Göte Fagerfjäll på Elektronik i Norden beskriver hur man i praktiken sänkte Posten med början 1994.

elinor.se: Lätt att förstöra infrastruktur (2024-09-12)
"Men det finns också annan viktig infrastruktur som skickats ”ner i avloppet”. Den mest uppenbara är nog posten.

Kungliga Postverket grundades 1636
och drevs som statligt affärsverk fram till 1994. Därefter omvandlades det till det statliga aktiebolaget Posten AB. Posten AB slogs 2009 samman med danska Post Danmark och 2015 bytte man namn till PostNord AB.

Posten har länge haft problem med minskade postvolymer men sammanslagningen med Post Danmark blev spiken i kistan. Sällan har man väl sett en sammanslagning med så få (inga) positiva synergieffekter och så stora nackdelar och kostnader."

Redigerat:
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
K
mikethebik mikethebik skrev:
Jodå, lantbrevbärarna är det inget fel på, lokalt funkar det bra, men centralt är det inte lika välordnat.
Och just Schenker; DHL och Bring samt EarlyBird funkar utmärkt hos oss på landet.
Har hänt vid något tillfälle att jag mött upp DHL och även PostNord när det varit väldigt halt och jag för att underlätta för dem mött upp och hämtat leverans för att undvika fast- eller dikeskörning.

Även om det oftast funkar är det min upplevelse av vansinnet med att transportera godset till Örebro för att sedan åter gå till Borlänge igen för distribution, galenskap, men nu är ju inte jag konstruktör av distributionskedjan...
Jag köpte en cd-skiva på nätet förra helgen, i tisdags fick jag meddelande om att den fanns på Ica ett par mil bort.
Trodde ju att Postnord skulle leverera i min brevlåda ( en cd får ju rum, annars lägger de pkt i en blå påse o hänger på lådan)
Till saken hör att jag har svårt att ta mig dit, så jag ringde kundtjänst o bad att få hem den i lådan. Jodå, pkt åter till stan ti em och sen skulle brevbäraren leverera pkt på torsdagen. jag skulle få meddelande när den körde från stan
På onsdag får jag erbjudande om att få en återbudstid på sjukhus på torsdag, tackar nej, pga jag ska ta emot pkt
Tro ni att pkt kom, nähä!!
Ej heller kom det i fredags När jag ringde säger den där rösten att mitt pkt är försenat!!!
Idag är det måndag...Inget pkt idag heller. när jag ringer postnord säger rösten att mitt pkt finns på Ica...Och att det måste hämtas idag för i morgon skickas det tillbaka till avsändaren!!!!
Jag varnade tjejen att jag var förbannad innan jag drog hela historien! Så nu får vi se om jag får pkt i morgon!!!
JAG (sa hon) ska ringa till postnord i morgon bitti o påminna att lantbrevbäraren tar med sig pkt från stan!!
Första o sista gången jag anlitar postnord för hemkörning!! 😡😡

• Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag köpte en cd-skiva på nätet förra helgen, i tisdags fick jag meddelande om att den fanns på Ica ett par mil bort.
Trodde ju att Postnord skulle leverera i min brevlåda ( en cd får ju rum, annars lägger de pkt i en blå påse o hänger på lådan)
Till saken hör att jag har svårt att ta mig dit, så jag ringde kundtjänst o bad att få hem den i lådan. Jodå, pkt åter till stan ti em och sen skulle brevbäraren leverera pkt på torsdagen. jag skulle få meddelande när den körde från stan
På onsdag får jag erbjudande om att få en återbudstid på sjukhus på torsdag, tackar nej, pga jag ska ta emot pkt
Tro ni att pkt kom, nähä!!
Ej heller kom det i fredags När jag ringde säger den där rösten att mitt pkt är försenat!!!
Idag är det måndag...Inget pkt idag heller. när jag ringer postnord säger rösten att mitt pkt finns på Ica...Och att det måste hämtas idag för i morgon skickas det tillbaka till avsändaren!!!!
Jag varnade tjejen att jag var förbannad innan jag drog hela historien! Så nu får vi se om jag får pkt i morgon!!!
JAG (sa hon) ska ringa till postnord i morgon bitti o påminna att lantbrevbäraren tar med sig pkt från stan!!
så är det
postmord är en happening varje gång

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
K
returen returen skrev:
så är det
postmord är en happening varje gång
Verkligen!! Paket från Apotea kommer alltid fram med P- n men det verkar sämre från privatpersoner
Early bird funkar bra här ute och paket från DHL och Schenker kan jag hämta utmed busslinjen, jag brukar välja det om det går
Har som sagt aldrig förr beställt hemkörning av p-n.

MultiMan
Tokslut Tokslut skrev:
Var länge sedan jag gjorde det sist, men då fungerade det. Vi har pratat om tjänsten tidigare i tråden

[länk]

Edit: Då var det en gratistjänst och ser fortfarande ut att vara gratis
PN kommer plocka bort *** 95-nummer i början av nästa år i mitt område, så jag tror det är en påbörjad avveckling av lantbrevbäringen och jag därmed inte kommer kunna boka hemkörning längre. 9* brukar vara lantbrevbäring, även på övriga ställen där jag bott. Byns andra områden har *** 75 och saknar lantbrevbäring. Fick brev om det för någon vecka sedan. Stod givetvis ingenting om indragen lantbrevbäring där, men PN meddelade inte heller att paketen bara skulle komma varannan dag heller, och förnekade det in i det sista.

Så, hoppas på det bästa men förbered dig för det värsta.

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
K
MultiMan MultiMan skrev:
PN kommer plocka bort *** 95-nummer i början av nästa år i mitt område, så jag tror det är en påbörjad avveckling av lantbrevbäringen och jag därmed inte kommer kunna boka hemkörning längre. 9* brukar vara lantbrevbäring, även på övriga ställen där jag bott. Byns andra områden har *** 75 och saknar lantbrevbäring. Fick brev om det för någon vecka sedan. Stod givetvis ingenting om indragen lantbrevbäring där, men PN meddelade inte heller att paketen bara skulle komma varannan dag heller, och förnekade det in i det sista.

Så, hoppas på det bästa men förbered dig för det värsta.
Ja, det är väl bara att räkna med det. Mitt postnr slutar också på 95

K Kakelugnen566 skrev:
I den situationen kan man gå på statistik på om man kommer att verkställa det som man förespeglat. Postmordet.. osannolikt. Sjukhus.. väldigt sannolikt. Välj sjukhuset.
Dessutom bör hälsa komma före en CD-skiva.

K
spikplanka spikplanka skrev:
I den situationen kan man gå på statistik på om man kommer att verkställa det som man förespeglat. Postmordet.. osannolikt. Sjukhus.. väldigt sannolikt. Välj sjukhuset.
Dessutom bör hälsa komma före en CD-skiva.
Jag hör dig, och orsaken till att jag valde skivan är att den inte finns att få tag på annat sätt. Den är också viktig för min hälsa; för jag somnar till den! 😉
Och jag har mitt besök på sjukhuset denna vecka, ingen lång väntan
Tack för omtanken!

• Gilla
4774
  • Laddar…
K
Kan berätta att pkt kom igår, och fick veta av leverantören att man kan beställa hemkörning utan kvittens. Vilket jag inte visste, och det kan ju vara bra att veta ifall det blir nån mer gång, hm.
Men i mitt fall hade det inte hjälpt för det var PN som strulade till det, och det tog "bara" en vecka att få hem pkt

• Arg
returen
  • Laddar…
C
K Kakelugnen566 skrev:
"Lantbrevbärning" är förvisso inte samma sak som att anlita Postnord för hemkörning.
Det innebär att de åker till ICA och hämtar ditt paket och levererar hem det till dig helt gratis(?), och jag vet inte hur mycket man då kan begära vad gäller leveranstid osv.

Redigerat:
K
C cpalm skrev:
"Lantbrevbärning" är förvisso inte samma sak som att anlita Postnord för hemkörning.
Det innebär att de åker till ICA och hämtar ditt paket och levererar hem det till dig helt gratis, och jag vet inte hur mycket man då kan begära vad gäller leveranstid osv.
Det var Postnord som var här med pkt, tjejen som levererade kör ordinarie runda vanligtvis, de turas väl om.
Jag uppfattade det som att om jag hade begärt leverans utan kvittens, då hade ordinarie postrunda levererat. Men i vilket fall som så kör PN båda rundorna
Nackdelen med kvittens är att du måste passa bilen från kl 10-17

C
K Kakelugnen566 skrev:
Det var Postnord som var här med pkt, tjejen som levererade kör ordinarie runda vanligtvis, de turas väl om.
Jo jo, det är ju PN som är anvisad "lantbrevbärare". Vad jag menar är att det är en service som de är skyldiga att erbjuda enligt lag och som riktar sig till de som inte kan ta sig till ett utlämningsställe. Så man kanske inte kan förvänta sig samma servicenivå vad beträffar leveranstid osv. som ordinarie postbefordran till bostaden.

K
C cpalm skrev:
Jo jo, det är ju PN som är anvisad "lantbrevbärare". Vad jag menar är att det är en service som de är skyldiga att erbjuda enligt lag och som riktar sig till de som inte kan ta sig till ett utlämningsställe. Så man kanske inte kan förvänta sig samma servicenivå vad beträffar leveranstid osv. som ordinarie postbefordran till bostaden.
Ok, ja men en vecka är lite för lång tid. Och det var för att de körde pkt till fel ställe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.