2 377 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Power Lan fråga
Sida 1 av 2
Kör med telia fiber in i huset sedn sitter där ju en mojäng som med 3 utgångar, en för data-trafik, en för telefon-adaptern och en för digital-tv.
För att slippa dra datakabel så tänkte jag sätta Power-lan väggvårtor i uttagen. Frågan är då kan man ha "olika" nät med power-lan.
Dvs. några för digital-tv och några för vanlig data-trafik från telia routern?
För att slippa dra datakabel så tänkte jag sätta Power-lan väggvårtor i uttagen. Frågan är då kan man ha "olika" nät med power-lan.
Dvs. några för digital-tv och några för vanlig data-trafik från telia routern?
Jag tror det är en riktigt dålig idé att försöka ha flera homeplug-nätverk parallellt, om det ens är möjligt. Vill du verkligen genomföra detta är det nog säkrast att sätta en VLAN-kapabel switch vid varje homeplug. T.ex en sådan här:
http://www.dustinhome.se/product/5010371724/netgear-gs105e-prosafe-plus-5-port-gigabit/
Du måste då dra 3 kablar mellan Telias switch och din första VLAN-switch, som i sin tur är kopplad till en homeplug. Ett problem är att du måste ha en VLAN-switch vid varje homeplug, även om du bara vill använda ett av uttagen.
http://www.dustinhome.se/product/5010371724/netgear-gs105e-prosafe-plus-5-port-gigabit/
Du måste då dra 3 kablar mellan Telias switch och din första VLAN-switch, som i sin tur är kopplad till en homeplug. Ett problem är att du måste ha en VLAN-switch vid varje homeplug, även om du bara vill använda ett av uttagen.
Vadå, det behöver väl inte alls vara någon dålig ide, varför skulle det vara det?
Det är bara att se till att de inte stör varande, det finns flera olika möjliga tekniker för det.
Däremot vet jag tyvärr inte om det finns någon produkt som löser det på marknaden. Det är för att få reda på det som jag lagt till en prenumeration på tråden
Det är bara att se till att de inte stör varande, det finns flera olika möjliga tekniker för det.
Däremot vet jag tyvärr inte om det finns någon produkt som löser det på marknaden. Det är för att få reda på det som jag lagt till en prenumeration på tråden
Instämmer med att det troligen är en dålig ide. Själva grundideen är att man använder så mycket man kan av mediet som möjligt (i detta fallet kopparsladd). Kopplar du två enheter kommer dom konkurrera om utrymmet, och summan av bandbredden blir troligen lägre än om du bara anväda en. Samma resonemang som med wifi där man också konkurrerar om bärmediet.
Även främsta argumentet för kabel... Ingen konkurrens.
Jag kollade lite i "user guide" för några TP-Link homeplugs, och de verkar stödja flera virtuella nät på samma fysiska nät. Man lägger helt enkelt in ett nätverksnamn i varje enhet. Jag vet inte om detta ingår i standarden eller om det är något TP-Link-specifikt. Det stora problemet är att man då behöver 3 st homeplugs vid fiberswitchen, och sedan en eller flera homeplugs där man vill plocka ut signaler. Jag tror jag skulle föredra lösningen med VLAN-switchar.
Men hallå eller, så länge det finns plats är det inga problem. Hittar man ett system som tillåter flera enheter har de så klart sett till att nyttja mediet på ett lämpligt sätt.Hoppehare skrev:Instämmer med att det troligen är en dålig ide. Själva grundideen är att man använder så mycket man kan av mediet som möjligt (i detta fallet kopparsladd). Kopplar du två enheter kommer dom konkurrera om utrymmet, och summan av bandbredden blir troligen lägre än om du bara anväda en. Samma resonemang som med wifi där man också konkurrerar om bärmediet.
Alla system och medier har bandbreddsbegränsningar, men det i sig förtar inte möjligheten att köra data parallellt. Bara hur mycket data man kan köra parallellt. Och det går ändå att köra en hel del via koppar.
Du vinner inget på att köra flera nät. Bandbredden i elkabeln är begränsad. Ungefär som att köra vlan i ethernet. Det ger inte mer bandbredd, bara åtskillnad mellan trafiken. Tro mig, du kommer uppnå marginellt med mer bandbredd med flera nät, gissningsvis mindre än 3%. Och ja, jag har testat med två nät. Då fick jag ut betydligt sämre prestanda av två parallella nät.
Hm, då förstår jag inte riktigt vad TS ska vinna på att separera trafiken.
Behöver trafikströmmarna separeras av säkerhetsskäl? För prioritering? Som en tidigare i tråden skrev, det är ju bara att använda VLAN-teknik om detta ska uppnås. när det gäller prioritering sker detta redan i pluggarna om man sätter upp dem rätt, så där har man inget att vinna.
Behöver trafikströmmarna separeras av säkerhetsskäl? För prioritering? Som en tidigare i tråden skrev, det är ju bara att använda VLAN-teknik om detta ska uppnås. när det gäller prioritering sker detta redan i pluggarna om man sätter upp dem rätt, så där har man inget att vinna.
Problemet är att trafiken redan är separerad. Fibern går in i en VLAN-switch som ger internet, TV och telefoni på 3 separata RJ45-uttag. TS vill komma åt alla 3 näten i hela huset. Jag tror fortfarande att den bästa lösningen är att slå ihop näten igen med en VLAN-switch och sedan använda en VLAN-switch vid varje homeplug. Det känns inte speciellt lockande att behöva sätta flera homeplugs precis bredvid varandra, och ändå vara tvungen att lägga till en switch om man t.ex vill ansluta mer än en dator på samma ställe.biggles12 skrev:
Ja visst, det finns olika sätt att lösa problemet och de har sina olika för och nackdelar. Med VLAN måste TS utöver power-lan enheterna ha en VLAN router vid varje uttag. Vilket som är att föredra beror på hur TS vill sätta upp sitt nätverk. Oavsett vilket är båda alternativen tekniskt möjliga.
Men kan inte TS konfigurera om den befintliga VLAN routern så den ger tre VLAN på en lina ut? Då slipper han i alla fall en extra VLAN router vid fiber-intaget.b_hasse skrev:Problemet är att trafiken redan är separerad. Fibern går in i en VLAN-switch som ger internet, TV och telefoni på 3 separata RJ45-uttag. TS vill komma åt alla 3 näten i hela huset. Jag tror fortfarande att den bästa lösningen är att slå ihop näten igen med en VLAN-switch och sedan använda en VLAN-switch vid varje homeplug. Det känns inte speciellt lockande att behöva sätta flera homeplugs precis bredvid varandra, och ändå vara tvungen att lägga till en switch om man t.ex vill ansluta mer än en dator på samma ställe.