Häromdagen upptäckte mina barn Pokemon GO som är en helt ny app där du går och fångar pokemon ute på stadens gator. Vi laddade ner det för att testa allihop. Yngsta sonen har gått en mil per dag tack vare appen. 😀

Spelet är sjukt beroendeframkallande och mycket bra eftersom man måste röra på sig för hitta nya pokemon.

I Pokemon Go används riktiga gator och hus precis som på Google Maps men att allt är mer färgglatt. Pokemon Go är gratis men om man vill kan man köpa sig till fler "poke balls", "incenses" och "lucky eggs" inne i appen. Något jag inte gjort än så länge eftersom det känns lite fuskigt.

Spelet går ut på att du som pokemontränare fångar pokemon för att sedan utveckla dem och erövra träningsgym och nå högre levels. Du får också poke balls, eggs och XP vid pokestops som finns vid olika sevärdheter.

Jag har nu spelat Pokemon Go i två dagar och satte klockan extra tidigt imorse för att gå ut och fånga fler pokemon.

Pokemon Go släpptes för några dagar sedan till Android men går redan nu att spela i iOS om man byter "region" till Australien (som är en region där spelet släppts även för ios) och laddar ner appen från ett nytt apple-id som är stationerat i Australien.

Gör så här för att ladda ner Pokemon Go till din iphone/ios:

1. Inställningar > Allmänt > Språk och region > Region > välj Australien
2. App store > klicka på ditt apple-id och välj Logga ut
3. Skapa ett nytt apple-id som har en australiensisk adress
4. Ladda ner Pokemon GO

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gaston12 och 3 till
  • Laddar…
Kul!
Ska tipsa döttrarna!

Verkar hur kul som helst, men jag skulle vänta ytterligare några veckor tills det släpps i Europa som att man kan använda normala AppleID. Trixa med AppleID och landstillhörighet brukar sluta med gråt och tandagnisslan. Bara ett litet tips från en som håller på med Apple-support. 😉

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Har spelat Ingress i drygt ett år och där får man också ut och gå. Ingress är dessutom rätt socialt eftersom man måste samarbeta med andra spelare för för att kunna spela optimalt.

Nu vet jag inte så mycket om Pokemon Go, men Ingress är ett spel som är designat med en "sisyfos-princip". Två "faktioner" som tävlar mot varandra, över hela världen, och "krigar" om portaler. Portalerna är fasta vilket innebär att de hela tiden byter ägare fram och tillbaka, man kan aldrig känna att man har "spelar klart".

Jag antar att i Pokemon Go kommer man efter ett tag att ha fångat alla Pokemons?

Pokemon Go är gjort av samma utvecklare som Ingress och kartan är baserad på Google/Ingress. T.ex. är Ingressportaler betydelsefulla även i Pokemon Go. Det är tre lag som tävlar om att ockupera "Gym" (som portalerna), och man fightas med sina pokemons som man kan utveckla på olika sätt. Så nej, spelet slutar inte för att man fångat alla (vilket dessutom lär vara väldigt svårt att göra).
Sulfoboss , lvl 8 ;-)

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Min huvudpoäng var ju att detta med att ett mobilspel får folk att gå ut och gå inte direkt var nåt nytt revolutionerande med Pokemon Go. Får lite känslan av att Nintendo hyrt in Apples marknadsförare...:)

Före Ingress så fanns ju t.ex. både Turf och Parallel Kingdom som är spel som bygger på att man måste förflytta sig IRL.

BirgitS
Johan Gunverth skrev:
Verkar hur kul som helst, men jag skulle vänta ytterligare några veckor tills det släpps i Europa som att man kan använda normala AppleID. Trixa med AppleID och landstillhörighet brukar sluta med gråt och tandagnisslan. Bara ett litet tips från en som håller på med Apple-support. 😉
Behövs kanske inte så lång väntan, för enligt Wall streets journals källa lär det komma om några dagar bara: http://m3.idg.se/2.1022/1.662088/da-slapps-pokemon-go-i-sverige

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har semester nu och liksom övriga barn inte tid med att vänta på att spelet ska släppas i Europa. Om allt skiter sig (vilket det inte gjort) så får jag börja på ny kula.

Snart level 9

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Det verkar vara extremt skakigt just nu... Döttrarna blir utloggade ofta och lååååånga väntetider.

Bäst att köra på dagen eftersom att då är inte lika många online. Och det är fortfarande ett nytt spel, så man får väl hoppas att de fixar de flesta buggarna snart. :D

B
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Det var ju aningen klantigt av dem...

Eftersom vi aldrig lyckades skapa konto på Pokemon Go direkt så läste jag tips om att skapa ett extra Gmail konto för det.
Vi (döttrarna och jag) har inget annat på dessa Gmail konton men tack för uppgifterna!

Det är ju en extrem hype bakom detta och servrarna verkar vara väldigt underspeccade. Nintendos börskurs gåck väl upp flera miljarder på en vecka! What!?

Själv inväntar jag europalanseringen. Gotta catch em all! :-)

BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.