Cheesen Cheesen skrev:
Vattnet som låg på plattan är försumbar jämfört med vattnet som finns i plattan. Det är otroligt mycket vatten i betongen som ska torka ut och när betongplattan är torr så kommer nog syllen också att vara det då den troligen torkar upp snabbare.
Skillnaden är att fuktavgång i betongplattan är kontrollerad och någon direkt kontaktyta mot betongen finns inte tack vara sylltätningen.
Det kommer förövrigt ta många många år innan betongplattan är torr.

D Danne213 skrev:
Mja.. Man stomreser och gör tätt sedan torkar man ur. Vart vattnet tar vägen och vilka delar som är mest utsatta är ganska enkelt att lista ut.
Jag är medveten om det fenomenet men det är fel och inte synonymt med byggreglerna. Vissa är intresserade av att göra rätt och andra lär sig aldrig.

• Gilla
witten
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag är medveten om det fenomenet men det är fel och inte synonymt med byggreglerna. Vissa är intresserade av att göra rätt och andra lär sig aldrig.

Du är medveten om ett fenomen som kallas för stomresning och det är fel?

Tror inte du har kontakt med verkligheten.

D Danne213 skrev:

Är ute och tittar på byggen frekvent och stöter på den här typen av problematik relativt ofta så jag tycker mig ha ganska bra insikt i verkligheten.
Jag har förstått att du anser det vara helt rimligt att dränka ett nytt hus i vatten för att sedan torka ut det med alla risken som det innebär, tex dålig lukt och mikrobiell påväxt med risk för astmatiska besvär för att nämna några. I stället för att planera byggprocessen för undvika fuktskador och tråkiga konsekvenser. Det är den typ av konservatism som gör byggbranschen trög samt att vi får brottas med samma problem år efter år. Stackars den krake som råkar ut för dig som byggare!

Redigerat:
D Danne213 skrev:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962607/FULLTEXT01.pdf

Jag tror du borde läsa detta istället för att inleda med kommentarer om att "en enda droppe så packar vi ihop". Svårt att föra en trevlig diskussion med såna inledande ord.

es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Är ute och tittar på byggen frekvent och stöter på den här typen av problematik relativt ofta så jag tycker mig ha ganska bra insikt i verkligheten.
Jag har förstått att du anser det vara helt rimligt att dränka ett nytt hus i vatten för att sedan torka ut det med alla risken som det innebär, tex dålig lukt och mikrobiell påväxt med risk för astmatiska besvär för att nämna några. I stället för att planera byggprocessen för undvika fuktskador och tråkiga konsekvenser. Det är den typ av konservatism som gör byggbranschen trög samt att vi får brottas med samma problem år efter år. Stackars den krake som råkar ut för dig som byggare!
Wow hela registret igång ser jag.
Jag är varken trög eller konservativ och har ständigt återkommande kunder så du behöver inte oroa dig för något.

Att du sen tror att jag tycker det är rimligt att dränka ett helt hus i vatten får stå för dig. Men vid en stomresning kan det uppstå regn vilket gör att stommen blir blöt. Detta är oundvikligt ibland tyvärr, man styr inte över vädret. Det är bara kämpa på, få ett tätt hus och sen mycket riktigt börja torka ut stommen innan något invändigt arbete påbörjas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.