Vi har nyligen köpt ett 1,5 plans- hus byggt 2000. Dessa sprickor har helt uppkommit/växt senaste veckorna. Vad gör man nu? Hur kan man avgöra om en ev. sättning är allvarlig eller normal? Värt att nämna att vi haft en dörr som skärvat något för ett antal månader sen, och att jag noterat att golvet på nedre plan sjunkit ihop något/blivit ojämnt senaste veckorna. Vi har några sprickor längst med husgrunden, i stil med den bild jag bifogat. För kännedom har vi krypgrund.
Osäker på om alla bilder verkligen publicerades, så här kommer de igen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Är alla sprickor på samma ledd? Med andra ord går de alla i samma riktning genom huset?
Sättningen i grunden tordes väl vara anledningen till att väggarna spruckit? Är det blött och lerigt i krypgrunden?
Sättningen i grunden tordes väl vara anledningen till att väggarna spruckit? Är det blött och lerigt i krypgrunden?
Ja alla sprickor är horisontella. De återfinns lite överallt i huset, sprickor längst med grunden i stil med den jag bifogade bild på finns längst med flera sidor av huset. Krypgrunden har varit fin tidigare under hösten, men inte tittat efter snöfallen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Jag skulle nog ta in någon omgående och se vad som håller på att hända. Det är inte så att du bor i något område där dom bygger tunnelbana eller liknande? Sjöbotten? I vilket område ligger huset?
Ta hjälp av proffs på platsen, ev. börja med att rådfråga ditt försäkringsbolag. Med så mycket och på flera platser i huset, speciellt golv och grundmur, samt så nytt hus som 2000 bör du agera nu.
Den där sprickan i grunden motsvarar en ganska stor sättning en bit bort (hävarmseffekten).J Jens-jens skrev:Vi har nyligen köpt ett 1,5 plans- hus byggt 2000. Dessa sprickor har helt uppkommit/växt senaste veckorna. Vad gör man nu? Hur kan man avgöra om en ev. sättning är allvarlig eller normal? Värt att nämna att vi haft en dörr som skärvat något för ett antal månader sen, och att jag noterat att golvet på nedre plan sjunkit ihop något/blivit ojämnt senaste veckorna. Vi har några sprickor längst med husgrunden, i stil med den bild jag bifogat. För kännedom har vi krypgrund.
Det ser allvarligt ut om det har uppstått nu.
Du kan mäta förändring över tid genom att rita upp märken på vardera sidan av sprickan på ett antal ställen och mäta upp avståndet mellan märkena.
Samma tapet som vi har i vår matsal förresten
Du kan mäta förändring över tid genom att rita upp märken på vardera sidan av sprickan på ett antal ställen och mäta upp avståndet mellan märkena.
Samma tapet som vi har i vår matsal förresten
Tack för alla svar hörni! Vi hade en person som kom och tittade idag, han var från någon av de större firmorna som arbetar med geopolymer/pålning. Han tyckte inte det var alarmerande eftersom det var ett trähus som stått i 20 år, så han tyckte att vi kunde avvakta. Men era svar gör mig helt klart fundersam och jag antar vi bör ta in second opinion. Är det någon som har tips på oberoende besiktningsbyrå som är kunnig inom just sättningar i södra Stockholmsområdet?
Hur verkar det nu efter några veckor?J Jens-jens skrev:Tack för alla svar hörni! Vi hade en person som kom och tittade idag, han var från någon av de större firmorna som arbetar med geopolymer/pålning. Han tyckte inte det var alarmerande eftersom det var ett trähus som stått i 20 år, så han tyckte att vi kunde avvakta. Men era svar gör mig helt klart fundersam och jag antar vi bör ta in second opinion. Är det någon som har tips på oberoende besiktningsbyrå som är kunnig inom just sättningar i södra Stockholmsområdet?