872 läst ·
5 svar
872 läst
5 svar
Powermax+ Visonic rörelsesenosr lagt av?
Hej
Har ett Visonic Powermax+ sedan flera år som jag installerat själv. Allt har funkat bra hittills.
Nu verkar det som att de båda rörelsedetektorerna krånglar. De larmar för "sabotagelarm" när jag skruvar isär dem som de ska. Batterispänning är OK.
Däremot måste man gå väldigt nära, typ 1 meter, för att de ska larma. Jag viftar på med armarna men först ca 1 m ifrån reagerar de.
Sensorerna är ca 7 år gamla. Kan de ha föråldrats och blivit för gamla?
Har ett Visonic Powermax+ sedan flera år som jag installerat själv. Allt har funkat bra hittills.
Nu verkar det som att de båda rörelsedetektorerna krånglar. De larmar för "sabotagelarm" när jag skruvar isär dem som de ska. Batterispänning är OK.
Däremot måste man gå väldigt nära, typ 1 meter, för att de ska larma. Jag viftar på med armarna men först ca 1 m ifrån reagerar de.
Sensorerna är ca 7 år gamla. Kan de ha föråldrats och blivit för gamla?
Dessutom har jag fått 2 st rörelsedetektorer MCPIR-3000 från en granne som jag inte får att larma heller.
Jag lyckas koppla dem till centralenheten.De larmar också för "sabotagelarm" när jag öppnar dem på OK sätt.
Men själva rörelsesensorn verkar det inte vara liv i. Dessa är kanske 10 år gamla.
Jag lyckas koppla dem till centralenheten.De larmar också för "sabotagelarm" när jag öppnar dem på OK sätt.
Men själva rörelsesensorn verkar det inte vara liv i. Dessa är kanske 10 år gamla.
Redigerat:
Visste inte detta.hek skrev:
Men jag tror inte detta är felet eftersom detektorerna under en tid har verkat "trötta" och inte reagerat när jag försökt dra igång larmet avsiktligt när jag kommer hem en dag från jobbet t.ex.
Jag i.o.f.s. testa igen.
Fler förslag?
Skumt.. kan sensorn bli sämre med åren? Inget jag hört talas om.
Det är inte så att det bara dammat igen? Eller att nu flyttan den lilla gummipluppen så den hamnat framför sensorn när du öppnat/stängt den? Det går även justera hur sensorn skall reagera i längtriktning enom att flytta kretskortet upp/ner. Du kan också ställa in hur många strålar som skall brytas innan den larmar 1 eller 2 (en jumper) .
Det är inte så att det bara dammat igen? Eller att nu flyttan den lilla gummipluppen så den hamnat framför sensorn när du öppnat/stängt den? Det går även justera hur sensorn skall reagera i längtriktning enom att flytta kretskortet upp/ner. Du kan också ställa in hur många strålar som skall brytas innan den larmar 1 eller 2 (en jumper) .
Klicka här för att svara