har fått förklarat för mig dom olika entrepenadformerna om avtal och ansvar med mm.

På många låter det som det är ett stort misstag att bygga med delad entrepenad och man inte är ett riktigt proffs själv och vet hur allt funkar....

kan någon förklara skillanden i praktiken när man väl håller på att bygga huset. Hur mycket mer delaktig i bygget måste man vara när man bygger med delad kontra helentrepenad?

hoppas någon förstår min fråga.

En taskig liknelse men ungefär så här:
"Hel entreprenad" (heter egentligen generalentreprenad): du går till en restaurang och beställer en trerätters middag. Blir du missnöjd med resultatet klagar du till kyparen.

"Delad entreprenad": du beställer förrätten från en restaurang, fisken till varmrätten från en annan, potatisen från en tredje, vinet och efterrätten från en fjärde. Det visade sig att vinet och fisken inte funkade ihop. Vems fel är det och vem klagar du hos?

Ett annat sätt att värdera på: om du måste fråga vad skillnaderna innebär är nog inte delad entreprenad något du bör välja i första hand. Jag skulle inte bygga mitt eget hus på delad entreprenad - möjligen om jag hade anställt en projektledare jag litar på - och jag är byggherre som levebröd.

Entreprenadformer

Delad entreprenad

Vid delad entreprenad upphandlar beställaren de olika delentreprenaderna (byggnadsentreprenad, VVS-entreprenad, el-entreprenad etc) var och en för sig. Entreprenörerna är sidoentreprenörer i förhållande till varandra och beställaren har samordningsansvaret.

Generalentreprenad

Vid generalentreprenad upphandlar beställaren hela entreprenaden av en generalentreprenör som i sin tur handlar upp och gentemot beställaren ansvarar för erforderliga underentreprenader. Beställaren svarar för projekteringen.

Samordnad Generalentreprenad

För att ta vara på generalentreprenadens fördelar i kombination med den delade entreprenadens fördelar, är det ganska vanligt att byggherren infordrar anbud såsom för en delad entreprenad och, att man sedan i och med upphandlingen av byggnadsentreprenaden låter byggnadsentreprenören överta upphandlingen för övriga entreprenörer. Detta brukar kallas samordnad generalentreprenad. Sidoentreprenaderna blir således underentreprenader till byggnadsentreprenören.
Upphandlingen sker genom att byggherren träffar avtal om de olika delentreprenaderna, man bör ange att de kommer att utföras som en samordnad generalentreprenad och vem som kommer att ha samordningsansvaret, vanligen byggnadsentreprenören. Generalentreprenören förutsätts överta samtliga byggherrens rättigheter och skyldigheter. Av byggherren upprättade avtal och kontrakt överförs sedan på generalentreprenören genom ett kontrakt som anger vilka avtal och entreprenörer som avses.
Byggherren måste i förfrågningsunderlagen redovisa i vilken omfattning entreprenör skall tillhandahålla annan entreprenör allmänna arbeten och allmänna hjälpmedel, samt i vilken omfattning.

Totalentreprenad

Vid totalentreprenad träffar beställaren avtal med endast en entreprenör som projekterar och utför byggnaden i överensstämmelse med funktionskrav eller ett program som beställaren tillhandahåller. Totalentreprenören anlitar vanligen i sin tur konsulter och eller underentreprenörer.

Utförandeentreprenad

En utförandeentreprenad karaktäriseras av att beställaren utfört projekteringen (tagit fram bygghandlingar såsom ritningar och beskrivningar) och därefter upphandlar en entreprenör som åtar sig att utföra arbetet. Ersättningensformerna är vanligen att entreprenören utför arbetet till ett fast pris eller på s.k. löpande räkning.
Om entreprenören anlitar underentreprenörer kallas han normalt generalentreprenör.

Det är ganska vanligt att husföretag säljer med argument som liknar totalentreprenad, de står för alls samordning etc. Begrepp som "helentreprenad" (som alltså inte betyder någonting överhuvudtaget) "nästan totalentreprenad" förekommer, liksom andra fantasirika uttryck.

När det väl är dags att skriva kontrakt så visar det sig ofta att det handlar om en delad entreprenad, löparen får då i många fall typ 10 minuter på sig att avgöra om de vill gå vidare eller ej, trots att det alltså inte är den entreprenadform de har trott det gäller. Många köpare inser inte förrän det är för sent att de just skrivit på ett avtal som innebär att de förväntas veta allt in i minsta detalj om hur man bygger ett hus.

Hustillverkaren, eller snarare någon i den lokala säljorganisationen har då ofta tagit på sig ett informellt samordningsansvar, absolut inte detsamma som samordnad entreprenad i beskrivningen från rrr härovan. Det är någon som ofta muntligen lovar att hjälpa till. När det går åt skogen finns inget ansvar. I de allra flesta byggen med någorlunda kända och seriösa husfirmor s funkar detta, men problemet ligger i de fall där något går fel, då står ofta kunden där ensam, ingen annan än köparen har ett ansvar.

Jag tror att dte är oerhört viktigt framförallt om man är oerfaren att man åtminstonde har väldigt klart för sig va de olika formerna betyder, hur det skall fungera. Om man ha låtit sig luras av formuleringar som helentrepenad eller nästan totalnetr. så kanske man inte förbereder sig lika noga i affären. Om man redan från början är inställd på delad entrepenad (ofta något blligare kontraktsumma, men större risk) så kanske man även som helt grön pluggar på mycket mer, ställer många fler frågor, kan hålla koll på den "frivillige" samordnaren osv.

Man skall också inse att den lista med tänkbara entrepenörer som presenteras i många fall betalar provision till säljaren, dvs det kan finnas billigare alternativ, om man är kunnig nog att hitta dem.

tack för svar.

vi vill bygga med fiskarheden som bara erbjuder delad entrepenad.
Känner stor oro för om vi kommer klara detta då vi inte har någon som helst kunskap om det hela.
Försöker därför läsa på och lära mig så mycket som möjligt.
Självklart har försäljaren från FH sagt att det är helt säkert och att dom kommer stå bakom och och bistå oss om något särskilt skulle hända.
(men hur mycket sanning som ligger bakom orden det ju vara säljaren själv)
Samtidigt känns ju FH som ett så stort företag med bra rykte vad jag har läst mig till så den entrepenad/er som dom använder sig av borde var ordentligt kollade, eller ?

Carola H skrev:
tack för svar.

vi vill bygga med fiskarheden som bara erbjuder delad entrepenad.
Känner stor oro för om vi kommer klara detta då vi inte har någon som helst kunskap om det hela.
Försöker därför läsa på och lära mig så mycket som möjligt.
Självklart har försäljaren från FH sagt att det är helt säkert och att dom kommer stå bakom och och bistå oss om något särskilt skulle hända.
(men hur mycket sanning som ligger bakom orden det ju vara säljaren själv)
Samtidigt känns ju FH som ett så stort företag med bra rykte vad jag har läst mig till så den entrepenad/er som dom använder sig av borde var ordentligt kollade, eller ?
Är de verkligen så? Ska du handla upp bygg, el, vvs, målare osv? De brukar väl iaf vara en generalentr. dvs att du tar in ett pris från en byggfirma på att göra hela rasket, sen tar denne in offerter från el, vvs osv.. ?

frjo7205 skrev:
"Delad entreprenad": du beställer förrätten från en restaurang, fisken till varmrätten från en annan, potatisen från en tredje, vinet och efterrätten från en fjärde. Det visade sig att vinet och fisken inte funkade ihop. Vems fel är det och vem klagar du hos?
.
Eller om man i värsta fall blir matförgiftad och inte kan bevisa vilken maträtt som orsakat problemen. Alla kan skylla på andra.

Dessutom är det ju så att man får ett utökat arbetsmiljöansvar och samordningsansvar om man bygger på delad entreprenad vilket både kan innebära kostnader och tid.
Bygger man på delad entreprenad så bör man vara aktiv i bevakning och styrning av bygget. Om tex rörläggaren är sen så kan byggaren kräva ersättning för att de inte kommer vidare.

Man kan inte generalisera. En delad entreprenad med "rätt" entreprenörer kan vara mycket enklare än en totalentreprenad med "fel" entreprenör.
Risken är dock större vid en delad entreprenad.

Rrrrr skrev:
Är de verkligen så? Ska du handla upp bygg, el, vvs, målare osv? De brukar väl iaf vara en generalentr. dvs att du tar in ett pris från en byggfirma på att göra hela rasket, sen tar denne in offerter från el, vvs osv.. ?

vad jag har förstått det hela så "väljer" FH ut alla entrepenörer. Sen hjälper dom till och skriver dom kontrakten som gäller mellan oss och dom olika entrepenörerna.

Så åsikten här i forumet i allmänt är att man bör vara väldigt kunnig för att ens överväga bygga med delad entrepenad?

Jag har inte läst allt här men tänkte bara klargöra det som många innan mig gjort här.

Totalentrepenad och Utförandeentrepenad är två stycken Upphandlingsformer ingenting annat. De entrepenadformer som finns är Generalentrepenad och Delad entrepenad.

Totalentrepenad har att göra med att man "köper" hela projekteringen och vid Utförande såklart att du får ha egna konsulter som projekterar och gestaltar byggnationen. General och delad entrepenad har med om du själv får ordna med vvs och el exempelvis eller om du "köper" en firma som har sidoentrepenörer.

Tycker det känns som att man överdramatiserar "delad entreprenad". Är man lite strukturerad och nogrann så löser man detta galant. Anlita en byggfirma som känns seriös och kompetent och ta in anbud på El, VVS mm. Referenser är ju alltid bra.

Det är ju oftast samma hantverkare som jobbar åt dig som för husföretagen. Skillnaden är att det är du som är ansvarig för att de gör ett bra jobb och att vinsten hamnar i din ficka istället för hos husföretaget.
Oftast är ju dessutom hantevrkarna pressade till max när det arbetar för husföretaget vilket enligt min mening ger ett sämre resultat. Har sett många husbyggen där snickarna arbetar nattetid bara för att hinna med till villkor de egentligen inte är intresserade av.

Vi bygger också med Fiskarhedenvillan. Det som du får genom att anlita deras entreprenörer är att du själv slipper leta reda på egna och ta in offertar. Sen så kan du även ta klagomål angående dessa genom din säljare och behöver inte ta dom direkt med entreprenörerna.

Vi kommer bara att anlita dom för åtagande 1 och 2, därefter så kommer vi att ta in offertar på egna entreprenörer. Detta för att få möjlighet att välja billigare alternativ, men det ger oss också ökat ansvar såklart.

Det där med att man tar klagomålen genom säljaren är nog förövrigt olika för olika säljare. Det är vad vår säljare (i Stockholm) har sagt att han vill ha det. Förutbestämda kommunikationsvägar och möjlighet för Fiskarheden att avbryta samarbete om det är någon som inte sköter sig.

Det är lite nya regler som gäller from 1-1 2010 från Arbetsmiljöverket , generellt när det gäller privatpersoner: om byggherren (kunden) handlar upp hela entreprenaden från en entreprenör så går byggherreansvaret för den upphandlingen per automatik över på entreprenören , väljer byggherren (kunden) att själv handla upp dom olika entreprenaderna så ligger hela ansvaret som byggherre kvar hos kunden dvs from i år ansvar för övertagande av AMP som skall finnas med redan från projektstadiet (dvs från hustillverkaren)och som skall revideras löpande.
Byggherren är automatiskt byggmiljösamordnare som skall ha erfarenhet och utbildning.(utbildningskravet är framskjutet till 1-1-2011 men regelverket gäller)BAS -U kan genom avtal överlåtas på annan men byggherren är aldrig helt ansvarsfri om olyckan skulle vara framme.
Slutkontentan blir alltså om du väljer att styra med allt själv så har du oxå det totala arbetsmiljöansvaret för ALLA entreprenörer som befinner sig på din arbetsplats , med allt vad det gäller ställningar, stegar, AMP, skyddsronder, att alla har erfoderlig utbildning för ,liftar, grävmaskiner , att dom är besiktade osv osv

Meningen är nu inte att avskräcka någon från att ta på sig detta ansvaret utan att påpeka att det är ett stort ansvar och att regelverket har skärpts ganska ordentligt så man bör nog fundera på om man verkligen har den tiden att lägga ner på att sköta hela bygget själv.( och ha koll så dina entreprenörer sköter sig för det är ditt ansvar)

En hel del brott mot Arbetsmiljölagen är straffsanktionerade dvs hur litet avsteg det än är så blir det böter. Tex Arbetsmiljöplan ej korrekt eller ej ifylld Böter: 10 000:-

Det är med bakgrund av det som jag skrev ovan som husföretagen vill sälja delad entrepenad ( inte alla) , dom slipper på detta sätt ansvaret som per automatik då går över till byggherren, det enda ansvar dom då har är att överlämna en AMP till byggherren vid leveransen.
En del husleverantörer vet jag tittar just nu på hur dom ska hantera detta med BAS-P och BAS-U

Hemmakatten
byggankan skrev:
Vi bygger också med Fiskarhedenvillan. Det som du får genom att anlita deras entreprenörer är att du själv slipper leta reda på egna och ta in offertar. Sen så kan du även ta klagomål angående dessa genom din säljare och behöver inte ta dom direkt med entreprenörerna.
Ursäkta byggankan, men det du skriver ovan är rent nonsens! Om man läser igenom en del trådar här på forumet så ser man att ett av de största misstagen är att kunderna tror på säljaren när h*n säger att man står bakom köparen och att man självklart tar hand om alla problem under resans gång.

Vore det så att säljaren eller husföretaget står bakom köparen hela vägen och tar ansvar så skulle man givetvis ha upprättat ett totalentreprenadkontrakt.

Som det är nu så har ni köpt en materialsats från FH och det är allt!! Säljaren är förmodligen inte anställd utan är egenföretagaremed allt vad det innebär, bl.a. att utfästelser från säljaren har inga juridiska bindande konsekvenser för FH.

Var det meningen att säljaren skall ha något som helst ansvar för själva byggandet, så skriv avtal med säljaren inte snickerifirman.

Min enkla filosofi är att om man är överens om någonting så kan man också skriva ned det på ett papper (avtal). Fråga säljaren om han är beredd att skriva ett papper/avtal om det han nu lovar er muntligen...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.