4 170 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Plywood istället för osb+gips?
Jag är precis i startgroparna för att renovera ett förråd, och tanken var att sätta osb+gips på alla väggar. Men nu har jag börjat fundera på att sätta plywood på en vägg istället. Det är väggen som ska användas för att montera en massa hållare/hyllor osv för verktyg. Jag har tänkt mig french cleat, alltså det som tydligen kallas fransk upphängning eller fransk list på svenska.
Men då kommer frågan, kan jag ersätta osb+gips med bara plywood? Och hur tjock? om jag sätter 15mm plywood, kommer det uppfattas som tjockt nog att skruva och fästa vad man känner för i? Eller räcker det med 12?
Tack på förhand.
Men då kommer frågan, kan jag ersätta osb+gips med bara plywood? Och hur tjock? om jag sätter 15mm plywood, kommer det uppfattas som tjockt nog att skruva och fästa vad man känner för i? Eller räcker det med 12?
Tack på förhand.
Det är väl jättebra om du redan nu vet att du ska hänga verktyg på väggen. Då är det bara att slå i en spik och hänga sitt verktyg där. Det behövs inga fjompiga profilerade lister.Y yens skrev:Jag är precis i startgroparna för att renovera ett förråd, och tanken var att sätta osb+gips på alla väggar. Men nu har jag börjat fundera på att sätta plywood på en vägg istället. Det är väggen som ska användas för att montera en massa hållare/hyllor osv för verktyg. Jag har tänkt mig french cleat, alltså det som tydligen kallas fransk upphängning eller fransk list på svenska.
Tack på förhand.
Poängen med gips i ett förråd är att det ger ett visst motstånd mot brand. Det är en egenskap icke att förakta.
Fast du kan ha plywood+gips också.
Fast jag gillar systemet med fjompiga profilerade lister. Jag har haft spikar och skruvar i en herrarns oordning tidigare. Nu är tanken att kombinera fjompiga franska lister med 3D-printade fästen för de olika verktygen, så att de hänger som de ska, inte snett och vint och på varandra och "fan det blev ju inte perfekt". Nu ska det blir ordning. Dessutom med flexibilitet så man kan flytta runt dem som man vill.A andersmc skrev:Det är väl jättebra om du redan nu vet att du ska hänga verktyg på väggen. Då är det bara att slå i en spik och hänga sitt verktyg där. Det behövs inga fjompiga profilerade lister.
Poängen med gips i ett förråd är att det ger ett visst motstånd mot brand. Det är en egenskap icke att förakta.
Fast du kan ha plywood+gips också.
När det gäller brand är grejen att den väggen som ska sättas plywood på (om det nu blir så) är 80mm betong ytterst, så det är lite av finessen. Väggarna som ligger mot övriga byggnader får OSB+gips.
Tack för input!
Fast jag tycker estetiken är lite viktig också. OSB ger ett lite "ofärdigt" intryck som jag gärna undviker. Och när jag konstaterade att osb+gips bara är marginellt billigare per kvm än enbart plywood, så fick jag denna idé.A Avemo skrev:
Tack för input!
Klicka här för att svara