Hej! Hoppas på att få lite råd här. Helt plötsligt har vattnet i kranen börjat bli fullt av små röda partiklar, som grus. Tänker järn. Mängden ökar med trycket på vattnet, öppnar jag kranen lite kommer det mycket flagor, öppnar jag mindre kommer det inte lika mkt. Låter jag vattnet rinna en stund är det rent o klart igen, men stänger jag sen kranen kommer flingorna åter. Testat samtliga kranar i huset och har detta problem på alla ställen inomhus men inte i källaren brevid hydropressen, utkastet utomhus samt gäststugan. Så det bör ju inte komma från brunnen tycker jag. Men vet inte vad jag ska tro och tänka om detta. Någon som kan ge mig råd? Kan det vara ett rör som gått sönder invändigt? Trodde att vi hade bara kopparrör men vet inte hundra. Vattenprover är tagna flera ggr tidigare o har inte påvisat järn, däremot surt vatten och för det har vi ett avsyrningsfilter. Hjälp!

• Vit skål med klart vatten och spridda små röda partiklar i botten som illustrerar frågeställarens problem med vattenkvaliteten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmre bild

• Närbild av små bruna fläckar på en ljus yta, eventuell mögelskada eller smuts.
    Skapa konto
Ingen som har en aning? Rörmokaren kliar sig i huvudet här. Flingorna har minskat efter mycket spolande av vatten men är ännu inte borta. Tror att det är järnoxid. Är helt säker nu på att detta bara förekommer på bottenvåningen, ej i källaren, stuga eller utomhus, dvs det kommer inte från brunnen eller hydropress/vvb utan måste komma från nånstans mellan. Avloppsjouren var här för en vecka sen o underhållsspolade avloppet, funderar kring om det då vibrerat tillräckligt i rören för vatten att avlagring skakats loss och släpper. Rören ligger intill varann. Det är det enda jag kan komma på, hur långsökt det än låter. Hjäääälp!

Det ser ut som järnoxid. Allt vatten innehåller bundet syre, järnet förbrukar då syret i ledningsnätet och övergår till oxidform. Det blir då en väldigt stor partikel som sätter sig (rostar fast) i ledningsnätet. Vattnet pillar sedan bort det och det hamnar i silen till kökskranen.
Det blir ofta mer ju högre flöde man har på vattnet.

Tusen tack för ditt svar!
Okej, så det är fullt normalt och ok då? Eller bör vi vidta någon åtgärd? Det minskar successivt men är inte helt borta än. Från början var det 50-300 flingor i varje skål vatten, nu är det 0-20 Max. Men har spolat sedan i söndags o helt är det inte borta och det stressar mig! Utöver det är vattnet hur fint som helst, inga missfärgningar, ingen lukt eller smak. Dricker dock flaskvatten nu för säkerhets skull.

M mogge_73 skrev:
Det ser ut som järnoxid. Allt vatten innehåller bundet syre, järnet förbrukar då syret i ledningsnätet och övergår till oxidform. Det blir då en väldigt stor partikel som sätter sig (rostar fast) i ledningsnätet. Vattnet pillar sedan bort det och det hamnar i silen till kökskranen.
Det blir ofta mer ju högre flöde man har på vattnet.

Det är nog dessvärre inte ett problem som kommer försvinna, det kommer troligen komma tillbaka när du återgår till normal omsättning.
Börja med att ta en vattenanalys så du ser om du fått några förändringar. Du kanske får sätta in ett järnfilter helt enkelt.

Fast vattnet som kommer i utkasten på övriga plan är fint! Därför bör det ju inte komma från brunnen? Vi har lämnat in 3 vattenprover det senaste året, senast i oktober men inget av dom har visat på järn. Så underligt om det skulle ändras så rakt av...
har inte haft en enda flinga före avloppsjouren var här o blåste avloppsrören o nu helt plötsligt kommer det. Därav min tanke att det kanske skakade loss nåt gammalt skit eftersom rören ligger intill varann. Men det kanske är helt ologiskt? Det minskar ju dag för dag nu.
Ska skicka in en ny analys snarast möjligt.

M mogge_73 skrev:
Det är nog dessvärre inte ett problem som kommer försvinna, det kommer troligen komma tillbaka när du återgår till normal omsättning.
Börja med att ta en vattenanalys så du ser om du fått några förändringar. Du kanske får sätta in ett järnfilter helt enkelt.

Det kan vara så enkelt att omsättningen på övervåningen är lägre, därför inte samma mängd beläggning. Men absolut så kan det också vara gammalt skit som lossnat när man spolade avloppet. Dom använde väll ditt vatten när dom spolade?
Det är ingen annan förändring som skett? Någon granne som borrat ny brunn alt. Bergvärme?

Nej dom hade eget vatten i bilen och spolade med. Däremot spolade dom i vattenkranarna går samtidigt men dom kopplade inte på sin slang där.

Nej ingen annan förändring alls. Hade lite humus en period i höstas men nu är vattnet kristallklart utöver flagorna. Smakar gott, ph 8, färg- och luktfritt. Ah, ja det är ju sant iochförsig. Nej ingen som borrat ny brunn eller så men grannen ovanför (högre upp på kullen) gräver o grejar med sin dränering, vet inte exakt vad det är de gör men inte brunn eller bergvärme iallafall. Men detta bör ju inte påverka väl?

M mogge_73 skrev:
Det kan vara så enkelt att omsättningen på övervåningen är lägre, därför inte samma mängd beläggning. Men absolut så kan det också vara gammalt skit som lossnat när man spolade avloppet. Dom använde väll ditt vatten när dom spolade?
Det är ingen annan förändring som skett? Någon granne som borrat ny brunn alt. Bergvärme?

Nja, om du haft problem med humus så tyder detta på ytligt grundvatten, det kan påverkas av grävningen. Antingen har du lite is i magen och fortsätter omsätta vattnet. Har du något lokalt vattenreningsföretag så kan dom ofta hjälpa till med enkla järntest. Alt. Köp på nätet SERA fe test.

• Gilla
Tweety1985
  • Laddar…
Humusen var innan de började gräva. Det var långt ifrån gränserna på vattenproverna men färgade vattnet något.
Åh, så man kan köpa järntest på nätet med? Det ska jag kolla upp, tack! Pratade med aquaexpert som hjälpt oss tidigare o deras billigaste kostade 695 kr.

M mogge_73 skrev:
Nja, om du haft problem med humus så tyder detta på ytligt grundvatten, det kan påverkas av grävningen. Antingen har du lite is i magen och fortsätter omsätta vattnet. Har du något lokalt vattenreningsföretag så kan dom ofta hjälpa till med enkla järntest. Alt. Köp på nätet SERA fe test.

Borde det inte gå att testa om det är järn genom att se om en magnet drar åt sig flagorna (efter att ha fiskat upp/filtrerat dem från vattnet förstås)?

Jooo, det har jag testat, de fastnade på magneten. Så att det är järnoxid är fastställt iallafall.

M Modig skrev:
Borde det inte gå att testa om det är järn genom att se om en magnet drar åt sig flagorna (efter att ha fiskat upp/filtrerat dem från vattnet förstås)?

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Uppdatering av läget:
Vi fattar fortfarande ingenting
Rörmokare x2 var ut här idag, klättrade ner i brunnen, bytte ett rostigt 90graders rör vid slangarna in i brunnen, inte den som var orsaken, bottenventil/filter ser utmärkt ut, kollade alla rör - vi har kopparrör samt PEM-slang överallt från brunnen och till kranarna så inget som bör kunna rosta. Panna samt hydropress är nya sen augusti och ska inte kunna hunnit rosta. Rörmokarna hittar inget konstigt, inte heller ser det ut som att det är mkt järn i brunnen men vi väntar på analysresultaten. Senaste analysen i höstas innehöll 0,08 mg/l (är det väl det mäts i) så det är ju verkligen inte mkt. Analyserna från mars/april förra året visar ungefär samma, så verkar konstigt om vi skulle ha fått massor av järn plötsligt.

Det kommer mycket grusliknande skit ur kranarna samt större flagor som ser ut som rost. Men var i hela världen kan dom komma ifrån?

en följdfråga, hur ska vattnet i brunnen se ut när man hinkar upp det? Testade idag o där var mkt små partiklar, smått grus men inte så stora korn som i kranarna. Bifogar bild. Detta är några dm under vattenytan så typ ytvatten om det gör nån skillnad. Ville mest se om flagorna fanns redan i brunnen. Men inte på de få literna jag tog upp idag iaf.

M mogge_73 skrev:
:

• Vatten med små partiklar och skuggan av en fönsterruta.
    Skapa konto
O såhär ser en hög hopsamlad ’grus’ från några skålar med vatten och ett gäng kran-silar ut.

• Hopsamlat brunaktigt grus i botten på en vit skål med vattendroppar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.