Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle kunden få behålla varan?
Alibaba har denna leveransgaranti från en del företag. I annonsen står det när leveransen senast skall komma till kunden och kommer det efter detta datum betalar Alibaba tillbaka kundens kostnader och kunden får behålla varan.
En form av garanti att kunden inte skall behöva vänta i evigheter på att få sin vara. Detta fungerade förut, när säljare oftast ger en leveransgaranti på en månad och varan kom inom en vecka till kunden.

Nu kommer paket till Sverige på ca 5 dagar. Hamnar hos PostNord som skall fotografera, lagra och sen kontakta kunden brevledes. Efter att kunden betalat avgifterna tar det minst en vecka innan paketet hamnar hemma hos kunden eller utlämningsställe. Då är en månad väldigt svårt att hålla och leverantörer skriver därför att de inte skickar något till Sverige.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Alibaba har denna leveransgaranti från en del företag. I annonsen står det när leveransen senast skall komma till kunden och kommer det efter detta datum betalar Alibaba tillbaka kundens kostnader och kunden får behålla varan.
En form av garanti att kunden inte skall behöva vänta i evigheter på att få sin vara. Detta fungerade förut, när säljare oftast ger en leveransgaranti på en månad och varan kom inom en vecka till kunden.

Nu kommer paket till Sverige på ca 5 dagar. Hamnar hos PostNord som skall fotografera, lagra och sen kontakta kunden brevledes. Efter att kunden betalat avgifterna tar det minst en vecka innan paketet hamnar hemma hos kunden eller utlämningsställe. Då är en månad väldigt svårt att hålla och leverantörer skriver därför att de inte skickar något till Sverige.
Det är också så att returkostnaden ofta är större än varans värde. Så om paketet dyker upp (eller om varan är felaktig) har jag aldrig varit med om att säljaren vill ha den tillbakaskickad

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Nu idag har avsändaren i London fått ett besked om att paketet är levererat till mig, men jag har inte fått något paket...

Helt otroligt hur systemet inte fungerar...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu idag har avsändaren i London fått ett besked om att paketet är levererat till mig, men jag har inte fått något paket...

Helt otroligt hur systemet inte fungerar...
Be dem kontrollera din signatur... jag beställde en gersåg mm (totalt två paket) från uk för 15 år sen, paketet med sågen försvann och säljaren skickade en ny. En månad efter jag fått det paketet frågade jag om de hört nåt om det försvunna och fick veta att royal mail påstått att det var levererat. Sa till säljaren att be RM kontrollera signaturen mot paketen jag faktiskt signerat. Hörde inget mer.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är helt otroligt att mina paket utomlands försvinner vid gränsen och detsamma i andra riktningen. Jag har paket på väg till England som inte längre är spårbart då det lämnat Sverige och detsamma med ett paket jag väntar på från England. Bägge paketen har gått att följa till gränsen, sedan är de som uppslukad av ett svart hål. Det ena paketet går med DPD (posten) det andra med DHL, men det är lika illa vilken av dessa man använder sig av.

Bägge paketen passerade gränsen för sex dagar sedan och därefter finns ingen information alls.
Vilken gräns?
Min erfarenhet är att spårbarheten försvinner vid den svenska gränsen.

N nissenhj skrev:
Vilken gräns?
Min erfarenhet är att spårbarheten försvinner vid den svenska gränsen.
Ja precis, oavsett vilket håll paketen går. Nu väntar jag på ett paket där avsändaren har fått leveransbekräftelse, men jag har fortfarande inte fått något paket. Men paketet som hon fick från mig så dröjde det tre dagar efter leveransbekräftelsen innan det var fram. Leveransbekräftelsen till mig kom nämligen när paketet jag skickat hamnade på DHLs omlastningsterminal i Helsingborg. Ingen idé att ha trackingnummer när de inte fyller någon funktion utanför landets gränser.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har en app i mobilen som heter Trackchecker Mobile (jag tror den finns även som Windows-program). Där knappar man in numret så kollar den upp det mot de posttjänster man väljer. Jag har varit med om att ett och samma spårningsnummer visas av China Post fram till svenska gränsen och sen av Postnord.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har testat alla kombinationer utan lycka...

Nu är det officiellt, Dpd i England har ingen aning om vart paketet till mig är. De har lämnat det för frakt till Sverige och nu är det borta. Postnord hittar det inte i sina system...

Någonstans i detta avlånga land ligger en hög med paket och ett gäng udda strumpor.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Fick idag moms-notifikation från posten om ett paket från Kina som jag beställt. Detta paket skickades efter mina beställningar från England och Frankrike, men de två från Europa har jag fortfarande inte fått...

Igår, en vecka efter att DPD erkänt att de inte har en aning om vart mitt paket är, så dyker det helt plötsligt upp en påminnelse om att jag har ett paket att hämta ut hos mitt postombud. Jag har inte fått en första notifikation om att jag har ett paket att hämta ut och inte heller någon notifiering via SMS, trots att mitt nummer stod på paketet. Jag åker och hämtar ut paketet och mycket riktigt så är det min saknade kabel.

Passade då på och frågade hur länge paketet legat hos dem, varvid de säger att paketet dök upp i PostNords system för nio dagar sedan och att de fick paketet för sju dagar sedan. Det är sju dagar sedan som DPD gav upp om att hitta paketet hos PostNord, då PostNord inte kunde hitta igen det...

Jag har roat mig med att googla på problemet och det visar sig att man kan misstänka att PostNord har satt detta i system för paket som de "inte hinner med". Har hittat rätt många som bara får en notifiering med en påminnelse, men ingen första notifiering. En del av dessa har till och med varit hos sitt postombud och bett dem leta efter paketet utan att hitta det. Ett par av dessa har dessutom fått sina leveranser i två paket, där det ena paketet är spårbart genom avsändarlandet till mottagarlandet, sedan genom Sverige i PostNords system också. Detta kommer fram i tid. Det andra paketet försvinner dock ur systemen vid gränsen för att sedan bara dyka upp som en påminnelse och när detta sker så blir paketet helt plötsligt spårbart, dessutom med en historia som går tillbaka flera dagar.

Jag har faktiskt en liknande historia när det gäller en cykel jag beställde från Tyskland för ett par år sedan. Pga strul med betalningen (inte bara PostNord som kan strula till det) så blev leveransen ett par veckor sen och det var risk att jag skulle hunnit åka på semester när cykeln anlände. PostNord säger att de skall leverera den vid dörren, men ingen dyker upp. Jag har ju trackingnumret på försändelsen (ett trackingnummer två paket) så jag lyckas hitta paketet på företagscentret i min stad, men bara det ena paketet (ramen). Det andra paketet är det ingen som vet vart det är. Lyckas dock luska fram via chauffören på transporten att det andra paketet gick på pall (två cykeldäck), vilket innebar att det inte fick lämnas på det lokala företagskontoret utan kördes tillbaka till distributionscentret i grannstaden. När jag körde dit så hittade inte heller de paketet, inte förrän de fick veta hur stort paketet var och hur mycket det vägde, då kunde de manuellt hitta paketet, föra in det i systemet och lämna ut det till mig. Frågan är hur länge det paketet skulle ha legat där om inte jag spårat upp det åt dem?

Någonting är verkligen sjukt med PostNords pakethantering...

• Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
Den 19:e oktober fick jag ett paket till PostNords tullterminal, jag betalade för det omedelbart. Jag hade igår den 29:e oktober fortfarande inte fått paketet i brevlådan hemma. Det tog åtta dagar för paketet att komma från Kina till PostNord, nu har det tagit 11 dagar sedan jag betalade och innan dess två dagar från det att de fick paketet innan de skickade mig ett SMS med betalinformation.

Kan även nämna att paketet finns i deras spårningssystem, men det enda som är inlagt är att det är ett kolli, ingen annan information finns.

Ett annat paket som jag betalade för fyra dagar sedan har inte ens trackingnumret inlagt i deras system.

Ärligt talat, vad håller PostNord på med?

Det är ju sjukt att det skall ta mycket längre tid för ett paket att hanteras i Sverige än vad det tar att få det skickat från säljaren i Kina till dem. Och sedan har vi ju min beställning från England i tidigare inlägg också som visar på att PostNords verksamhet inte fungerar. Det är ju inte så att förtroendet för dem ökar precis, trots all kritik de fått och alla åtgärder de gjort...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Dom vill döda kinaimporten.

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Notera att paketet som jag nu väntat längst på har följande leveranstid inskrivet på eBay:
- Estimated delivery Oct 18, 2018 - Dec 05, 2018

Paketet kom till Sverige den 17:e oktober, jag fick notifiering från Postnord den 19:e. Resten av tiden har de lagt på för att få extra marginal för PostNords hantering...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.