Har köpt en portabel AC, då jag bor i en lägenhet med olidligt mycket kvällssol. Vi har enbart vridfönster som öppnas liksom nedtill och skjuts utåt, vilket också medför att ovandelen av fönstret kommer in i lägenheten. Ett standard vridfönster liksom som öppnas nedtill och utåt och kan sedan vridas 180 grader.

Tips på något fönsterkit som blockerar luften från att komma tillbaka in i lägenheten? Electrolux egna fönsterkit passade inte.

Jag köpte nåt kit med självhäftande kardborreband som fästs på fönsterkarmen och så nån plasthistoria som fästs i dessa. Akta dig för denna lösning, limmet torkade så att kardborrebanden lossnade och bara limmet satt kvar, och jag fick kämpa i flera dagar med kemikalier och ett jäkla gnuggande för att få bort det. Helt klart ovärt.

• Gilla
akhtonbroms
  • Laddar…
Lika mycket luft som en portabel AC skickar ut genom fönstret måste också komma in genom fönstret för att processen ska fungera. Men luften som kommer in genom fönstret är i alla fall svalare än den heta luften som blåses ut. Du skulle annars behöva en split-modell med kylrör emellan ute- och innerdelarna. Det är mest effektivt.

Redigerat:
  • Gilla
akhtonbroms
  • Laddar…
J Josth skrev:
Lika mycket luft som en portabel AC skickar ut genom fönstret måste också komma in genom fönstret för att processen ska fungera. Du skulle behöva en split-modell med kylrör emellan ute- och innerdelarna.
Köpte en Electrolux Comfort 600, är den värdelös då? Eller tillfredsställer den inte vårt behov sett till min beskrivning.

S Svante Svenson skrev:
Jag köpte nåt kit med självhäftande kardborreband som fästs på fönsterkarmen och så nån plasthistoria som fästs i dessa. Akta dig för denna lösning, limmet torkade så att kardborrebanden lossnade och bara limmet satt kvar, och jag fick kämpa i flera dagar med kemikalier och ett jäkla gnuggande för att få bort det. Helt klart ovärt.
Också läst en hel del om dessa lösningar.

S Svante Svenson skrev:
Vad blev det för lösning i slutändan då?

A akhtonbroms skrev:
Köpte en Electrolux Comfort 600, är den värdelös då? Eller tillfredsställer den inte vårt behov sett till min beskrivning.
En portabel AC skapar en något svalare yta i t.ex. ett vardagsrum där man sitter så länge den är påslagen. Den drar mycket energi och bullrar ganska högt.

AXS
Borra hål i väggen.

Och sen behöver du en som har dubbla slangar, en för tilluft och en för frånluft, annars gör de knappt någon skillnad.

J Josth skrev:
Lika mycket luft som en portabel AC skickar ut genom fönstret måste också komma in genom fönstret för att processen ska fungera. Du skulle behöva en split-modell med kylrör emellan ute- och innerdelarna.
I de flesta av BRF och hyresrätter finns det inte någon option att kunna installera en split även om man betalar allt själv och sedan villig att lämna det kvar vid senare avflytt, Då får man göra det bästa det går med en portabel AC trots att det är väldigt mycket mindre effektivt än en riktig split-lösning.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Borra hål i väggen.

Och sen behöver du en som har dubbla slangar, en för tilluft och en för frånluft, annars gör de knappt någon skillnad.
Borra hål genom väggen till utsidan är inte en option för väldigt många hyresgäster/BRF-andelsägare... - istället får man göra fönsterinsatser eller balkongdörrsinsatser istället för den ordinarie fönster/dörren så att det kan återställas igen...

Sådana portabla AC med dubbelslang finns knappt att köpa i den nordiska marknaden utan folk har byggt egna lösningar med olika 3D-utskrivna adaptrar av olika slag samt det är olika på maskin om det går att få till en fungerande lösning eller inte (dvs. en del modeller har mycket intern läckage av varmluft mellan sug och trycksida inne i maskinen)

---

https://www.hornbach.se/p/luftkonditionering-hantech-portabel-ac-mini-wifi/12019528/

En över fönsterkanten hängd maskin - om man nu alls får ha något utanför fönstret med tanke på utseende och fallrisk och att det kan träffa något under...

förvisso bara 5000 BTU / 1.47 kW kylverkan - men dessa 'biter' betydligt mera i upplevd kyla än många portabla AC med luftslang som säljs med 10000 och 12000 BTU av just anledningen att den behöver inte dra in någon luft utifrån.

Många tidigare sådana lösningar med utedel och innerdel med förmonterade köldmedelsslangar hade kompressorn i innerdelen och evaporatorn utanför med bara en fläkt, vilket gjorde att de bullrade invändigt lika mycket som en portabel AC - just ovannämnda i länken verkar vara byggd tvärt om att kompressorn är på utsidan av storleken att döma, men innebär också att utedelen också är den tunga delen i lösningen.

.

Redigerat:
  • Gilla
akhtonbroms
  • Laddar…
B
Kan rekommendera Midea Portasplit, vansinnigt smidigt om man inte har möjlighet att göra en riktig installation.

RoTe
B Boan skrev:
Kan rekommendera Midea Portasplit, vansinnigt smidigt om man inte har möjlighet att göra en riktig installation.
Svindyr men sjukt smidig om man har träkarmar t.ex. Då kan man med den finaste av japansågar såga ur en bit för slangpaketet och om man sen tar bort den limmar man dit biten igen, tillfälligt eller permanent om man så vill. Med lite målarfog och sedan en matchande färg så blir det helt osynligt.

B
RoTe RoTe skrev:
Svindyr men sjukt smidig om man har träkarmar t.ex. Då kan man med den finaste av japansågar såga ur en bit för slangpaketet och om man sen tar bort den limmar man dit biten igen, tillfälligt eller permanent om man så vill. Med lite målarfog och sedan en matchande färg så blir det helt osynligt
Fördelen är att då den inte blåser ut något, skapar den inte nåt undertryck i rummet, vilket gör den mycket mer effektiv. Startade upp en hos min mor igår som bor i hyresrätt, huset har FTX, så det händer inte så mycket även om det är en liten springa i balkongdörren.

Kan man är det mycket bättre att installera en fast för 10000-12000 kr, men vad göra.

De har rabatt på den på tretti.se just nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.