2 214 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Polisen i Sverige
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Tjena..
Jag har nu själv blivit drabbad av polisens slapphet och inkompetens
Jag hade inbrott/ i stugan som ligger i en mindre stad i Norrbotten.
Polisen lyckas gripa personen PÅ PLATS sovandes i stugan under en massa filtar och täcken.
Han hade samlat ihop en massa saker som han tänkt ta med sig men tyckte tydligen att en tupplur var viktigare än att ta sig därifrån.
Hur polisen lyckats gripa personen på plats har jag inte fått veta då inte ens närmaste grannan som är permanent boende har sett han.
Så polisen måste ha letat efter just den här personen eftersom stugan även ligger 2 mil från stan.
Man får ju inga detaljer av polisen eftersom såklart brottslingen är viktigast att skydda.
Såklart trodde man att jaja jag får väl ersättning för den trasiga dörren och andra saker när killen blir dömd....men icket.
Efter ett otroligt irriterande samtal med världens tröttaste och oengagerade polis så får jag veta att fallet LÄGGS NER
Med motiveringen att äh killen har endå inga pengar
Hur F-N är det ens möjligt när dom gripit personen på plats, kan det bli mer öppet mål än så?
Till att börja med så trodde jag innan detta att få personer hade lägre förtroende för svenska polisen än vad jag hade....men jag har nått en ny botten nivå.
Så nu till frågan?
Kan jag driva detta vidare på något sätt?
Polisens slapphet gör mig bara argare och argare ju mer jag tänker på det
För dom som tänker skriva släpp det och gå vidare så kan jag säga att nej det tänker jag inte göra...
Nån j#$#$& måtta får det väl endå vara.
Kan polisen inte ens fixa det här vad ska vi då ha dom till?
Jag har nu själv blivit drabbad av polisens slapphet och inkompetens
Jag hade inbrott/ i stugan som ligger i en mindre stad i Norrbotten.
Polisen lyckas gripa personen PÅ PLATS sovandes i stugan under en massa filtar och täcken.
Han hade samlat ihop en massa saker som han tänkt ta med sig men tyckte tydligen att en tupplur var viktigare än att ta sig därifrån.
Hur polisen lyckats gripa personen på plats har jag inte fått veta då inte ens närmaste grannan som är permanent boende har sett han.
Så polisen måste ha letat efter just den här personen eftersom stugan även ligger 2 mil från stan.
Man får ju inga detaljer av polisen eftersom såklart brottslingen är viktigast att skydda.
Såklart trodde man att jaja jag får väl ersättning för den trasiga dörren och andra saker när killen blir dömd....men icket.
Efter ett otroligt irriterande samtal med världens tröttaste och oengagerade polis så får jag veta att fallet LÄGGS NER
Med motiveringen att äh killen har endå inga pengar
Hur F-N är det ens möjligt när dom gripit personen på plats, kan det bli mer öppet mål än så?
Till att börja med så trodde jag innan detta att få personer hade lägre förtroende för svenska polisen än vad jag hade....men jag har nått en ny botten nivå.
Så nu till frågan?
Kan jag driva detta vidare på något sätt?
Polisens slapphet gör mig bara argare och argare ju mer jag tänker på det
För dom som tänker skriva släpp det och gå vidare så kan jag säga att nej det tänker jag inte göra...
Nån j#$#$& måtta får det väl endå vara.
Kan polisen inte ens fixa det här vad ska vi då ha dom till?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Nja, "killen har inga pengar" är ingen anledning att lägga ner en utredning... Det kan möjligen vara något de häver ur sig per telefon, men du kommer att få ett brev med samma information, och där står det en anledning. Det står också hur du ska gå vidare om du är missnöjd med beslutet ..
Av det andra du skriver så skulle man kunna gissa att det finns andra åtal med högre straffvärde för gossen, och då kan såna här småsaker strykas, tror jag ...
Av det andra du skriver så skulle man kunna gissa att det finns andra åtal med högre straffvärde för gossen, och då kan såna här småsaker strykas, tror jag ...
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Polisens brist på engagemang i s k mängdbrott är ett uppenbart problem som bl a GW tagit upp många gånger. Det skapar frustration och undergräver förtroendet för polisen, vilket TS är ett exempel på.
Jag är ingen brottsexpert, men noterar att begreppet ”nolltolerans” myntades när man i New York började lägga fokus just på mängdbrott. Därigenom stävjade man bevars den berömda knappnålens utveckling mot silverskål, och fick bukt med stadens galopperande kriminalitet helt enkelt genom att angripa den från roten. Något säger mig att det vore idé att testa detta även här. Gärna med fler poliser i s k yttre tjänst, dvs som sliter skosulor istället för byxbakar.
Jag är ingen brottsexpert, men noterar att begreppet ”nolltolerans” myntades när man i New York började lägga fokus just på mängdbrott. Därigenom stävjade man bevars den berömda knappnålens utveckling mot silverskål, och fick bukt med stadens galopperande kriminalitet helt enkelt genom att angripa den från roten. Något säger mig att det vore idé att testa detta även här. Gärna med fler poliser i s k yttre tjänst, dvs som sliter skosulor istället för byxbakar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Ironiskt nog beror inte minskningen av brott i NY (och flera andra problemområden i USA sen slutet 80-talet) på polisen överhuvudtaget. Den beror på Roe VS Wade. Speciellt när det gäller såna här typer av mängdbrott.ricebridge skrev:
Polisens brist på engagemang i s k mängdbrott är ett uppenbart problem som bl a GW tagit upp många gånger. Det skapar frustration och undergräver förtroendet för polisen, vilket TS är ett exempel på.
Jag är ingen brottsexpert, men noterar att begreppet ”nolltolerans” myntades när man i New York började lägga fokus just på mängdbrott. Därigenom stävjade man bevars den berömda knappnålens utveckling mot silverskål, och fick bukt med stadens galopperande kriminalitet helt enkelt genom att angripa den från roten. Något säger mig att det vore idé att testa detta även här. Gärna med fler poliser i s k yttre tjänst, dvs som sliter skosulor istället för byxbakar.
Att vi kan ha nytta av fler poliser som syns är jag övertygad om också, men några amerikanska taktiker kommer knappast göra underverk ..
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
En sak är väl att det är ett mängdbrott och att polisen inte utreder alla kan jag ju förstå.
Men när dom som genom ett mirakel snubblat över gärningsmannen PÅ brottsplatsen hur fan kan dom inte lyckats med att fälla han.?
Måste ju krävas i det närmaste noll ansträgning från deras sida.
Men när dom som genom ett mirakel snubblat över gärningsmannen PÅ brottsplatsen hur fan kan dom inte lyckats med att fälla han.?
Måste ju krävas i det närmaste noll ansträgning från deras sida.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Polisen "fäller" ingen. Även om polisen tycker att det går att ta fallet till domstol så ska ju åklagaren tycka samma. Vänta tills du vet varför det lades ner. Sen kan du avgöra om du ska få det överprövat eller inteSilly Bear skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Dan_Johansson skrev:
Formulerade mig lite fel där..
Men spelar väl ingen roll vad skälet är
Vad kan vara ett rimligt skäl till att lägga ner ett fall mot en inbrottstjuv man gripit på platsen?
Att han uppenbarligen är en förlorare utan pengar är knappast mitt problem
Även om det skälet knappast kommer att anges när jag får papprena
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Dom som begår mängdbrotten blev aldrig födda! Det blev en markant ökning av aborter, främst i socialt utsatta områden efter domen, när fattiga fick tillgång till aborter. Och de kunde ta bättre hand om dem barn de fick ..KnockOnWood skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Ja, som jag skrev ovan... Om de var på jakt efter karln, och inte gärna ville prata om ärendet, så kan det betyda att han har ett åtal på gång för något betydligt värre. Och då tror jag att åklagaren (kanske tom redan polisen?) kan välja att lägga ner mindre förseelser. För ska man vara krass så räcker det ju att karln säger att han gått vilse i skogen och bara bröt sig i din stuga för att klara livhanken.... Det är ju svårt att bevisa att han hade uppsåt att stjäla något....Silly Bear skrev:
Formulerade mig lite fel där..
Men spelar väl ingen roll vad skälet är
Vad kan vara ett rimligt skäl till att lägga ner ett fall mot en inbrottstjuv man gripit på platsen?
Att han uppenbarligen är en förlorare utan pengar är knappast mitt problem
Även om det skälet knappast kommer att anges när jag får papprena
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Tre idéer.Silly Bear skrev:
Så nu till frågan?
Kan jag driva detta vidare på något sätt?
Polisens slapphet gör mig bara argare och argare ju mer jag tänker på det
För dom som tänker skriva släpp det och gå vidare så kan jag säga att nej det tänker jag inte göra...
Nån j#$#$& måtta får det väl endå vara.
Kan polisen inte ens fixa det här vad ska vi då ha dom till?
Prata med en högre chef i polisorganisationen och redovisa dina fakta
Jaga rätt på en åklagare och redovisa dina fakta.
Kvällstidningarna
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Finns det något sätt att få reda på vem killen är från polisen?
Eller är stackarn skyddad?
I värsta fall om jag får fram namnet så kommer jag samla ihop räkningarna för skadorna och bussa kronofogden på han.
Visst han kan bestrida men är man så smart att man bryter sig in i en stuga och samlar stöldgods sen sover över så är väl chansen stor att han inte ens öppnar brevet från kfm
Eller är stackarn skyddad?
I värsta fall om jag får fram namnet så kommer jag samla ihop räkningarna för skadorna och bussa kronofogden på han.
Visst han kan bestrida men är man så smart att man bryter sig in i en stuga och samlar stöldgods sen sover över så är väl chansen stor att han inte ens öppnar brevet från kfm