1 404 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Praktikant, student, lärling etc?
Inom många hantverksyrken behöver man naturligtvis praktisk erfarenhet, och om jag förstår det rätt ingår praktik redan från start om man tex utbildar sig till elektriker eller vvs på gymnasiet. Att man då inte är lika snabb som någon som arbetat 5-50 år självklart. Lika självklart är att de måste få chansen att lära sig på ”riktiga” jobb ute hos kunder.
Det jag funderar på är om det är skillnad på student/praktikant/lärling? Får en firma betalt för att ha en gymnasieelev hos sig under dennes utbildning? Får gymnasieeleven betalt för det jobb de gör? Brukar firman ta betalt för praktikanternas arbete eller är det när de uppnått en viss kompetensnivå? Om en kund beställer ett jobb och det kommer två personer, tar dubbelt då lång tid och kostar dubbelt så mycket kan det ju bli lite fel…
Det jag funderar på är om det är skillnad på student/praktikant/lärling? Får en firma betalt för att ha en gymnasieelev hos sig under dennes utbildning? Får gymnasieeleven betalt för det jobb de gör? Brukar firman ta betalt för praktikanternas arbete eller är det när de uppnått en viss kompetensnivå? Om en kund beställer ett jobb och det kommer två personer, tar dubbelt då lång tid och kostar dubbelt så mycket kan det ju bli lite fel…
Du får skilja på lärling och Apl elev. Lärling är anställd av företaget och gör sin lärlingstid där tills dom blir fullbetalda efter faställt antal timmar och dessa måste man ta betalt för.
Apl elever går på yrkesgymnasium och kostar som sagt mest en symbolisk summa som skall täcka lite verktyg och kläder till eleven.
Apl elever går på yrkesgymnasium och kostar som sagt mest en symbolisk summa som skall täcka lite verktyg och kläder till eleven.
Klicka här för att svara