Hej! Chockklorerade min pool samt justerade pH efter att den stått över vintern. Vattnet var ordentligt grönt då jag påbörjade. Nu ligger nivåerna rätt men vattnet har gått från grönt till ljust blå-grönt. Backspolar flera gånger per dag men det för ingen skillnad. Har haft i flockningsmedel också men gjorde heller ingen skillnad. Den har behållt denna färg i 3 dagar nu utan någon tendens till bättring.
Jag påbörjade det hela med att fylla på med ny sand också till pumpen, så det kan inte vara där det strular heller kan jag tycka. Någon som har några idéer?

EddieHansson
Vad är det för pool? Vilken volym?

Om det är cyanursyra i medlet som du använder kommer en liten pool att snabbt mättas (klorlås) och den blir grön-ish.

• Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Ge det lite tid, har gått från detta och något grönare innan cirkulationen slogs på och chockning:
En trädäcksomgärdad pool med grönaktigt vatten som illustrerar före rening och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till förhållandevis klart, lite grumligt än, på en vecka.
Backspolat dagligen samt dammsugit upp högen i mitten.
Chockat 2ggr.

• Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
F
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vad är det för pool? Vilken volym?

Om det är cyanursyra i medlet som du använder kommer en liten pool att snabbt mättas (klorlås) och den blir grön-ish.
det är väl inte cyanusyra i chockklor.

• Gilla
Torbjörn Lindholm och 1 till
  • Laddar…
F
Ge chockkloret chansen att jobba. Backspola inte hela tiden.

• Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Har du kollat alkalinitet ?
Brukar ställa till det ordentligt.

F fsn skrev:
Ge chockkloret chansen att jobba. Backspola inte hela tiden.
I mitt fall tappade jag flöde då filtret började bli tätt.. :oops:

• Gilla
mersault
  • Laddar…
EddieHansson
F fsn skrev:
det är väl inte cyanusyra i chockklor.
Enda sättet att veta är att läsa på förpackningen.

F
FredrikR FredrikR skrev:
I mitt fall tappade jag flöde då filtret började bli tätt.. :oops:
ja, då är det såklart det man får göra. Jag har faktiskt aldrig haft grönt vatten, varje vår då jag öppnar poolen så är det kristallklart. Men hjälpte en polare med sin gröna sörja och grejen är att låta grejerna verka. Ph måsre man såklart lägga skapligt rätt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fsn skrev:
ja, då är det såklart det man får göra. Jag har faktiskt aldrig haft grönt vatten, varje vår då jag öppnar poolen så är det kristallklart. Men hjälpte en polare med sin gröna sörja och grejen är att låta grejerna verka. Ph måsre man såklart lägga skapligt rätt.
Jag täcker inte med plåtar, så jag samlar på mig lite under höst och vinter...
Sedan var jag lite passiv att få igång cirkulationen i vår, vattnet var klart till en början, men det tog nästan 1 månad innan det kom igång. :rolleyes:

Som du säger, man måste ge det tid, många slår i en hink och förväntar sig reaktion, slår sedan i nåt annat för att nåt ska hända men inget händer under eftermiddagen så i med en hink med annat, osv.. :geek:

F
Enda sättet att veta är att läsa på förpackningen.
ja det är ju ett tips. Cyanursyra är laddat, det behövs för att förhindra att kloret bryts ner för snabbt av UV-strålning. Har man för hög halt av cyanursyra så klorerar man troligtvis med veckopuckar på 200-250g med triklorisocyanurat, då skulle jag rekommendera att man köper en hink med puckar för inomhusbruk då det är betydligt mindre cyanursyra i dessa och varvar.

Chockklor är vanligtvis kalciumhypoklorit och har ingen cyanursura.

F
FredrikR FredrikR skrev:
Jag täcker inte med plåtar, så jag samlar på mig lite under höst och vinter...
Sedan var jag lite passiv att få igång cirkulationen i vår, vattnet var klart till en början, men det tog nästan 1 månad innan det kom igång. :rolleyes:

Som du säger, man måste ge det tid, många slår i en hink och förväntar sig reaktion, slår sedan i nåt annat för att nåt ska hända men inget händer under eftermiddagen så i med en hink med annat, osv.. :geek:

Jag tycker det är viktigt att stänga rätt, cirkulera med klor tills vattentemperaturen är nere i 10 grader. Täcka poolen så solljus inte kommer åt vattnet. Starta upp, chockklorera och cirkulera vattnet på våren när det når runt 12 grader, absolut inte senare än 14 grader.

• Gilla
Hallerudsbo och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
F fsn skrev:
ja det är ju ett tips. Cyanursyra är laddat, det behövs för att förhindra att kloret bryts ner för snabbt av UV-strålning. Har man för hög halt av cyanursyra så klorerar man troligtvis med veckopuckar på 200-250g med triklorisocyanurat, då skulle jag rekommendera att man köper en hink med puckar för inomhusbruk då det är betydligt mindre cyanursyra i dessa och varvar.

Chockklor är vanligtvis kalciumhypoklorit och har ingen cyanursura.
Håller med. Men då jag gått på samma nit själv med samma resultatbsom hos TS så dubbelkolla jag alltid.

Exempel. Snabbklor från Rusta, Jula, Biltema mfl : https://www.rusta.com/se/sv/snabbklor-pulver-p75901084.aspx innehåller alla Natriumdiklorisocyanurat

F
Håller med. Men då jag gått på samma nit själv med samma resultatbsom hos TS så dubbelkolla jag alltid.

Exempel. Snabbklor från Rusta, Jula, Biltema mfl : [länk] innehåller alla Natriumdiklorisocyanurat
ja diklor skall man undvika, men jag tycker inte man hittar det alls hos de seriösa leverantörerna, bara i leksaksbutikerna.

jag brukar göra en större beställning från poolklubben vart annat/var 3:e år ungefär.

Så här är läget här, efter en vecka med cirkulation igång.
Swimmingpool med grumligt vatten på botten efter en veckas klorbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite grumligt mot botten.

Rustas klor starter (granulat) har använts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.