15 311 läst ·
44 svar
15k läst
44 svar
Polera båten med Rotex Ro 150 E-Plus
Premiärkörde min Rotex 125a idag, dock inte på en båt. Den fick plats mellan hyllorna i ett skåp jag byggt, så jag är glad jag inte köpte 150an.teed skrev:
Men det var alldeles förfärligt vad den väsnas?
--- Mats ---
Redigerat:
Så du kunde inte hålla dig undan ännu en svartgrönMats Bengtsson skrev:
Det är sant, det är mycket ljud i rotexarna. Antar att det har med rotex-funktionen att göra? Och såklart att de har en kraftig motor i en liten "kropp".phl skrev:
Vad tycker du om dammutsuget Mats?
Det här med att polera känns som en nödvändig del att lära sig, och den samlade bilden av rotex var väldigt positiv, och jag behövde ersätta min mycket gamla excenterslip och det går att spara lite pengar på bilvård med en sådan här och ...phl skrev:
Ah, jag ger mig, nej du har rätt, den ropade på mig...
Låter osm om den har någon typ av planetväxel invändigt, eller så glömde de en ask utspridda skruvar kvar i maskinen.
--- Mats ---
Om man använder polerskivan, vilket jag provade, så kan jag inte för mitt liv förstå att det existerar ett dammutsug? Hålen är igensatta.Daniel_N skrev:
--- Mats ---
Det dröjer nog en vecka till innan det finns tid att testköra på båten. Men jag håller med att den låter en hel del.Mats Bengtsson skrev:
Att jag valde 150 beror mycket på att jag har en liten blå bosch 125mm sedan är det oftast stora yter jag slipar.
Fattar inte varför men dom små grön svarta sakerna väcker ett skaffa fler bejär
Jag har en 125a och inte en 150a. Men när man slipar blir jag lite negativt förvånad. Jag jämför med en gammal Bosch, och med en Festool DS400. Det första jag noterar är att generellt "suger inte rotexen fast" på samma sätt som dessa två. Det andra jag noterar är att den är opålitlig.Daniel_N skrev:
Mitt på arbetsstycket kan den plötsligt "suga tag" och gå aningen trögare. I kanten på stycket har den en enorm benägenhet att "tappa taget" när en del av slippappret går utanför (typiskt i hörn). Det första är en överraskning, men verkar inte påverka resultatet. Det andra är en besvikelse, det leder lätt till att Rotexen tippar framåt en aning i vinkel, och tvingar mig till att hålla med båda händerna för att inte börja slipa mina hörn på ett inte tänkt sätt.
Slipresultatet är fantastiskt, bearbetningen är bra, utom i kanterna, där jag fick efterköra på ett par ställen. Gissar att så länge man håller med två händer och trycker lite grand själv behövs inte det, men DS400 har skämt bort mig.
Tror dessutom DS400 är bättre på att få in allt damm i dammsugaren.
--- Mats ---
Problemet med att kanterna kan bero på för mjuk platta - har du testat med den hårda? Den är min absoluta favorit, mkt sällan jag använder någon annan.Mats Bengtsson skrev:Jag har en 125a och inte en 150a. Men när man slipar blir jag lite negativt förvånad. Jag jämför med en gammal Bosch, och med en Festool DS400. Det första jag noterar är att generellt "suger inte rotexen fast" på samma sätt som dessa två. Det andra jag noterar är att den är opålitlig.
Mitt på arbetsstycket kan den plötsligt "suga tag" och gå aningen trögare. I kanten på stycket har den en enorm benägenhet att "tappa taget" när en del av slippappret går utanför (typiskt i hörn). Det första är en överraskning, men verkar inte påverka resultatet. Det andra är en besvikelse, det leder lätt till att Rotexen tippar framåt en aning i vinkel, och tvingar mig till att hålla med båda händerna för att inte börja slipa mina hörn på ett inte tänkt sätt.
Slipresultatet är fantastiskt, bearbetningen är bra, utom i kanterna, där jag fick efterköra på ett par ställen. Gissar att så länge man håller med två händer och trycker lite grand själv behövs inte det, men DS400 har skämt bort mig.
Tror dessutom DS400 är bättre på att få in allt damm i dammsugaren.
--- Mats ---
Provat den hårda nu. Mycket mycket bättre. Samtidigt, man måste håla upptill och inte på skaftet även på en 125a, de två sakerna ihop gjorde underverk. Fin slipyta, gott om tid, och inga oväntade avverkningar förutom små prickar på så regelbundna avstånd att jag undrar. Det märker jag med tiden, kan komma från målandet.Mats Bengtsson skrev:
Men en DS400 med samma papper avverkar väsentligt mycket snabbare, det är finputs i 125an, inte avverkning. (Dock ej kört grovläget (som är polerläget lustigt nog), bara excenterläget).
--- Mats ---
Kul att det hjälpte. Ett annat bra tips är att inte köra så långt ut över kanten, dammsugaren drar ju ner slipmaskinen mot det du slipar, och ju fler hål som kommer utanför materialets kant, desto mer förändring i "drag" blir det.Mats Bengtsson skrev:Provat den hårda nu. Mycket mycket bättre. Samtidigt, man måste håla upptill och inte på skaftet även på en 125a, de två sakerna ihop gjorde underverk. Fin slipyta, gott om tid, och inga oväntade avverkningar förutom små prickar på så regelbundna avstånd att jag undrar. Det märker jag med tiden, kan komma från målandet.
Men en DS400 med samma papper avverkar väsentligt mycket snabbare, det är finputs i 125an, inte avverkning. (Dock ej kört grovläget (som är polerläget lustigt nog), bara excenterläget).
--- Mats ---
Märkligt att din DS400 avverkar mer än 125an. Jag har en DTS400 (vilket jag tror är väldigt lik ds400) samt en rotex 150, och jag upplever att rotexen avverkar mer även i "excenterslipläget". Men något riktigt test har jag inte gjort...kanske är det lite placeboeffekt för att rotexen är så mkt större, och jag förväntar mig att det borde vara på det viset.
Nja, jag tittade på specarna nu när du skrev, och 150an har en sliprörelse på 5 mm, 125an på 3.6 mm. Kan inte översätta det rakt av, men det är mer än 35% mer på 150an, och innebär det 35% mer slipeffekt kan det vara det som är skillnaden. Sedan tycker jag deltan suger fast mycket hårdare, och det gör nog sitt till det med.Daniel_N skrev:Kul att det hjälpte. Ett annat bra tips är att inte köra så långt ut över kanten, dammsugaren drar ju ner slipmaskinen mot det du slipar, och ju fler hål som kommer utanför materialets kant, desto mer förändring i "drag" blir det.
Märkligt att din DS400 avverkar mer än 125an. Jag har en DTS400 (vilket jag tror är väldigt lik ds400) samt en rotex 150, och jag upplever att rotexen avverkar mer även i "excenterslipläget". Men något riktigt test har jag inte gjort...kanske är det lite placeboeffekt för att rotexen är så mkt större, och jag förväntar mig att det borde vara på det viset.
Det är lätt att testa, Ta en målad yta, sätt på 120 papper på båda, kör över ytan med båda (fast på var sin bit). Du går igenom målningen väsentligt snabbare med deltaslipen.
--- Mats ---
