Hej,

Jag tänkte lyfta bort diskhon för att slipa köksbänken. Skulle vilja plugga rören under arbetet. Vad behöver jag? Bilden visar vad som kommer ut ur väggen.

• Kopparledningar och avstängningsventil ut ur en vägg för köksvattenanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar det med ”lock med packning”?

• Lock med packning för rörinstallation, lock av metall och lila packning bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, den typen av lock är inte lämplig då det är en vass kant inne i kopplingen som kan skada packningen.

Du behöver:
VA propp 15 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)

Och förmodligen en extra mutter. Om du ska återmontera rören så vill du inte dra av muttern från röret.
VA Klämkoppl. Mutter 15 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)

Nu länkade jag 15mm propp och mutter. Det skulle kunna vara 12mm också. Svårt att se på bilden. Det står ingraverat i muttern vilken storlek det är. Köp rätt märke. Det är Vatette du har, och som jag länkat.

Ok, tack! 15 står det.

@PNO behöver man använda gängtätning med en sån propp?

Den ska inte tätas och det ska framför allt aldrig vara något i gängorna på en klämringskoppling.

Klämringskopplingar tätar genom att två koniska delar trycks in i varandra när muttern dras åt. Om man lägger något i gängan så fungerar inte muttern som avsett. Proppen är också konisk på samma vis som klämringen. Det är också på grund av detta som det är viktigt med proppar, klämringar, förminskningar osv av rätt märke då konorna inte är riktigt lika på alla märken.

Tack! Jag är mekvan och relativt händig men grön på VVS. Ska man dra åt lite halvhårt bara, 10-40 Nm sådär?

Hej @PNO och andra.

Drog åt så hårt jag vågade (inte så hårt) men läcker ut någon droppe per dag. Hittade i monteringsanvisningarna att gängpasta går bra och hur hårt man ska dra åt:
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Jag antar att plaströret som kommer ur väggen är PEX? Det ska då dras åt två varv efter fingerhårt. Men mitt pex-rör har ju suttit monterat i 15 år eller så, då kanske 2 varv är på tok för mycket?

Ska testa med rätt varv och sen pasta om det inte hjälper

Edit: jag testade nu och kan absolut inte dra två varv på pex-ändan och inte heller ett varv på kopparn, utan att paja något. Kan omöjligen gälla samma varv vid återmontage som vid nymontage. Får se om det håller tätt nu.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.