Ska under semestern i sommar byta dels några av fasadbrädorna av stående lockpanel på såväl huset som på vårt isolerade garage då några av dessa ruttnat och spruckit.

Vid närmre undersökning så upptäckte jag att fasaden på huset är satt som vanlig lockpanel med dimensionen 21x120mm på både under och ovanbräda, inga konstigheter där alltså. När jag sedan kikade och mätte på garageväggarna så upptäckte jag att det inte fanns några underbrädor utan att dessa istället bestod av en heltäckande plywoodskiva som målats. Därefter har lockbrädorna spikats upp utanpå plywooden så att det ser ut som stående lockpanel.

Är detta en vanlig konstruktion? Innebär det några större risker? Plywooden är rutten på flera ställen så måste ändå byta den. Kan jag fortsätta med samma konstruktion eller rekommenderar ni att man sätter "vanlig" lockpanel?

Ingen som vet eller vet var jag kan hitta mer information?

marcro skrev:
Ska under semestern i sommar byta dels några av fasadbrädorna av stående lockpanel på såväl huset som på vårt isolerade garage då några av dessa ruttnat och spruckit.

Vid närmre undersökning så upptäckte jag att fasaden på huset är satt som vanlig lockpanel med dimensionen 21x120mm på både under och ovanbräda, inga konstigheter där alltså. När jag sedan kikade och mätte på garageväggarna så upptäckte jag att det inte fanns några underbrädor utan att dessa istället bestod av en heltäckande plywoodskiva som målats. Därefter har lockbrädorna spikats upp utanpå plywooden så att det ser ut som stående lockpanel.

Är detta en vanlig konstruktion? Innebär det några större risker? Plywooden är rutten på flera ställen så måste ändå byta den. Kan jag fortsätta med samma konstruktion eller rekommenderar ni att man sätter "vanlig" lockpanel?
ovanligt sätt vanlig lockpanel

Vet bara att de fall av denna sparlösning som jag sett precis som i ditt fall haft rutten plyfa och det inom 15-20 år. Kanske går att få bättre om man lägger jobb och kostnad på målningen men då kan man lika gärna göra en normal fasad kan tyckas.

M
Känns som luftningen blir riktigt dålig med den metoden, om det nu inte är satt på stående läkt bakom plyfan...

Ja, det är väl just risken för dålig luftning som oroar mig.
Kikade lite på grannens garagevägg som är byggt ungefär samtidigt som mitt. Även där fanns denna typ av lösning med plyfa och lockbräda. Även den väggen är rätt rutten nu.

Mitt hus är byggt 1983 och tror nog inte att fasaden på garaget är bytt någon gång sedan dess. Endast målad.

Hade ni rekommenderat att fortsätta på samma lösning eller ska man passa på att sätta på "vanligt" vis?

Ska du ändå behöva byta plyfa är det lika enkelt att sätta konventionell panel, är min tanke. Är det utsatta lägen kommer plyfan ruttna nästan oberoende hur man gör, solsprickor, slagregn osv gör att de läskpappegenskaper som den har tar ut sin rätt om man inte verkligen försöker sköta ytskikten.

Att använda just plywood som "underbräda" är kanske lite ovanligt.
Men att sätta upp 6,4 mm masonit (1/4") och sedan spika upp locklist eller lockbrädor för att imitera en vanlig trävägg var väldigt vanligt på enklare byggnader, som uthus, sommarstugor och garage.

Nackdelen med masoniten är att den bucklar sig, så det ser anskrämligt ut efter ett tag.
Det är kanske därför de använde plywood i stället.

Men med stora skivor kan man ju inte byta enstaka murkna brädor.
I stort sett hela väggen måste bytas.

Tänkte inte på det :confused:

Masonit är inte bättre än plyva såvida den inte är oljehärdad

M
Jag skulle sätta traditionell lockpanel alla dagar i veckan efter att ha rivit ner den gamla bråten.

MaxPax skrev:
Jag skulle sätta traditionell lockpanel alla dagar i veckan efter att ha rivit ner den gamla bråten.
Det skulle vi nog göra allihop.
Samt med en luftspalt innanför :)

Började kika lite närmre på hur det var uppbyggt nu genom att riva bort en bit av den ruttna bitarna på nedre delen av lockbrädorna och plyfan. Upptäckte då att det bakom plyfan låg isolering av glasull och innanför det kom ångspärr i form av plast och efter den vad jag kan se gipsskivan som sitter invändigt.

Hur gör jag nu? Det blir ju konstigt att bara spika upp lockbrädor utan att sätta något först för isoleringen väl? Ska jag sätta vindpapp och sen slå upp lockpanelen utanpå den?
Som det ser ut idag verkar det ju inte heller finnas någon luftspalt.

• Gilla
MiraHermano
  • Laddar…
VIndpapp o regel för luftspalt spika panelen i reglarna,eller så kan du regla först och isolera ytterliggare ocksedan sätta vindpappen på dom

Kan nog inte bygga bredare vägg med spikreglar eftersom panelen då kommer hamna utanför dörrkarm och fönsterkarm. Har inte heller något takutsprång ovanför eftersom det är låglutande platt tak.
Isf borde det väl fungera bra med att direkt sätta upp vindpapp på nuvarande reglar och sedan direkt sätta upp lockpanelen?

Du får tänka på att just avsaknaden av luftspalt bakom panelen/plywoodskivan har bidragit till att det ruttnat.
Luftspalten har ett syfte, det förstår du väl?

Men du kan ju ta en kalkylerad risk: Har väggen hållit nästan 30 år (eller hur gammal stugan nu är),
så kan den ju hålla nästan 30 år till med (nästan) samma konstruktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.