Jag funderar på att fixa spotlights i taket i lägenheten i ett par rum. Då kommer jag inte behöva den takbelysning som idag finns. Ska man se till att dra ut den ganska nya elkabel som ligger i kanalerna om den inte används eller sätter man en "sockerbit" i änden o pular in stumpen i hålet i taket? Hålet pluggar man sen igen med lite gipsmassa? Eller drar man ur all elkablage hela vägem till väggdosan o sätter igen hålen i taket? Dumma frågor kanske men jag försöker planera o skissa lite på hur det ska bli sen. Vill man i framtiden få tillbaka en taklampa så kanske det e bra om man kommer åt den gamla elkanalen.

(jag ska inte sänka taket i lyan utan har tillgång till vinden där det kan dras nya kanaler mm.)

Låt takdosan vara kvar, sätt ett täcklock bara. Det blir en massa bök när trenden svänger och spots är FULLSTÄNDIGT UTE.

Protte

På frågan: Det får inte byggas in något kablage så det blir att dra ut trådarna.

Hmm, lånar tråden då min fråga är lite relaterad, får man tapetsera över hålen?

Köpte nyligen en Lägenhet som var i seriöst underhållsbehov.

På flera av väggarna fanns gamla gulnade lock ca: 10 cm från taket, två i vardagsrummet och två i köket, som täckte över vad jag antar var till taklampor, dock så mätte jag inte, alla strömbrytare på väggarna tände och släckte dosor i taket.

Men jag tyckte det var fult med de där locken så när vi rev ner de gamla tapeterna, och satte upp glasfiberväv och ny tapet så satte jag det bara över hålet, dvs tapeten är lite mjukare där hålen har varit, dock med glasfiberväven är det inget man prickar igenom lätt.
Får man göra så eller måste jag pricka hål och sätta en sånt fult lock?

I hallen var det även en gammal dörrklocka med tillhörande ring-transformator, de var satta på det mest opraktiska sättet mitt på väggen i hallen, trafo på en sida hängde löst, och klockan på andra väggen.
De hade inte ens nån inbyggnad, de verkar bara ha slagit hål i gipsväggen och dragit kabeln igenom, inge pluggar bara skruvar in i gipsväggen som hade börjat lossna.

Köpte en ny radiostyrd dörrklocka, och tog bort trafo och gamla klockan. satte en sockerbit och el-tejp och tapetserade över hålet, och tog ur säkringen.

eldaria skrev:
Hmm, lånar tråden då min fråga är lite relaterad, får man tapetsera över hålen?

Köpte nyligen en Lägenhet som var i seriöst underhållsbehov.

På flera av väggarna fanns gamla gulnade lock ca: 10 cm från taket, två i vardagsrummet och två i köket, som täckte över vad jag antar var till taklampor, dock så mätte jag inte, alla strömbrytare på väggarna tände och släckte dosor i taket.

Men jag tyckte det var fult med de där locken så när vi rev ner de gamla tapeterna, och satte upp glasfiberväv och ny tapet så satte jag det bara över hålet, dvs tapeten är lite mjukare där hålen har varit, dock med glasfiberväven är det inget man prickar igenom lätt.
Får man göra så eller måste jag pricka hål och sätta en sånt fult lock?

I hallen var det även en gammal dörrklocka med tillhörande ring-transformator, de var satta på det mest opraktiska sättet mitt på väggen i hallen, trafo på en sida hängde löst, och klockan på andra väggen.
De hade inte ens nån inbyggnad, de verkar bara ha slagit hål i gipsväggen och dragit kabeln igenom, inge pluggar bara skruvar in i gipsväggen som hade börjat lossna.

Köpte en ny radiostyrd dörrklocka, och tog bort trafo och gamla klockan. satte en sockerbit och el-tejp och tapetserade över hålet, och tog ur säkringen.
Man får inte "bygga in" kopplingsdosor, sedan tycker jag att tapetsera över är en tolkningsfråga... men jag vill säga nej. Det är jobbigt att leta gömda dosor.

//Patrik

Varför tycker folk i allmänhet att doslock är fula? Om el är fult så borde väl det bästa vara att inte ha någon el överhuvudtaget. Och som sagts, man får inte bygga in kopplingsdosor.

snaggletooth skrev:
Varför tycker folk i allmänhet att doslock är fula? Om el är fult så borde väl det bästa vara att inte ha någon el överhuvudtaget.
Instämmer helt och hållet!

//Patrik

tapetsera över doshålet, riktiga elektriker hittar dosan med en tummstock.

el_richard skrev:
tapetsera över doshålet, riktiga elektriker hittar dosan med en tummstock.
Jag räknade mina doslock på väggarna o det är en hel del, jag som gillar inredning förstår att vissa inte vill ha dosorna. Jag har också udda mått på mina små doshål o min elektriker hittade tydligen bara fula lock som sticker ut en bra bit från väggen(20mm)

Det går ganska enkelt att knacka lite på väggarna annars, men klart det är extrajobb. Annars är det fiffigt som min mor gjorde hos sig är att rita en "karta" över alla övertapetserade lock o sätta fast vid proppskåpet för framtida elektriker.

Morsor är bra praktiska.

Doslock går att måla och att tapetsera själva locket med. Det är bara brist på fantasi som hindrar en.

Måla en ros på locket, sedan kanske man skulle vilja ha fler dosor.

Protte

Jo i Köket hade det nog gått att ha kvar dosan.
Men i Vardagsrummet skulle det ha sett så konstigt ut, det är en vägg som går mellan hallen och köket, men är del i vardagsrummet. Det skulle se väldigt fult ut, speciellt då de inte är lika långt från slutet av väggen på båda sidor.

Att tapetsera över locket, skulle nog se konstigare ut, med en bula i tapeten, och skulle man sedan någon gång ta bort den måste man tapetsera om, då hålet bakom locket skulle vara mindre än hålet i tapeten.

Men idéen med att göra en ritning är ju bra.

NEJ ta loss locket och tapetsera locket med en bit som blir över.

Protte

Patrik_Hed skrev:
Instämmer helt och hållet!

//Patrik
Nu är det ju visserligen en befintlig anläggning så där är det ju bara gilla läget men i nyproducerade bostäder så behöver man ju sällan eller anldrig väggdosor om elektrikern tänker till lite och använder takdosorna som kopplingspunkt - tror vi har endast två dosor i hela huset som sitter med täcklock och det är för att mata fasadbelysningen (som inte har något samröre med en takdosa)

Grottan skrev:
Nu är det ju visserligen en befintlig anläggning så där är det ju bara gilla läget men i nyproducerade bostäder så behöver man ju sällan eller anldrig väggdosor om elektrikern tänker till lite och använder takdosorna som kopplingspunkt - tror vi har endast två dosor i hela huset som sitter med täcklock och det är för att mata fasadbelysningen (som inte har något samröre med en takdosa)
Jo, men det är ofta inte så roligt att göra ett jobb med kopplingarna i takdosorna. Ofta sitter det armaturer över lamputtagen och ibland på mindre rolig höjd och över trappor.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.