Hej
Jag har en dagvattenbrunn utanför källaren som ej används längre då det är tak ovanför brunnen.
Jag vill plugga brunnen på ett sätt som gör att det får att ta bort pluggen i framtiden.
Måtten är:
Nuvarande gallerlock: 235 mm
Hålet där gallerlocket sitter: 240 mm
hålet under locket 75 mm
Hur gör jag det enklast på ett sätt som gör att inget vatten kan komma upp om det blir stopp i dagvattenledningen men där det går att ta bort pluggen om jag i framtiden behöver brunnen igen?
Jag har en dagvattenbrunn utanför källaren som ej används längre då det är tak ovanför brunnen.
Jag vill plugga brunnen på ett sätt som gör att det får att ta bort pluggen i framtiden.
Måtten är:
Nuvarande gallerlock: 235 mm
Hålet där gallerlocket sitter: 240 mm
hålet under locket 75 mm
Hur gör jag det enklast på ett sätt som gör att inget vatten kan komma upp om det blir stopp i dagvattenledningen men där det går att ta bort pluggen om jag i framtiden behöver brunnen igen?
Du införskaffar dig en gumminippel i passande storlek och trycker dit.
Som du sedan montera in 50mm propp.
Finns kombinipplar som klara flera storlekar
Som du sedan montera in 50mm propp.
Finns kombinipplar som klara flera storlekar
Ok vad är fördelen med att ha en nippel och inte bara trycka dit locket direkt?
Funkar kombinippeln så att man skär av de dimensioner som är för stora för mitt behov?
Funkar kombinippeln så att man skär av de dimensioner som är för stora för mitt behov?
P peter_sweden skrev:
Man kan trycka i proppen direkt, under förutsättning att det en gummiring i avloppet/muffänden. Men det ser inte ut som det är det på din bild. Därav sätter man gummit.
Den jag länkade viker man inåt eller utåt för att få rätt dimension, alternativt skär bort om man större.
Om du ser den i butik så tror jag det klarnar hur den fungerar.
Finns även andra gummin.
Klicka här för att svara