Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Nej givetvis inte.R Rolle85 skrev:
Kan vi stoppa miljödiskussionen nu? Det kommer bara balla ur.
Jag åker inte utomlands, jag köper nästan bara begagnat, odlar min egen mat och köper resten svenskt, så om jag pumpar vatten från min egen brunn och värmer med sol och lite el så skäms jag inte för det.
Redigerat:
2000kw/år trodde det drog mer än så. Men vilka månader räknar man då med att den är på? Eller vilken medeltemperatur räknar man med?
Skulle jag ha en pol så ska det vara inomhus för på sommaren går det att bada ute utan pol.
Skulle jag ha en pol så ska det vara inomhus för på sommaren går det att bada ute utan pol.
Men då får man ju köra till en sjö och det kostar mer energi än att värma upp min pool.Bjor skrev:
Solen i sig gör vattnet varmare än man tror. Jag vet inte förbrukning än. Håller runt 29grader.
Jag väntar på din tråd nästa år med titeln "pool inomhus, lättare än man tror!"Bjor skrev:
Här inte vatten så det räcker till en pol. Har inte ens vatten inne förutom i en hink. Annars skulle jag nog bygga en liten pol inne eller i en inglasade och isolersd altan. Nu får jag nöja mig med att det tar 1 minut till en sjö eller 5 min med cykel. Men är inte 29°c lite för varmt? 22-23°c brukar jag tycka är bra värme i vattnet.J j-o75 skrev:
Redigerat:
Det är rätt skönt att gå ut på natten och ta ett 29 graders dopp innan man lägger sig.Bjor skrev:
Här inte vatten så det räcker till en pol. Har inte ens vatten inne förutom i en hink. Annars skulle jag nog bygga en liten pol inne eller i en inglasade och isolersd altan. Nu får jag nöja mig med att det tar 1 minut till en sjö eller 5 min med cykel. Men är inte 29°c lite för varmt? 22-23°c brukar jag tycka är bra värme i vattnet.
det är lite hur-långt-är-snöret över detta. Förbrukningen beror förstås på var man bor, hur varmt man vill ha det, vilken utrustning man har. Jag gör av med uppskattningsvis 5kkWh en säsong från maj till en bit in i oktober. Hälften, ungefär, är vattenpumpen som jag kör 24x7 resten är värme (i början och slutet på säsongen primärt). Håller 31-32 under ett pooltak, 40kubik, Stockholm.Bjor skrev:
det går garanterat att reducera detta utan nämnvärd komfortförlust om man vill, men för mig skulle det ha konsekvenser på skötseln av poolen.
Jag badar mest för att svalka av mig. Tycket inte om när det är varmt för då rinner bara svetten hela tiden och då hoppa i ett varmt bad låter hemskt. Men ett varmt bad på vintern det låter bättreL Leif i Skåne skrev: