Jag satt och funderade på vilka åtgärder man kan göra för att poolen ska hålla värmen bättre. Hjälper det att lägga cellplast under poolen? Isolera sidorna? Så jag gjorde ett litet kalkyl ark för att göra en grov beräkning på det.

Bild nedan, så blev uppvärmningeshastigheten med min pool
Graf som visar temperaturförändringar i en pool, utomhus och inomhus över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag inte skulle ha haft något tak blir de på följande sätt.
Graf som visar temperaturvariationer för pool, utomhus och inomhus över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en länk till kalkylarket.
https://cdn.fbsbx.com/v/t59.2708-21...HjFcOGooJRJY07YKN0iDx14t8_o5pVkfsEM68ZWtYYzOg

Kan inte läsa arket från paddan, vilka förluster har tagit med i beräkningen och vad var din slutsats?

MathiasS MathiasS skrev:
Kan inte läsa arket från paddan, vilka förluster har tagit med i beräkningen och vad var din slutsats?
marken ner, marken åt sidan, luften åt sidan. konvenktion mellan poolens yta och byggnad över (om sådan byggnad finns), från byggnaden ut genom väggarna och byggnaden ut genom taket.

Ok. Avdunstning,dvs övergång från flytande form till gas? Där har du den största energitjuven.,,,

MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Avdunstning,dvs övergång från flytande form till gas? Där har du den största energitjuven.,,,
inte om man har tak på.. om man inte har det, så gör de ju förståss en del skillnad. Det knepiga med det är att de beror på luftfuktigheten och är därför lite svårt att beräkna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.