10 215 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
posta hyvelstål (planhyvel)
Har lessnat på att posta stålen med skjutmått och funderar på att köpa mallar/jiggar. Jula har samma som axminster men den har fått riktigt dålig kritik. http://www.jula.se/monteringsmall-for-hyvelstal-250003
Skulle vilja ha tips på andra mallar eller metoder. Men det verkar onekligen smidigt med magneter och två stycken så man slipper kontrollmäta i ett.
Skulle vilja ha tips på andra mallar eller metoder. Men det verkar onekligen smidigt med magneter och två stycken så man slipper kontrollmäta i ett.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ingen mall utan en mätklocka så det betydeer fortfarande mätning men jag har funderat ett bra tag på denna:
http://oneway.ca/workshop/multi-gauge.htm
http://www.thewoodwhisperer.com/videos/jointer-setup/
bengtn tipsar om var den kan (kunde?) köpas i Sverige i en gammal tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...urem-junior-plan-rikthyvel-3.html#post1493758
Det går att hitta lite hembyggda varianter också om man googlar på t.ex: jointer setup jig
http://www.finewoodworking.com/workshop/video/jointer-knife-setting-jig.aspx
http://oneway.ca/workshop/multi-gauge.htm
http://www.thewoodwhisperer.com/videos/jointer-setup/
bengtn tipsar om var den kan (kunde?) köpas i Sverige i en gammal tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...urem-junior-plan-rikthyvel-3.html#post1493758
Det går att hitta lite hembyggda varianter också om man googlar på t.ex: jointer setup jig
http://www.finewoodworking.com/workshop/video/jointer-knife-setting-jig.aspx
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hur är Logosols då?
http://www.logosol.se/store/sweden/...l-ph260/magnetinstallning-overkutterstal.html
ser dock ut som julas variant men till ett helt annat pris, kan det vara samma modell tro?
http://www.logosol.se/store/sweden/...l-ph260/magnetinstallning-overkutterstal.html
ser dock ut som julas variant men till ett helt annat pris, kan det vara samma modell tro?
När det gäller planhyvel så skulle jag nog testa julas variant. Det finns inte så många andra alternativ.
Men om man vill posta en rikt så skulle jag inte använda en sådan. Utan en eller två trälister som ligger på utmatningsbordet och över stålet. Och vrider man kuttern så skall listerna förflyttas några mm
Pär
Men om man vill posta en rikt så skulle jag inte använda en sådan. Utan en eller två trälister som ligger på utmatningsbordet och över stålet. Och vrider man kuttern så skall listerna förflyttas några mm
Pär
Den jag har är bra till att posta hyveln men också mycket annat. Ganska lik denna från rockler. Fördelen med den är att den står bra på en bra platta, har en mätpunkt som när e bra bit från plattan och inte tar emot på vägen.Fungerar likt den jac visar, har en digital skala, och en bra upplösning. Det är inte samma på bilden, men visar på ett alternativ.pär h skrev:
http://www.rockler.com/product.cfm?page=31190&site=ROCKLER
--- Mats ---
Den på logogsols hemsida var otroligt lik, kanske samma. Det dom klagade på på axminstr var att de visade olika på samma mått. Funderar på att köpa de på jula och sedan kalibrera dom så de visar lika, Är den ok i övrigt så är det ett bra pris.
Använder också den metoden, Har inte trälist men en bit klen alu-profil. Ser inget behov av mätinstrument. Rör sig profilen lika (ungefär en mm) i varje ände av bägge stålen så funkar hyveln perfekt.pär h skrev:
Vet inte vad du har för hyvel, men klossen nedan är bättre än den ser ut för Logosols hyvlar. Såg ett postning som kollades med mikrometerklocka efteråt och den klarade 0,1mm. Var på en PH 260 över och undervalsarna.
http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/hyvlar/tillbehor/tillbehor-till-ph260/justerkloss.html
/K
http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/hyvlar/tillbehor/tillbehor-till-ph260/justerkloss.html
/K
Placeras mot valsen med"bulorna" på var sin sida om stålet. Beroende på önskat utstick på stålet skjuts de mer eller mindre från sin mittpunkt. Vill minnas att ett blyertsstreck gjordes för att markera stålets kontaktpunkt på klossen. Logosols stål kan justeras i höjd med 2 ställskruvar. För att testa principen borde en hård träbit som formats till liknande form som bilden. TS har ju använt skjutmått så då kan avståndet blir i rätt härad på provet. Längden var nog <5cm för att ge Logosolbilden proportion.arvid0 skrev:
Förtydligande:
http://www.logosol.se/core/includes/apps/misc/downloadfile.php?id=82
titta på sidan 13, där framgår inställningen på PH410 hyveln, samma princip.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden