20 072 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
Powermaster 10 G2?
Sida 1 av 3
Hej,
tänkte investera i ett Powermaster 10 G2 larm från Visonic. Verkar vara det bästa man kan få för pengarna (max runt 10 000).
Nån som köpt larmcentral i Sverige och resterande delar utomlands? Hittat alarmforce.eu som har ruskigt bra priser men undrar om deras produkter,exv PIR, sirener, etc funkar med en svensk central. Står nämligen 433 MHz på deras central. Och jag tror att den svenska går på 868. Men enligt Visonic så är det en version för USA och en för Europa. Någon som kan bekräfta detta?
tänkte investera i ett Powermaster 10 G2 larm från Visonic. Verkar vara det bästa man kan få för pengarna (max runt 10 000).
Nån som köpt larmcentral i Sverige och resterande delar utomlands? Hittat alarmforce.eu som har ruskigt bra priser men undrar om deras produkter,exv PIR, sirener, etc funkar med en svensk central. Står nämligen 433 MHz på deras central. Och jag tror att den svenska går på 868. Men enligt Visonic så är det en version för USA och en för Europa. Någon som kan bekräfta detta?
Har precis installerat ett PowerMaster10, svenskt. När jag letade runt läste jag någonstans att man inte kan använda engelska tillbehör till svensk central och vice versa.
EU kör på 868 mhz så du bör handla inom EU.
Jag köpte min via http://www.securitywarehouse.co.uk/
Det är en ren djungel att veta vilken panel med vilken release som passar till vilket tillbehör.
Finns en lista över olika releaser här:
http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerMaster_Product_Compatibility_Table.pdf
Generellt har gällt att en panel från england har klarat svenska tillbehör men inte tvärtom. Men nu ska det komma en svensk release 15 så då borde alla tillbehör funka.
Ska du köpa en svensk panel så kolla med www.klsab.se då han är duktig och hjälpsam!
Jag köpte min via http://www.securitywarehouse.co.uk/
Det är en ren djungel att veta vilken panel med vilken release som passar till vilket tillbehör.
Finns en lista över olika releaser här:
http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerMaster_Product_Compatibility_Table.pdf
Generellt har gällt att en panel från england har klarat svenska tillbehör men inte tvärtom. Men nu ska det komma en svensk release 15 så då borde alla tillbehör funka.
Ska du köpa en svensk panel så kolla med www.klsab.se då han är duktig och hjälpsam!
Redigerat:
Den jag har är version 15. Verkar som den har stöd för alla tillbehör på visonics lista. Miksil, har du köpt några tillbehör i Sverige ?
Så bra att version 15 nu kommit till Sverige.Pappa Rudolf skrev:
Nej jag har inte köpt några tillbehör i Sverige. Men eftersom det medföljer svensk manual på många av tillbehören jag köpt från england (tex brandvarnarna) så finner jag det som sannolikt att det är samma utgåva överallt.
Jag har köpt min i Sverige för nån vecka sedan. Ver 15. Ihelgen fick jag tillbehören som jag ville ha från Securitywarehouse.co.uk. Det går inte att koppla samman enheterna. Det kör på samma frekvens men PowerMastern säger "ej kompatibel enhet". Någon som känner till en lösning, eller är det bara att skicka tillbaka grejerna?
Då verkar det stämma att Visonic byggt in någon restriktion. Det är ju ID nummer på alla enheterna, kanske det
är så att man bara lagt UK tillbehören i egna serier av ID nummer. Har du frågat den svenska eller engelska leverantören hur det ligger till?
är så att man bara lagt UK tillbehören i egna serier av ID nummer. Har du frågat den svenska eller engelska leverantören hur det ligger till?
Nä, bara engelska instruktioner i mina paket.
Detta har jag köpt:
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Outdoor Siren SR-730 PG2 PowerG Wireless Outdoor Siren[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£78.29[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Keyfob KF-234 PG2 PowerG Wireless Keyfob Transmitter[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£23.38[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Power-G Wireless Smoke & Heat Detector[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£53.64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]2 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Motion Detector with Integrated Camera Next CAM PG2[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£211.84[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]3 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Door/Window Wireless Magnetic Contact MC-302E PG2 PowerG[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£92.25[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
"ej komp enhet" står det när jag försöker koppla ihop dem. Både när jag knappar in ID-nr eller om jag trycker på enheterna så de själva hittar Powermastern. De få alltså kontakt men enheten vägrar lägga in dem.
Specarna som följer med enheterna är exakt samma som på mina svenska enheter.
Skickar tillbaka grejerna idag.
Detta har jag köpt:
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Outdoor Siren SR-730 PG2 PowerG Wireless Outdoor Siren[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£78.29[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Keyfob KF-234 PG2 PowerG Wireless Keyfob Transmitter[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£23.38[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Power-G Wireless Smoke & Heat Detector[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£53.64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]2 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Motion Detector with Integrated Camera Next CAM PG2[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£211.84[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]3 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Door/Window Wireless Magnetic Contact MC-302E PG2 PowerG[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£92.25[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
"ej komp enhet" står det när jag försöker koppla ihop dem. Både när jag knappar in ID-nr eller om jag trycker på enheterna så de själva hittar Powermastern. De få alltså kontakt men enheten vägrar lägga in dem.
Specarna som följer med enheterna är exakt samma som på mina svenska enheter.
Skickar tillbaka grejerna idag.
Det är extremt intressant hur det ligger till med engelska tillbehör med svensk central.
Tillbehör i England är ju bra mycket billigare än här.
Någon annan som kan bidra med info?
Kanske Securitywarehouse har någon idé?
Tillbehör i England är ju bra mycket billigare än här.
Någon annan som kan bidra med info?
Kanske Securitywarehouse har någon idé?
Lantern skrev:Nä, bara engelska instruktioner i mina paket.
Detta har jag köpt:
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Outdoor Siren SR-730 PG2 PowerG Wireless Outdoor Siren[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£78.29[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Keyfob KF-234 PG2 PowerG Wireless Keyfob Transmitter[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£23.38[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]1 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Power-G Wireless Smoke & Heat Detector[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£53.64[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]2 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Motion Detector with Integrated Camera Next CAM PG2[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£211.84[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: accountQuantityDisplay, align: center"]3 ea.[/TD]
[TD="class: accountProductDisplay"]Visonic Door/Window Wireless Magnetic Contact MC-302E PG2 PowerG[/TD]
[TD="class: accountTotalDisplay, align: right"]£92.25[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
"ej komp enhet" står det när jag försöker koppla ihop dem. Både när jag knappar in ID-nr eller om jag trycker på enheterna så de själva hittar Powermastern. De få alltså kontakt men enheten vägrar lägga in dem.
Specarna som följer med enheterna är exakt samma som på mina svenska enheter.
Skickar tillbaka grejerna idag.
Verkart vara så att från och med ver 15, alltså den som nu finns i Sverige, så har de delat upp tillbehören i områden. Skandinavien är vårt område och vi kan alltså köpa tillbehör inom det området. Ska du köpa i England så köp allt där, då funkar det. Men blanda inte!
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Låter som Visonic har skapat en riktigt soppa för sig själva i så fall. Hur kopplade du ihop? det kan inte vara något annat fel? Gäller detta alla delarna? Möjlighet att prova med någon annan enhet?
Det gäller alla delarna. Nej, det kan inte vara något annat fel (Man tackar för idiotförklaringen
). När jag tar bort en av de svenska och sedan ansluter den igen, antingen genom att knappa in serie-nr eller håller inne knappen på tex dörr-kontakten eller fjärrkontrollen, så går det bra. Gör exakt likadant med en enhet från England så svarar Powermastern direkt, "ej kompatibel enhet".
Har även hört att Visonic tidigare har pratat om att dela upp världen i olika delar, nu verkar de gjort slag i saken.
Hur menar du att de skapat en soppa för sig själva? Om jag vore dem hade jag gjort samma sak.
Har även hört att Visonic tidigare har pratat om att dela upp världen i olika delar, nu verkar de gjort slag i saken.
Hur menar du att de skapat en soppa för sig själva? Om jag vore dem hade jag gjort samma sak.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Menade verkligen inte att idiotförklara men det är en viktig del av felsökningen.
Ja soppa eftersom dom måste hålla reda på en väldigt många artiklenummer och det kommer att bli fel ofta. Tänk bara reservdelar om 10år, hmm nu ska vi se utgåva 23 i England av denna tempgivare vad var det nu igen har vi den i lager, jaha det finns i lager för dom och dom marknaderna....
Förstår inte vad Visonic ska tjäna på det hela heller, ok att Svenska larmfirmor förlorar pengar men för Visonic kvittar det om dom säljer i England eller här. Leder dessutom till missnöjda kunder då folk som vill komplettera senare kommer att köpa fel grejer.
Har faktiskt svårt att tro att detta stämmer. Men Visonic verkar vara lite bänga i roten generellt med sina bara sälja värdens enklaste larm att installera till proffs osv... Dom har en killerprodukt och väljer att inte sälja den till så många som möjligt och tjäna pengar. Så vem vet....
Ja soppa eftersom dom måste hålla reda på en väldigt många artiklenummer och det kommer att bli fel ofta. Tänk bara reservdelar om 10år, hmm nu ska vi se utgåva 23 i England av denna tempgivare vad var det nu igen har vi den i lager, jaha det finns i lager för dom och dom marknaderna....
Förstår inte vad Visonic ska tjäna på det hela heller, ok att Svenska larmfirmor förlorar pengar men för Visonic kvittar det om dom säljer i England eller här. Leder dessutom till missnöjda kunder då folk som vill komplettera senare kommer att köpa fel grejer.
Har faktiskt svårt att tro att detta stämmer. Men Visonic verkar vara lite bänga i roten generellt med sina bara sälja värdens enklaste larm att installera till proffs osv... Dom har en killerprodukt och väljer att inte sälja den till så många som möjligt och tjäna pengar. Så vem vet....
Förstod att det inte var illa menat, bara lite kul. Jag som var otydlig innan.
Man jag tror inte det behöver vara så jobbigt för dem att hålla reda på. Finns många leverantörer som gör på samma sätt. En annan variant är ju att helt enkelt kalla produkterna för olika saker i olika delar av världen. Och göra så de inte är kompatibla med varandra.
Dom tjänar på det genom att marknaden inte dör i Sverige. Om de lokala handlarna blir utkonkurrerade av internethandel på just deras produkt kommer handlarna sälja andra larm i butikerna. Trots allt handlar inte alla på nätet och hjälpen med installation försvinner eftersom de inte finns i butiker.
Håller fast vid att det är en klok åtgärd från deras sida. Även om jag tycker att det är tråkigt...
Man jag tror inte det behöver vara så jobbigt för dem att hålla reda på. Finns många leverantörer som gör på samma sätt. En annan variant är ju att helt enkelt kalla produkterna för olika saker i olika delar av världen. Och göra så de inte är kompatibla med varandra.
Dom tjänar på det genom att marknaden inte dör i Sverige. Om de lokala handlarna blir utkonkurrerade av internethandel på just deras produkt kommer handlarna sälja andra larm i butikerna. Trots allt handlar inte alla på nätet och hjälpen med installation försvinner eftersom de inte finns i butiker.
Håller fast vid att det är en klok åtgärd från deras sida. Även om jag tycker att det är tråkigt...