Hur har du tänkt ladda datorn från en Powerbank? De ger ju USB 5V (eller möjligen PD) ut och laptopen vill ha antingen 230V eller 19.5V. Jag tror du behöver en UPS eller liknande. Har du en elbil så kan du ladda laptopen från det batteriet.

Ok, tror hjärncellerna börjar fatta.

Så en powerbank på minst 68 Wh kan teoretiskt ge en full laddning, Så allt över det är bra.

Men sen sa nån att den måste ha samma effekt som laddaren. Finns ju en på 111 Wh, men den har bara 18 W i effekt. Kommer den inte orka ladda batteriet, eller tar det bara lång tid?

A adron skrev:
Hur har du tänkt ladda datorn från en Powerbank? De ger ju USB 5V (eller möjligen PD) ut och laptopen vill ha antingen 230V eller 19.5V. Jag tror du behöver en UPS eller liknande. Har du en elbil så kan du ladda laptopen från det batteriet.
Nog kan man väl ladda den med USB-C. Min docka på kontoret är ansluten med usb-c till datorn. Och leverantören av en av de powerbanks jag länkade till har nån bild där man laddar en laptop med den anslutningen, så varför skulle det inte gå? Men jag är inte säker, därför jag frågar er. :)

cederbusch cederbusch skrev:
Nog kan man väl ladda den med USB-C. Min docka på kontoret är ansluten med usb-c till datorn. Och leverantören av en av de powerbanks jag länkade till har nån bild där man laddar en laptop med den anslutningen, så varför skulle det inte gå? Men jag är inte säker, därför jag frågar er. :)
Det kanske går. Men det är inte självklart. Dockan är ju en USB-enhet med (antagligen?) nätverksuttag, bildskärmsuttag osv som din dator som USB-controller ansluter till. En USB-powerbank är en USB-controller som strömförsörjer en USB-enhet. Men enligt google verkar det som att det faktiskt ska gå: https://www.dell.com/community/Lati...-be-charged-over-usb-type-c-port/td-p/7617127

Det normala för USB-uttag är att de ger ut 5V. Med USB-C kan spänningen ökas till 20V varvid det blir möjligt att ladda med effektkrävande apparater som laptops.

Om det går att ladda datorn med 18W låter jag vara osagt. Det kanske går. Men jag skulle inte satsa mina pengar på det.

Om det går att ge datorn kräm från banken, så klarar antagligen datorn sig på 18 W, om batteriet har lite; förhoppningsvis tar den så mycket som möjligt från ingången och toppar med det inbyggda batteriet.

USB-C är ett intelligent format med lite olika protokoll. Men USB PD (Power delivery) kan ge 5v-20v och upp till 5A beroende på behov. Max du kan dra universellt är då 100w.

Effekten kanske inte är superviktig då du kan ladda långsamt och förlänga livet på datorn. men kolla så att du kan få ut 20v som datorn använder sig av för att ta ut max laddeffekt

Ett annat sätt är att kolla om du kan uppgradera batteriet i datorn. Till min jobbdator (Dell precision 5540) finns det ett 56Wh och ett 97Wh batteri

A adron skrev:
Det kanske går. Men det är inte självklart. Dockan är ju en USB-enhet med (antagligen?) nätverksuttag, bildskärmsuttag osv som din dator som USB-controller ansluter till. En USB-powerbank är en USB-controller som strömförsörjer en USB-enhet. Men enligt google verkar det som att det faktiskt ska gå: [länk]
Bra länk. Och där sägs ju att banken måste ge lika mkt effekt som laddaren, alltså 65 W.

Starkaste jag hittar där det uttryckligen står "PD" är på 45 W.

Annars är det 2 olika tror jag som ger 60 W på USB-C, men då står inget om PD.

Tack folket för hjälpen. Bra input som hjälpte mig att välja.

Det blev denna, som jag har kollat är PD 3.0 och ger 60 W. Håller tummarna för att den funkar. Lite klenare lagringskapacitet, men jag ska se om jag kan smöra lite och få 2 stycken. Den kostade ju bara drygt hälften av de dyrare, så det kan gå. Då har jag 40000 mAh och borde klara mig ett tag.

Har kanske sovit under en sten sista åren, men... Om man har dessa krav borde man väl titta på en laptop med löstagbara batteri , men det kanske inte finns längre ....

richardtenggren
Vi hade Atea på förra jobbet, var inga problem att få beställningar via Dustin för oss. Fanns ett formulär där man matade in dustins art.nr i vår it-portal.

Sen kan det väl vara kinkigare om det är offentlig sektor :)

C Christoffer L skrev:
Har kanske sovit under en sten sista åren, men... Om man har dessa krav borde man väl titta på en laptop med löstagbara batteri , men det kanske inte finns längre ....
Det är väldigt ovanligt numera om du inte kan tänka dig att öppna datorn ;) powerbanken funkar till mobilen etc. också

• Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi hade Atea på förra jobbet, var inga problem att få beställningar via Dustin för oss. Fanns ett formulär där man matade in dustins art.nr i vår it-portal.

Sen kan det väl vara kinkigare om det är offentlig sektor :)
Så är det, åt det kinkigare hållet alltså

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.