Tjenare!
Beställde en powermaster 10 från England. Köpte till GSM 350/8 PG2/PC. Köpte en comviq kontant som är laddad med comviq amigo. Kollade så att det fungerade på telefonen. Satte sedan in den i powermastern. Diagnostik visar att: GSM NET FAILURE. Letat på internet men hittar inget.
Någon som har tips??

Tusen tack.. håller på bli galen, letat överallt hittar inget .. :/

Testade med telenors kontantkort. Efter att matat in pin code. Diagnostik.. Samma sak. GSM net Failure. Tips?

Har du stängt av PIN-koden på SIM-korten?
När kortet sitter i en telefon kan du välja att inte använda PIN-kod.

Redigerat:
Tack för tipset Hasse! Ena kortet hade inte någon spärr. Den andra hade. Tog bort båda och testade samma fel. "GSM net. fail". Testat köra factory default utan hjälp. Ska man ställa in något i install mode? Fler tips, tack.

Redigerat:
Nu gissar jag, men jag tror inte det är SIM-kortet som är problemet förutsatt att du kan SMS:a med det i en vanlig telefon. Har du monterat antenn till GSM-modulen?

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Har du anslutit någon antenn? (jag vet inte om Powermaster 10 har någon inbyggd antenn för mobilnätet).

Edit:
Nyfniken hann före...

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Tack för svaren. Har inte monterat någon antenn till gsm-modulen. Behövs det? Var hittar jag en sån eller kan jag tillverka en (koppla på vanlig sladd?)?
Ska till ovanvåningen och testa om det är bättre signal där.

M
r3tina skrev:
Fukar det ens med vanligt kontantkort? Eller måste jag köpa en telematikkort? Någon som vet hur denna är?
[länk]
Eller
[länk]
?
Jag kör mobil2 på mitt powermaster 10 utan problem.

M
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
r3tina skrev:
Tack för svaren. Har inte monterat någon antenn till gsm-modulen. Behövs det?
Ingen aning. Det var en gissning från någon som aldrig sett ett Powermaster :)

visonic-powermaster-10-pg2-wireless-alarm-control-system-kit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på kretskortet så ser det ut som att det finns en anslutningspunkt för extern antenn nere till höger. En extern antenn borde se ut som en antenn till en trådlös router ungefär. Det kan ju även vara så att den både har inbyggd antenn och uttag för extern antenn som behöv finns. Har du kollat manualen?

M
Nyfniken skrev:
Ingen aning. Det var en gissning från någon som aldrig sett ett Powermaster :)

Tittar man på kretskortet så ser det ut som att det finns en anslutningspunkt för extern antenn nere till höger. En extern antenn borde se ut som en antenn till en trådlös router ungefär. Det kan ju även vara så att den både har inbyggd antenn och uttag för extern antenn som behöv finns. Har du kollat manualen?
Jodå extern antenn finns, men bör normalt inte behövas.

http://www.klsab.se/gsm-350-extern-antenn/144-0

• Gilla
r3tina
  • Laddar…
Tack för hjälpen!! Testade på ovanvåningen. Först kom det att Ip not define. Stängde av GPRS men fick åter.. "Gsm net. fail". Damn it .. blev glad för liten stund. Ska ta och testa data roaming på!

Har beställt varenda kontantkort där ute. Beställde mobil2 50 också. Sista alt blir telia telematik.

Tusen tack.. man blir lite smått galen när det inte funkar :/

Redigerat:
Har du dålig mottagning?

På mobilen har jag 3 av 5 (antal streck). Testat med roaming och det funkar inte heller. Funderar på att cykla iväg till en mast och testa..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.