C
Vad är era erfarenheter med Postnord och Kinapaket nu när de börjat tulla in dem?

Har bara beställt ett par gånger sedan de började med detta, och båda gångerna har det tagit misstänkt lång tid.
Nog för att leveranstiderna historiskt har varierat mellan 1-6 veckor, men nu har det legat på 6+ veckor och man undrar ju hur lång del av den tiden som ligger på Postnords sida. Dessutom har det tagit lång tid (> 1 vecka) från att man betalat in tills grejorna kommer, och det är ju uppenbarligen den lokala hanteringen.

Är det bara jag som haft otur, eller får man räkna med dessa tider numera?

Jag har ungefär samma erfarenhet. Handlar man från någon som inte har avtal med postnord så kostar det extra och tar två veckor länge tid. Dessutom är det omöjligt att få tillbaks avgifterna om man returnerar prylen.

Samma här, paketen ligger ofta 2 veckor efter de kommit till Sverige vad jag kunnat se på mina spårbara grejer. Små försändelser varierar extremt mkt nu för tiden

Beställde från Kina, det kom med flyg, tog under 1 vecka.

Cheesen
C cpalm skrev:
Vad är era erfarenheter med Postnord och Kinapaket nu när de börjat tulla in dem?

Har bara beställt ett par gånger sedan de började med detta, och båda gångerna har det tagit misstänkt lång tid.
Nog för att leveranstiderna historiskt har varierat mellan 1-6 veckor, men nu har det legat på 6+ veckor och man undrar ju hur lång del av den tiden som ligger på Postnords sida. Dessutom har det tagit lång tid (> 1 vecka) från att man betalat in tills grejorna kommer, och det är ju uppenbarligen den lokala hanteringen.

Är det bara jag som haft otur, eller får man räkna med dessa tider numera?
Fick då tull avisering på en grej jag köpte i Tyskland. Har inte bestämt hur jag ska göra ännu.. avgiften gick på 91 kr... Det är mer än vad ventilen kostade med frakt.

Cheesen Cheesen skrev:
Fick då tull avisering på en grej jag köpte i Tyskland. Har inte bestämt hur jag ska göra ännu.. avgiften gick på 91 kr... Det är mer än vad ventilen kostade med frakt.
Tull från Tyskland? Det ska väl inte tullas inom EU alls?

H Husqvarna220Ac skrev:
Beställde från Kina, det kom med flyg, tog under 1 vecka.
Har säljaren avtal med postnord så dom lägger på svensk moms direkt?

Cheesen
G ekaa88 skrev:
Exakt därför jag inte vet hur jag ska göra....

Innan PostNord började lägga sig i kunde det ta så kort tid som 5 dagar att få mindre saker från Kina. Nu går det lika fort att få det till Sverige, men sen skall PostNord sortera och fotografera försändelsen. Skicka brev att de har din vara och vill ha 75Kr +moms på försändelsens kostnad. Betalar man medsamma kan det hända att försändelsen kommer hem till brevlådan/utlämningsställe inom en vecka!
Så minst två veckor bör man räkna med.

G ekaa88 skrev:
Om varan kommer från Kina och bara "mellanlandat" i ett annat EU-land utan tullavgift, har PostNord rätt att ta hand om försändelsen och göra tullhanteringen.

Cheesen
thomas33 thomas33 skrev:
Om varan kommer från Kina och bara "mellanlandat" i ett annat EU-land utan tullavgift, har PostNord rätt att ta hand om försändelsen och göra tullhanteringen.
Jag vet inte riktigt hur den kommit till Sverige. Köpt av amazon.de

thomas33 thomas33 skrev:
Ja det köper jag, testade det en gång och det blev dyrt

Cheesen Cheesen skrev:
Det är ingen garanti att varan legat tullad i Tyskland trots att du handlat från amazon.de

windestal
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla på ditt kvitto från inköpet. Är det en tysk firma ska det ingå tysk moms (eller svensk, om de säljer tillräckligt mycket till Sverige) i priset. Då ska du inte behöva betala igen. Om inte kvittot visar någon tysk/svensk moms så får du nog betala avgiften...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
C
G ekaa88 skrev:
Samma här, paketen ligger ofta 2 veckor efter de kommit till Sverige vad jag kunnat se på mina spårbara grejer. Små försändelser varierar extremt mkt nu för tiden
Intressant... Har inte beställt något spårat sedan de ändrade rutinerna och då ser man ju inte hur länge det ligger här. Men jag ringde Postnord och frågade förra gången det tog tid och då påståd de att de hanterat och fotograferat det samma dag det ankom till Sverige. I call it bullshit, men har ju inga belägg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.