Efter att ha sett snickaren använda en Skruvautomat så tänkte jag att det kan vara ett lämpligt köp när man skall sätta skivor på närmare 300m2. Så jag tassade iväg till butiken och spanade lite men 3k för en riktig kändes dyrt så jag chansade på en Power Craft från Jula som kostade 300kr.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=000131

Efter att nu ha gipsat 40m2 tak med kortplank och denna maskin kan jag inte annat säga än att den är ett hyffsat val. Taket sitter med ca 950 skruv och eftersom maskinen fortfarande lever så måste det betyda att den inte krånglade så mycket. mitt temperament brukar resultera i nyköp av maskiner nämnligen. Skämt åsido så funkade den faktiskt överraskande bra. Dock så är djupinställningen lite si och så. Jag ställde den på djupaste men ändå måste man ta en snabbkoll när man är klar med en skiva för att se så skruvarna sitter rätt och det var nog inte en enda skiva som satt utan att man fick efterdra några skruvar med vanlig maskin. Trots detta så är den grymt tidsbesparande.

Nu satte jag ju tak och det jag märkte då var att när man kört en stund så började maskinen knorra så den inte matade fram nästa skruv på rätt sätt och det berodde på att glidstycketinte gick tillbaka till utgångsläget. Lite olja löste det som en dröm. Dock så är en kraftigare fjäder att rekomendera, skall se om jag kan ordna det på min egen då den verkar vara nitad ihop. En annan tanke är ju också att jag drog dom flesta skruvar ståendes på golv med enhandsfattning vilket kasnke gjorde saken värre så den funkar bättre när man skruva väggskivor och kan hålla med 2 händer och lägga lite kraft bakom.

Summa: En helt ok maskin för en hemmafixare. Skulle dock vara jäkligt kul att jämnföra mot en "riktig" maskin.

Jag köpte en Best skruvautomat för 500? har nog skruvat 3000skruv bla dubbel brandgips 15mm i tak och maskinen lever, upplevde samma sak att man fick efterdra några (det tror jag att man får med proffsmaskiner också) Som sagt mycket tidsbesparande!

Har inte ens bytt bits...

Redigerat:
Kul att höra att vissa exemplar fungerar. Köpte en likadan på HaraladNyborg för 199 kr (erbjudande) och blev inte imponerad alls. Jag lämnade tillbaka den efter att ha försökt skruva i 25 skruvar varav den missade 12 och utav de 13 som faktiskt blev iskruvade blev skallen förstörd på 3 och ingen av de övriga hamnade på samma djup...

Köpte därefter en Makita 6823 (hade tyvärr inte råd med någon automat) som än så länge fungerar utmärkt.

Nu har jag skruvat 50-60m2 kortplank och ca 80 m2 osb på vägg.

Jämnfört med en vanlig skruvdragare och lösa skruv så är den troligen tidsbesparande och den är hyffsat funktionssäker men långt ifrån bra. En gipsdragartillsats till en bättre skruvdragare är troligen ett bättre alternativ än denna.

Gips funkade bättre än OSB men ändå inte felfritt.

Skulle jag rekomendera någon att köpa denna maskin? Njae. Har du en bra skruvdragare så köp en bra djupanslagstillsats eller gipstillsats så går det nog minst lika fort.

Har du en sämre skruvdragarae i samma prisklass som denna skruvautomat skulle du nog kunna spara tid på den.

Den har vart mycket nöjje men till mycket förtret också så jag vet inte vad jag skall säga om den. Hade jag vetat det jag vet idag så skulle jag köpt en bättre maskin typ Senco eller Makita eller så.

Hur länge höll bitsen för dig?
Jag impulsköpte en sån för 159:- på nån rea, men tyckte den va rätt kass. Har mest använt den som vanlig borrmaskin, bitsen slets ut på nolltid för mig, hade den varit bättre så hade nog maskinen funkat bättre. Den var ju ca 150mm lång så den går ju inte att byta ut mot en vanlig. Väldig många skruv som hamnade snett eller fastnade tyckte jag men det kanske behövdes lite mer träning för att få in tekniken.

Bitsen var inte problemet i mitt fall utan det var det att returfjädern inne i maskinen inte skjuter tillbaka frontstycket så nästa skruv i bandet matas fram utan det blir blankskott typ var 3e skruv kändes det som. Jag skulle shimmsat upp fjädern tänkte jag men den går inte komma åt då manicken är nitad ihop men jag jobbar fortfarande på att lösa den biten för kan man lösa det problemet med en lite hårdare fjäder så skulle det nog vara en hyffsad maskin.

Tillslut så fick maskinen inte att använda längre utan att behöva ta hjärtmedecin så jag åkte till Jula och bytte den mot en ny =) Den nya varianten var en uppdatering såg jag snart och vips så ver den inte alls lika racklig som den första. Vidare så hade man gjort om vissa detaljer och hela maskinen var helt enkelt tightare och till sist så hade man också bytt yt returfjädern mot en starkare variant.

Efter att ha skruvat ett 20-tal gipsskivor utan några nämnvärda problem så måste jag bara åter rekomendera denna maskin. Sätter alla skruv i en 90x120 skiva på ca 20-30 sek. Mycket tidsbesparande och bra när man måste hålla skivan med ena handen och ha maskinen i andra.

Jag har jobbat en hel del med "riktiga" :) skruvautomater. Av erfarenhet så vet jag att det är just övningen som ger resultaten. I början vart jag helt vansinnig och tänkte minsann skicka maskinen ut genom fönstret. Men efter att ha använt den till åtskilliga kvadratmeter vägg. Kan jag bara tala gott om dem. Visst! Man får gå och efterdra vissa skruv. Men det handlar om att man står i fel vinkel mot skivan eller liknande. Och att aminutionen "Jamar" Det tror jag att man får lära sig att leva med :) jag har då inte hittat någon lösning.

Glömde att berätta att: När maskinen börjar jävlas. Byt bits. Det är den mest rationella lösningen.

Jag har använd tmaskinen från Jula, både gips och plywood är skruvats. min första maskin fungerade okej de 4000 första skruvarna men sedan gav motorn upp.den fattade helt enkelt eld... Kilade in till jula och bytte den till en ny. Denna fungerade sämre än den första och som med den första så är det själva matningen som inte är riktigt bra. den är inte nog stark för att mata fram skruvbandet även fast det hänger i sitt magasin. men vad kan man vänta sig av 300 kr? Jag har nu skruvat halva huset mestadels irriterad över att den racklar, hade jag vetat bättre hade jag köpt en dyrare maskin från början.

Står själv i valet och kvalet...
Köpa billigt eller köpa 'kvalitet'..
Är småsugen på 18V Makita från UK.. ska skruva väggar och tak i 80m2 garage + övervåning..
Lurar man sig om man handlar en batterimaskin tro, eller är dom pålitliga och orkar med?

Satsa på en sladdmaskin. kostar runt 2000kr och du behöver inte ta rast så fort batterierna är slut :)
Klockren maskin till gips. Plyfa väljer iallafall jag att skruva med skruvdragaren.

Mikael_L
Jag köpte en begagnad sån där proffsmakita 6833 eller nåt sånt heter den.
Köpte av en hantverkare för en 6-700:- (minns inte riktigt). Säkert välanvänd med många tusen skruv bakom sig, av det allmänna skicket att döma.

När jag började använda den så blev jag riktigt missnöjd, skruvar matades sällan fram som de skulle. Många bomhål i gipsen och mycket skruvjam i mekaniken. suck ...:(

Men jag gav mig inte, tog dän skruvmatningshuvudet, kliade mig lite i mitt eget huvud. Men det var inte speciellt svårt att förstå mekniken och inse var jag skulle lägga en droppe olja.
Sen har den gått som en dröm.
Om den missar någon gång beror det på mig själv, ofta att jag håller snett eller inte ordentligt emot. Dvs sånt som i huvudsak beror på dålig arbetsställning.

En sån där tillsats till en vanlig skruvdragare det skrivs om längre upp, nån som vet var man kan hitta det?

FredrikR skrev:
Står själv i valet och kvalet...
Köpa billigt eller köpa 'kvalitet'..
Är småsugen på 18V Makita från UK.. ska skruva väggar och tak i 80m2 garage + övervåning..
Lurar man sig om man handlar en batterimaskin tro, eller är dom pålitliga och orkar med?
Sladdmaskin,, inte alltid man hinner ladda batterierna när man fått upp tempot, särskilt inte om man har fäst en himla massa gips/osb med någon enstaka skruv, och går efter och fullskruvar,
Undvik kombiskruven, den är mer "energikrävande", om ni inte kör plåtregel förstås

Det är bättre stigning på ren gipsskruv/spånskruv för träregel. Vi gjorde ett felköp en gång, på ca 20000 kombiskruv, de blev liggande, tills de hamnade i containern, ..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.