Hej,

Min svärfar och svärmor funderar på bilbyte. De har kört äldre bilar ett tag, men dessa kostar en hel del i reparationer, service och försäkrningar.

De funderar på att privatleasa/prenumerera på en bil.

Är det någon här som gjort/gör det?

Hur är era upplevelser? Vilket märke / modell valde ni.
När började ni leasa? Avtalen/möjligheterna verkar ha förbättras det senaste året.

Har någon räknat på om det bli billigare att ta ett lån (tex belåna villan), köpa en ny bil för säg 200.000:- och stå för försäkring osv själv?
Jag får det till att ränta (4%, försäkring (5000)+ service (4000) kostar runt 14600:- / år. Sedan tillkommer värdeminskning på c:a 15:-/mil (enligt http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-ar-bilarna-som-haller-vardet) dvs 22500:- /år (om man kör 1500mil/år)
Totalt 37100:-, vilket leder till en kostnad på 3100:-/månad för en egenköpt bil köpt av lånade pengar. (200.000:-)

En leasing av en bil för ungefär 250.000:- kostar runt 3300:- det med. Tex en kia cee´d sw på http://www.ekoplus.se/

Jag får det till att kostnaden blir något billigare om man leaser en bil, då gäller det att man kan få ett fördelaktigt lån och inte krockar/råkar ut för olyckor om man köper bilen själv. Garanti täcker ju det mesta, så länge man inte behöver koppla in försäkringsbolaget, då blir det ju självrisk.

Sedan så har det ju införts biltullar i Göteborg. Något man slipper betala om man leasar, så vitt jag förstår.

Mvh

Stefan

Redigerat:
Har du inte glömt ränteavdraget?

Ränteavdrag? Du menar på jämkningen på lånet? Det stämmer. Jag räknar om kalkylen

Det blev en totalskillnad på 200:-/månad när jag räknade med jämkningen (gentemot att inte jämka)

Redigerat:
Ett alternativ vore kanske att gå med i en bilpool om det finns i närheten.

vojma skrev:
Ett alternativ vore kanske att gå med i en bilpool om det finns i närheten.
Hej,

De kör dagligen så de behöver en "egen" bil.

Mvh Stefan

Köpa en -12 för 155' eller -11 för 130' annars? Men det borde rimligen vara billigare att handla bil själv som du skrev då leasingfirmorna behöver göra en stor vinst med tanke på riskerna. Vad har de för försäkringar som ingår, normala självrisker? Vinterdäck och service antar jag.

Slugge skrev:
Köpa en -12 för 155' eller -11 för 130' annars? Men det borde rimligen vara billigare att handla bil själv som du skrev då leasingfirmorna behöver göra en stor vinst med tanke på riskerna. Vad har de för försäkringar som ingår, normala självrisker? Vinterdäck och service antar jag.
Enligt min uträkning så blir det något billigare att leasa en bil mot att köpa en mha lån. Och då har jag inte räknat med biltullarna. med dem blir det ytterliggare 500:-/månad billigare att leasa en bil.

Jag förmodar att försäkringen som ingår när man leasar har en vanlig självrisk, så där skiljer det inte sig mot att köpa. Det har du rätt i.

Jo, de har funderat många gånger på att köpa en ett par gammal bil, men för tillfället är det leasing/prenumerering de är intresserade av och vill veta mer om. Så gärna om någon eller några som har insikt i detta kunde berätta hur det fungerar för dem?
Men det kanske inte är så vanligt än så att någon som läser denna tråden har nappat på en sådan lösning?

Hade en Toyota Aygo i 24 mån på leasing eller prenumeration som de kallar det. Lämnade tillbaka den nu i nov och har varit helnöjd. Har dock svårt att se att det skulle vara billigare än att äga.

Jag valde att leasa för att jag behövde en liten bil som skulle ta mig till/från jobbet med minsta möjliga bekymmer och var beredd att betala för det.

Den kostade mig ca 2400:-/mån på ett 24 mån avtal med 1500 mil/år avtalad körsträcka.
Detta skall då täcka värdeminskning, ränta, service etc. samt lämna ett litet överskott till Toyota.

Så vill man ha ett enkelt bilägande och veta exakt vad det kostar varje månad då är privatleasing ett bra val. Vill man däremot bara ha ett så billigt bilägande som möjligt då ska man nog titta på andra lösningar.

Biltullar får man betala oavsett om man leasar eller äger för kännedom, även fordonsskatten tillfaller brukaren (skatteregler, inte bilfirmornas påhitt).

Som sagts, biltullar och vägskatt betalas av brukaren. Dessutom faller ju värdeminskningen med tiden (även om reparationskostnaderna går åt andra hållet).

PS, du blandar ihop ränteavdrag och jämkning. Ränteavdraget är pengarna man får tillbaka på skatten för att man har haft ränteutgifter. Jämkning är att man får dessa pengar varje månad i stället för vid deklarationen.

Hej,

Jo. Men då blir det samma sak i slutändan med jämkning eller ränteavdrag.

Jag vet att flera leasingbolag betalar biltullar för brukaren. Det har de som en säljpoäng. Jag har själv tjänstebil. Nu är det lite annorlunda, men biltullar slipper jag helt bry mig om. De står leasingbolaget för.

Mvh Stefan

I de jämförelser jag gjort så har kostnaderna i längden varit en hel del högre för privatleasing än för ett friköp. Det som är positivt med privatleasing är en tydlig fast avgift under avtalstid med möjlighet till att bara lämna tillbaka bilen efter avtalsslut.

Kikar man på kia c'eed, golf mfl fordon för 3000-3300kr/ månad inkl vinterdäck så kostar dessa inte 250 000kr i inköp utan mellan 160-170 000kr beroende på hur stark förhandlare man är. Dessutom så är försäkringen första åren sällan 5000kr/år då man endast har en halvförsäkring.

Det skiljer mellan leasingavtal som företag tecknar för tjänstebil och de som används för privatpersoner, bl.a. gällande tullar. Tullavgiften brukar i dessa fall faktureras företaget som leasar bilen, vilket görs även för andra kostnader men det ser inte brukaren av tjänstebilen.
Det man även ska vara vaksam på är hur man räknar ev. restvärden så man inte får betala extra vid återlämnande.

Hur mycket kör du per år? Brukar vara 1000-1500 mil/år max och utöver detta får man betala 10-15kr/mil. Så det är kanske inte är lämpligt om du pendlar dagligen mellan sthlm - gbg :)

Konsumentleasing är väl samma som operationell leasing. Då kan du inte göra något ränteavdrag eftersom du inte betalar någon ränta. Är det däremot finansiell leasing kan man göra ränteavdrag men tror inte det används mot privatpersoner.

Försäkring som ingår är oftast en enhetspremie som är beräknad på riksgenomsnittet, bor du i Angered blir premien billigare i leasingen men bor du på Gotland blir det dyrare. Samma sak om du är 18 år eller 75 år. Många gånger gånger får man tyvärr också betala moms på försäkringspremien eftersom den bakas in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.