382 754 läst ·
2 273 svar
383k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Jobbade inom försvaret för ett gäng år sedan. Det var fredag och hade beställt pryttlar till bilen som jag behövde till helgen.
Dessa skulle köras ut av xxxx samma dag och lämnas utanför dörren, sms kommer att ”leverans ej möjlig blablabla”.
Ungefär samtidigt ser jag budbilen komma körandes inne på regementsområdet. Sagt och gjort: biljakt inleds.
Uppmuntrad av en olivgrön geländerwagen med saftblandare stannar budet,
-”kan det vara så att soldatens paket finns därbak?”
-”jooo kan kanske vara så”.
Enda gången det typ funkade med just den budfirman.
Dessa skulle köras ut av xxxx samma dag och lämnas utanför dörren, sms kommer att ”leverans ej möjlig blablabla”.
Ungefär samtidigt ser jag budbilen komma körandes inne på regementsområdet. Sagt och gjort: biljakt inleds.
Uppmuntrad av en olivgrön geländerwagen med saftblandare stannar budet,
-”kan det vara så att soldatens paket finns därbak?”
-”jooo kan kanske vara så”.
Enda gången det typ funkade med just den budfirman.
Men du vet ju inte om den du köpte från (och som är den som köper leveransen från Postnord) i ena fallet betalade för Privatpaket och i andra fallet för Företagspaket?Maria T skrev:
Förstår inte om det här var ett svar till mig, men oavsett så valde jag PostNord som fraktsätt och ena gången väljer brevbäraren att dela ut den lilla bubbelplastpåsen, andra gången väljer hen att inte göra det och jag får veta att "det inte gick att delas ut". I stort sett samma storlek på påse och inget ID-krav.
Helt korrekt, det vet jag inte. Att avsändare i båda fallen är företag är det enda jag vet, ibland är jag inte övertygad om det blir bättre bara för att det finns många val.N Nerre skrev:
Nej det är ju lite av ett systemfel där att man som mottagare inte är avtalspart. Det har varit betydligt enklare att t.ex. reklamera om man som mottagare var avtalspart.
Däremot är det ju så att om avsändaren (som man köpt från) inte kan bevisa att man har fått försändelsen så kan man (i alla fall i teorin) kräva att häva köpet. Men folk orkar inte bråka, och då orkar inte företagen som säljer grejer "på postorder" bråka med PostNord.
Däremot är det ju så att om avsändaren (som man köpt från) inte kan bevisa att man har fått försändelsen så kan man (i alla fall i teorin) kräva att häva köpet. Men folk orkar inte bråka, och då orkar inte företagen som säljer grejer "på postorder" bråka med PostNord.
Transportfirmornas kundtjänst har väldigt svårt att inte bli elaka om man påpekar att man som mottagare faktiskt är den som betalat för transporten via ett ombud, och att deras ovilja att hjälpa till gör att de hamnar långt ner på listan när jag ska ordna en transport på jobbet.N Nerre skrev:Nej det är ju lite av ett systemfel där att man som mottagare inte är avtalspart. Det har varit betydligt enklare att t.ex. reklamera om man som mottagare var avtalspart.
Av bilden framgår i och för sig klart och tydligt av adresslappen att det paketet är skickat med tjänsten Postnord Varubrev.Maria T skrev:
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/varubrev
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack @cpalm och @Keiller - er "nyfikenhet" gav mig inspirationen att bråka med PostNord kring detta, att avsändaren köpt en tjänst, PostNord Varubrev, vilket innebär att försändelsen ska levereras till kundens (min) postlåda vilket de i det här fallet inte ens försökte med. Har skrivit till deras *harkel* kundservice, bifogat fotot av försändelsen, hela spårningen från avsändare till mottagare där det går att se att det gick direkt från sortering i Årsta till mitt ombud, samt länken angående vad tjänsten Varubrev innebär.C cpalm skrev:
De utlovar svar inom 24 timmar, så jag återkommer
Kors i taket, de svarade inom 24 minuter!!!!!Maria T skrev:
Så här skriver PostNord:
" Hej där,
Tack för ditt mail!
Ser att det blivit fel här och det ursäktar vi för då.
Händer ibland att dom ser fel i sortering på om dom skall till postlåda eller om det redan försökts.
Dock så är tjänsten inte lovad att komma till postlåda, det är endast om vi kan leverera dit.
Finns det problem som exempelvis väg hinder, förseningar eller storlekar på poslådan så kan vi skicka den till postombud.
Givetvist kan du be avsändaren att reklamera detta till oss om du vill.
Allt gott!
Med vänlig hälsning/Best Regards,
Emil Brodén "
Ja, de kan ge sig fasiken på att jag ska kontakta avsändaren och påtala detta. Fint att de erkände att de gjort fel men spännande att de också måste påtala omständigheterna som skulle kunna innebära att de inte kan leverera till min postlåda.
WTF, det är verkligen inte så tjänsten beskrivs på deras hemsida.Maria T skrev:
Där står det garanterad hemleverans ju...
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Jag fick nått liknande en gång, var hemma föräldraledig, och hörde någon tuta. Lite nyfiket gick jag till vägen och där stod posten och stuvade om i lasten, frågade om det var han som tutade och det var det, tydligen var det paket till mig, men eftersom vi hade staket kunde det ju finnas hund bakom det så därför ville han inte knacka på, vi har inte hund.S Stefan1972 skrev:
Kommer att svara kundtjänst på detta och ifrågasätta vad de lovar på hemsidan gentemot vad den här kundtjänstmedarbetaren svarar.S Stefan1972 skrev:
Sen blev jag kanske liiite irriterad på hans oprofessionella hälsningsfras "Hej där" - och ett antal stavfel (vilket i och för sig bevisar att det var en människa och inte en bot som svarade) men tänker inte nämna det; det bara ger mig bränsle att gå vidare
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Jag raljerade lite tidigare i tråden om hur deras varubrev hux flux inte levererades till dörr om man bodde med lantbrevbäring, gick det inte ner i lådan så åkte det till utlämningsställe, detta står ingen annanstans än i villkoren för tjänsten, inte ens en asterix bland alla sköna säljord.
Men efter att jag gnällt på dem så började de hänga paketen i en påse på lådan (har brevlådesamlingen i sikt från arbetsrummet).
Ordinarie brevbärare traskar allt som oftast upp med paketen om han inte får inte det i lådan.
Men efter att jag gnällt på dem så började de hänga paketen i en påse på lådan (har brevlådesamlingen i sikt från arbetsrummet).
Ordinarie brevbärare traskar allt som oftast upp med paketen om han inte får inte det i lådan.