Hej
Jag har en IVT Greenline ht plus c7
Den felmeddelar ”pressostat hög” väldigt ofta och ibland även “elkassett”.
Knackar jag på värmebärarpumpen med ett verktyg vid omstart så fungerar den upp mot ett dygn ibland och annars bara några minuter.
Kan man öppna och rengöra pumpen på nått vis eller måste man beställa en ny?
Vvs killen jag ringde tyckte jag skulle byta hela värmepumpen för 115 000:- nu när den började jävlas och den är 20 år gammal.
Jag skulle dock vilja göra ett försök innan att fixa den nu i några år till…
Väldigt tacksam för svar.
Jag har en IVT Greenline ht plus c7
Den felmeddelar ”pressostat hög” väldigt ofta och ibland även “elkassett”.
Knackar jag på värmebärarpumpen med ett verktyg vid omstart så fungerar den upp mot ett dygn ibland och annars bara några minuter.
Kan man öppna och rengöra pumpen på nått vis eller måste man beställa en ny?
Vvs killen jag ringde tyckte jag skulle byta hela värmepumpen för 115 000:- nu när den började jävlas och den är 20 år gammal.
Jag skulle dock vilja göra ett försök innan att fixa den nu i några år till…
Väldigt tacksam för svar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag hade nog bytt pumpen, det är någon tusenlapp om man tar ett kvalitetsmärke.
Bytte på vår HT-C9 från 2004, men då började även ventilerna runt cirkpumpen läcka så jag fick byta även dem.
Hade också problem med pressostat hög, men det berodde nog främst på skit i slangarna längst ner, vet inte om det är åtgärdat till din modell.
Mot slutet så kunde den också trippa på pressostat hög om den gjorde varmvatten precis efter en lång körning värme.
Bytte pumpen lite innan den blev 20, men då lät den väldigt högt och drog mer än den skulle enligt specen, men då var det också värmepumpsbrist så jag beställde en ny då jag inte visste hur lång tid vi skulle behöva vänta på den nya ifall den gamla rasade.
115k tycker jag låter saftigt, vi betalade 122k efter rot för vår Daikin 10kW i sluttampen av värmepumpspaniken för två år sedan.
Bytte på vår HT-C9 från 2004, men då började även ventilerna runt cirkpumpen läcka så jag fick byta även dem.
Hade också problem med pressostat hög, men det berodde nog främst på skit i slangarna längst ner, vet inte om det är åtgärdat till din modell.
Mot slutet så kunde den också trippa på pressostat hög om den gjorde varmvatten precis efter en lång körning värme.
Bytte pumpen lite innan den blev 20, men då lät den väldigt högt och drog mer än den skulle enligt specen, men då var det också värmepumpsbrist så jag beställde en ny då jag inte visste hur lång tid vi skulle behöva vänta på den nya ifall den gamla rasade.
115k tycker jag låter saftigt, vi betalade 122k efter rot för vår Daikin 10kW i sluttampen av värmepumpspaniken för två år sedan.
Jag har bytt de tre slangarna som går från värmebärarpumpen och elpatron för ca 3 år sedan. Samma vvs kille sa då att det är bara att byta ut hela skiten och sedan dess har den funkat kanoon.13th Marine skrev:
Jag hade nog bytt pumpen, det är någon tusenlapp om man tar ett kvalitetsmärke.
Det är bara nu på sommaren den beter sig så här alltså bara när den värmer vatten.
Tycker också 115 000 efter rot låter mycket i nuläget.
Kan man byta värmebärarpumpen själv. Jag är ingen Vvs kille men är hantverkare så jag har fixat en del vvs på huset själv tidigare.
Fick hjälp att byta slangarna förra gången.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag bytte själv och är ingen VVSare, däremot gillar jag att fixa saker själv.
Det som hände mig var att en av ventilerna började läcka vid skruven.
Så jag fick byta dem också.
Det som hände mig var att en av ventilerna började läcka vid skruven.
Så jag fick byta dem också.
Ahh okej 👍13th Marine skrev:
Ja det är ju avstängare både innan och efter så man behöver ju inte tappa ur systemet. Får hoppas mina är täta 😅
Tack för hjälp, råd och tips 👍
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Lycka till!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Högtrycks pressostat till en lyfco HP050-DC-W.
Värmepumpar -
Larmar "Pressostat hög", hur åtgärda? IVT Greenline Compact 5
Värmepumpar -
Pressostat hög - Trasig Cirkulationspump?
Värmepumpar -
utlöst högtryckspressostat ivt kombimodul 200/300
Värmepumpar -
Vår CTC i250 varnar för högt tryck i pressostaten?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer