( fattigmans stetoskop ) och vrider på vredet min/max så ska ljudet förändra sig så du vet var du är på ett ungefär, mera ljud högre fart.
Edit vrid upp till 3 men lyssna som jag skrev
Edit vrid upp till 3 men lyssna som jag skrev
Så nu är vredet uppdraget på 3 och pumpen går lite fortare. Tack jonaserik för att du engagerar dig mekanik och elektronik är jag ganska duktig på men det här med värmepannor är för mig ett oskrivet blad så suger i mig all kunskap jag kan få!
Kranen för varmvattnet är fullt öppen och då står vv på 58 grader stadigt oberoende av om jag har standard eller komfortläge i programmet. Sätter jag på extra varmvatten för t ex 1 timme så går det upp till 65 grader så för mina behov fungerar det bra
Kurvan som pannar arbetar efter är fabriksinställning 50, men jag har gjort en kurvförskjutning på +10 då huset är lite dragigare och inte riktigt liknar idealhuset som CTC räknat på. Det va energikonsulten som gjorde energibesiktningen som på pekade att parametrarna inte va ideala när vi köpte huset. Är denna inställning rimlig på ett hus med källare 2x116 kvadrat byggt tidigt 70tal.
Energiförbrukningen har också sjunkit rejält i vinter jämfört med förra.
Så nu antar jag att det är rengöring av diverse filter som behövs. Har inte gett mig på detta då jag inte har koll på vad som händer om man börjar skruva i grejorna. Är det fler filter än det ute i värmepumpen och det på cirkulationen till elementen som ska rengöras?
Och en fråga till hittade en svart dosa innanför panelen upptill med nåt vred på vad är det? Bifogar bild
/Hans
Kranen för varmvattnet är fullt öppen och då står vv på 58 grader stadigt oberoende av om jag har standard eller komfortläge i programmet. Sätter jag på extra varmvatten för t ex 1 timme så går det upp till 65 grader så för mina behov fungerar det bra
Kurvan som pannar arbetar efter är fabriksinställning 50, men jag har gjort en kurvförskjutning på +10 då huset är lite dragigare och inte riktigt liknar idealhuset som CTC räknat på. Det va energikonsulten som gjorde energibesiktningen som på pekade att parametrarna inte va ideala när vi köpte huset. Är denna inställning rimlig på ett hus med källare 2x116 kvadrat byggt tidigt 70tal.
Energiförbrukningen har också sjunkit rejält i vinter jämfört med förra.
Så nu antar jag att det är rengöring av diverse filter som behövs. Har inte gett mig på detta då jag inte har koll på vad som händer om man börjar skruva i grejorna. Är det fler filter än det ute i värmepumpen och det på cirkulationen till elementen som ska rengöras?
Och en fråga till hittade en svart dosa innanför panelen upptill med nåt vred på vad är det? Bifogar bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Hans
Det är en ESBE shuntmotor och troligtvis dito ventil, om du drar ut vredet så kopplas automatiken ur och det går att vrida manuellt för att ställa värmen. Den står nu på stängd. Om du ställer upp värmekurvan till max ska den öppna. strecket på ratten går till max , nu är det varmt ute, men med max kurva kommer den nog att öppna helt.
Men varför rör den sig inte fram och till baka när man testar den från menyn i serviceprogrammet? Det bara knirrar i den som om motorn inte orkar dra den och när man drar den för hand så går den jättetugnt med! Det ska fungera ungefär som på denna instruktionsfilm fast den är för en annan modell: https://www.ctc.se/instruktionsfilmer Inställningar för växelventilerJ jonaserik skrev:Det är en ESBE shuntmotor och troligtvis dito ventil, om du drar ut vredet så kopplas automatiken ur och det går att vrida manuellt för att ställa värmen. Den står nu på stängd. Om du ställer upp värmekurvan till max ska den öppna. strecket på ratten går till max , nu är det varmt ute, men med max kurva kommer den nog att öppna helt.
Jag har aldrig sett den röra sig ska hålla ett öga på den
Redigerat:
Knirrar det i den så kan växellådan ha gett upp, kolla även om du kan vrida på vredet utan att dra ut det , det ska inte gå om det är rätt. Går det att vrida så ligger inte vredets klack i läge på shuntmedbringaren. För att kolla om motorn går, under klisterlappen på vredets mitt sitter en skruv, lossar du den får du motorn i handen
Det går inte att vrida vredet utan att dra ut det!
Det går att vrida vredet när det är utdraget men det går MYCKET tungt, och som sagt gör man funktionstest på att vrida det upp och ner via serviceprogrammet så rör det sig inte ur fläcken och det knirrar bara som om motordrivningen kuggar över eller nåt.
Skruven du pratar om är det den som sitter under vredet när man dragit ut det? Eller den som sitter i kanten och delar dosan?
Det går att vrida vredet när det är utdraget men det går MYCKET tungt, och som sagt gör man funktionstest på att vrida det upp och ner via serviceprogrammet så rör det sig inte ur fläcken och det knirrar bara som om motordrivningen kuggar över eller nåt.
Skruven du pratar om är det den som sitter under vredet när man dragit ut det? Eller den som sitter i kanten och delar dosan?
Plockade loss den nu och testkörde den motorn går men den driver inte hjulet som sitter runt ventilens spindel. Förmodligen har växellådan pajat för att ventilen kärvar och går otroligt tungt!
Tack för hjälpen jonaserik du har ett fantastiskt tålamod!
//Hans
Tack för hjälpen jonaserik du har ett fantastiskt tålamod!
//Hans
Redigerat:
Då kärvar ventilen mycket och då ryker växellådan, på sidan på motorn är det skylt, se vad det står på den, 24V eller 230V , vid köp av ny så måste det vara rätt spänning. Det sitter en plasthylsa på axeln till ventilen som går att ta bort och man kan motionera ventilen, se bara till så den fasade delen på axeln är på samma ställe när du slutar, den ventilen går att snurra hur många varv som helst,finns nog inget stopp på den. I bland så brukar det hjälpa med många snurr på den fram och tillbaka samt runt, en polygrip är bra att ha, inget går sönder. . .
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ok fattar den snurrar ju aldrig ett helt varv under drift heller så har man bara samma läge som innan så funkar det då.J jonaserik skrev:Då kärvar ventilen mycket och då ryker växellådan, på sidan på motorn är det skylt, se vad det står på den, 24V eller 230V , vid köp av ny så måste det vara rätt spänning. Det sitter en plasthylsa på axeln till ventilen som går att ta bort och man kan motionera ventilen, se bara till så den fasade delen på axeln är på samma ställe när du slutar, den ventilen går att snurra hur många varv som helst,finns nog inget stopp på den. I bland så brukar det hjälpa med många snurr på den fram och tillbaka samt runt, en polygrip är bra att ha, inget går sönder. . .
Ska man inte används nåt smörjmedel när man motionerar den? Hade ju varit skönt att kunna behålla ventilen så man slipper våta jobb!
Var rekommenderar du att man köper motorn den är väl inte specifik för CTC antar jag? Så här står det på den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl kanske kolla om det är någon garanti som tar det pannan är 6 år löste visst någon fortsättningsförsäkring när 5åriga garantin gick ut
Det går inte att smörja eller rensa något med vatten i , hela käglan måste tagas ur, under aluminiumbrickan sitter det skruvar som håller käglan på plats, prova med att snurra runt på axeln ( polygrip/skiftnyckel ) många varv, det blir i bland en beläggning mellan käglan och kägelhuset, allra helst kan det bli under sommaren när shunten är stängd och vid uppstart så kärvar den. Motorn är ingen raketgrej , sök på ESBE typ ARA672 så kommer det upp många ställen som har dom. Att byta och koppla in är lätt, bara stäng av VP helt och följ ledningen till där dom är kopplade och koppla in samma färger är där.
Tänkte återkoppla lite.Fällebyggarn skrev:
Jag hade pillat lite i inställningarna på Zenith när den skulle börja ladda ack.tank.
Fick en känsla av att det var bra om Zenith skulle va 70 grader i nedre tank när den laddar vidare. Min känsla var fel och fabriksinställningarna på 60 grader rekommenderas.
Hej,J jonaserik skrev:Har du termostater på elementen och dom stänger så kan det även bli för lite flöde genom VP , se till att 2 element alltid är öppna
Det går bra att rensa filter själv, det som vara lite lurigt är om man inte vet hur det ser ut, men kan se ut så här, den med spak kan man stänga av och rensa, den andra måste det stängas av på alla ventiler som finns, annars blir man blöt
Har samma problem. En dum fråga, var hittar man ventilen (för att kunna rensa den), inom eller utomhus delen?
Mvh

