Hej,

Jag har precis tillträtt ett hus byggt 1967. Huset har vattenburen värme och jag skulle nu vilja ta bort ett av elementen.

Röret är ett 17 mm järnrör. Jag är novis när det gäller vatten och undrar därför:

Vad behöver jag för att plugga röret? Behöver jag göra gängor på röret eller finns det klämkopplingar?

Min tanke är att fixa det nu i veckan så jag skulle helst vilja åka till en butik och köpa materialet.

• 17 mm järnrör för vattenburen värme och PVC-rör på ett trägolv täckt med sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad exakt är du har tänkt göra förutom att ta bort elementet eller ska du ta dit det igen senare? Har du bild på elementet?

Skall du kapa det så är det super blue klämringskoppling och hylsa i plast som gäller. Sen passade plugg. Ska du plombera så ska det göras över golv om det är i drift.

Jag vill ta bort elementet permanent. Det är ett system med två rör så det borde räcka med att plugga de båda rören.

Vad jag har förstått så är det okej att plugga värmerör i golvet eftersom det är ett slutet system?

Staffans2000
Ja, det är det. Men följ rören till förgreningen och proppa där istället.

Staffan

Tack för rekommendationen av super blue. Finns det några butiker i Stockholmsområdet som säljer dessa?

DrKron DrKron skrev:
Jag vill ta bort elementet permanent. Det är ett system med två rör så det borde räcka med att plugga de båda rören.

Vad jag har förstått så är det okej att plugga värmerör i golvet eftersom det är ett slutet system?
Det är det. Men om man kan plugga synligt är det att föredra. Om man pluggar dolt så bör man provtrycka så att det inte läcker för att vara säker. Det finns väl en förgrening någonstans så blir det enklare? Plugga där istället. Super blue lär Dahl. Men att handla därifrån som privatperson vet jag inte om det går. Sen finns det Comfort-anslutna butiker. Men när man behöver något specifikt så har det ändå blivit billigare och gått snabbare att beställa hos Rinkabyrör.

Okej tack för hjälpen!

Jag följde de två rören lite längre bort till förgreningen. Var inne på att gänga av skarven och sedan använda en svart propp.

Fick nu hjälp av en rörmokare som är i huset och gör andra saker. Han har kapat röret på mitten där det är lättillgängligt och ska plugga där imorgon.

• Ett avkapat rör omgivet av träspån i ett pågående VVS-arbete.
    Skapa konto
  • Ett avklippt rör och en rörförgrening visas, omgivna av sågspån, i ett under arbete pågående VVS-projekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Härligt. Ibland blir det enkelt.

Ja precis, han var väldigt tillmötesgående och hjälper till trots att det inte är hans direkta uppdrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.